Hoe is het door Sunn O))) samengestelde programma bevallen?
"Het was heerlijk samenwerken als programmeur, puur omdat Stephen O'Malley en Greg Anderson zo'n bizarre muziekkeuze hebben. Elke twee dagen kreeg ik wel een mailtje: wat denk je hiervan? Dan ging ik kijken van: wie is dit in godsnaam? En dan bleek het steeds vreselijk goed te zijn. Door samen met een curator te werken kun je nog meer de diepte in in een bepaalde hoek, omdat de fans van die artiest ook op de naam Sunn O))) vertrouwen, of vorig jaar op Swans. Dan staat een Aluk Todolo in een goed gevulde Helling, die normaal waarschijnlijk voor honderd man zou spelen. Een weergaloze act die mensen moeten zien, net als Arthur Brown en Annette Peacock of Bennie Maupin - in de jazz misschien wel heel bekend, maar buiten de jazz totaal niet. Terwijl hij een paar van de mooiste jazzplaten ooit gemaakt heeft. Als zoiets op de lijst staat denk je eerst: dit is onmogelijk. Maar ik denk dat alles mogelijk is als de artiest het gevoel krijgt dat hij er graag onderdeel van wil uitmaken."
Wat opvalt is dat Sunn O)) echt de status van superheadliner had, met een bomvolle Ronda.
"Dat heeft ook met het tijdschema te maken en welke plek je ze geeft. Dat er een rij zou staan, hadden we niet verwacht, wel dat het vol zou staan. Er stond niet direct veel tegenover geprogrammeerd, daardoor krijgen ze die status. Hun eigen programma klopte ook mooi, met Magma in de grote zaal en Charlemagne Palestine en Keiji Haino in de kamermuziekzaal, twee trapjes omhoog. Daardoor hou je alle Sunn O)))-liefhebbers bij elkaar. Het was zo'n sterke rode draad door het festival, dat ook mensen die het niet kenden de show wilden zien. Dat zag je aan het nieuwsgierige publiek, daar stonden meisjes die je in de helling bij de Jacuzzi Boys zou verwachten, maar die staan dan anderhalf uur drone te ondergaan. Ik denk dat we veel mensen iets hebben bezorgd om over na te denken, een ervaring die ze met zich mee blijven dragen."
Wie is de gedroomde curator voor volgend jaar?
"Die vraag stellen we onszelf elk jaar. Volgend jaar bestaan we tien jaar, we zijn ontzettend blij dat we Wilco binnen hebben. We zijn erover aan het praten de band ook te laten cureren, het zou een mogelijkheid zijn als ze tijd hebben. Ze zitten dan midden in een tour, dus het is een ander verhaal dan Sunn O))) of Swans die hun tour rondom het festival heen bouwden. Maar het staat wel op mijn to-do-lijstje om met Wilco te gaan praten, ik wil wel zien wat er op hun wishlist staat. We hebben een lange lijst van mensen die we graag als curator zouden willen zien, sommigen zouden realistisch zijn en sommigen totaal niet. Zolang het verrassend is, denk ik dat we er wel uitkomen. We zijn ermee bezig, maar komen pas met namen naar buiten als het rond is en nu nog niet."
Maar wie staat er bijvoorbeeld op die longlist?
"Bovenaan op het lijstje staat voor mij nog altijd Neil Young, ik zou heel graag met hem willen samenwerken. Misschien wel de persoon waar ik in mijn leven het meest naar geluisterd heb, en dat zal voor Johan niet heel anders zijn. Ik denk dat hij een interessant programma zou kunnen brengen. Je zou ook breder kunnen gaan en naar schilders of filmmakers kunnen kijken, zolang je maar het gevoel hebt dat er een interessant muziekprogramma inzit. PJ Harvey zou ik heel graag willen hebben, Björk zou waanzinnig mooi zijn. Maar we werken met een relatief klein budget, en dat gaat bij dat soort artiesten toch gelden."