BKS15 Föllakzoid: "Onze jams ontstaan uit antieke Andes-muziek" BKS15 Föllakzoid: "Onze jams ontstaan uit antieke Andes-muziek"

Chileens Kraut-trio verdiept met uitgerekte loops het trance-experiment

, Ingmar Griffioen

BKS15 Föllakzoid: "Onze jams ontstaan uit antieke Andes-muziek"

Chileens Kraut-trio verdiept met uitgerekte loops het trance-experiment

Ingmar Griffioen ,

Op Le Guess Who? 2013 was er een heuse Chileense kraut-afvaardiging met twee jonge bands die door het Amerikaanse Sacred Bones waren opgepikt. Dit jaar lieten Föllakzoid en The Holydrug Couple met uitstekende nieuwe platen horen blijvertjes te zijn. Het eerste trio staat op Best Kept Secret. Wat je kan verwachten laat album III al horen: de nummers zijn nog langer (gemiddeld 11 minuten) en het geluid gaat richting de trance van repetitieve techno. "We spelen steeds langer, met steeds minimalere middelen."

Chili is een bizar langgerekt Zuid-Amerikaans land dat grofweg tussen de Andes-bergketen en de oceaan ingeklemd zit. Het land telt ongeveer net zoveel inwoners als Nederland, van wie bijna de helft (7 miljoen) in en om de metropool Santiago de Chile wonen. Daar stoeiden drie jeugdvrienden zeven jaar terug met trance-experimenten, ingrediënten waren hedendaagse elektronische muziek, de kraut en industrial-nalatenschap van Neu!, Kraftwerk en Can en de sonische landschappen en drones van Sunn O))). Gooi daar antieke ritmes uit de Andes en allerlei atonale geluiden bij en dat bouwt het trio met loops verder uit tot bezwerende songs, die rustig 8 minuten kunnen aanzwellen voor ze tot ontlading komen. Geen luchtige muziek om even langs te zappen, meer een trip die je in een uur lange catharsis van alle beslommeringen zuivert. Op III levert Duitser Uwe Schmidt Uwe Schmidt (Atom™) de synths.

Föllakzoid tourt alweer even door Europa en tussen de soundcheck en de show in Chester maakt gitarist (en filmmaker) Domingo Garcia Huidobro tijd voor een skype-interview. Het scherm van zijn telefoon is juist die ochtend versplinterd, waardoor zijn gezicht fascinerende Fear And Loathing In Las Vegas-trekjes vertoont.

We zien weinig tot geen Chileense bands in Nederland en twee jaar terug waren daar opeens The Holydrug Couple en Föllakzoid. Is er sprake van een Chileense golf?
"BYM Records, Blow Your Mind records, uit Santiago, is heel belangrijk. Daar zitten naast ons en The Holydrug Couple nog veel meer bands op die de cross-over naar The States en labels als Mexican Summer en Sacred Bones hebben gemaakt en die je zeker moet checken. Onze bassist Juan Pablo Rodriguez runt dat en brengt veel platen uit het hele spectrum van psychedelica uit. Ze doen ook veel rereleases van Chileense bands uit de laatste decennia, die niet eerder op vinyl verschenen. Bands die een vergelijkbare vibe hebben, maar een verschillende aanpak hanteren."

Hoe komen Chileense bands op een label als Sacred Bones terecht? Door BYM?
"Nee, dat gebeurde daarvoor al. Voordat BYM belangrijk werd, nam Sacred Bones al vanuit het niets contact met ons op via MySpace."

In 2011 zag ik zoveel jeugd op straat in Santiago de Chile, zoveel protesterende studenten en een uitgebreid uitgaansleven. Al die jeugd; is dat de basis voor de Santiago muziekscene?
"Ik denk dat het aandeel van jongeren waarschijnlijk hetzelfde als in andere grote steden waar dan ook. Wat anders is; is dat het hele actieve jongeren zijn. Dat is misschien wel het geheim van die levendige scene, niet per se politiek gemotiveerde jongeren, maar wel de levendigheid van de jeugd in de straten van Santiago. Dat uit zich in muziek, film en andere zaken als politieke manifestaties."

Zijn jullie ook zo in contact gekomen met muziek?

"Wij hadden geen politieke motieven. We hadden geen standpunten, geen teksten en kwamen alleen samen om muziek te gaan maken."

Welke muziek inspireerde jullie daartoe?
"De som der delen. Het moment dat ik echt besmet raakte, was ik waarschijnlijk naar een Sonic Youth-nummer aan het luisteren. Ik was denk ik negentien."

Jullie zijn ook beïnvloed door oude muziek uit de Andes. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?
"Het gaat om ritmische patronen die in het hele Andes-gebied voorkomen. Dat is iets dat je onbewust in je muziek integreert, maar we zijn er achter gekomen dat veel van onze jams daar uit ontstaan. Terwijl we helemaal geen folkmuzikanten zijn, bleken die ritmes er toch achter te zitten. Patronen die behoren tot hele oude ritmes uit de Andes. Alsof je iets probeert te maken en er dan achter komt dat je iets heel anders tevoorschijn hebt gehaald. Dat is niet iets dat typisch Chileens is, die elementen zouden in theorie ook in de muziek van een Colombiaanse rocker kunnen voorkomen."

Is er voor jullie in Chili en omliggende landen als Argentinië een heel netwerk met speelplekken, radiostations en labels?

"Er zitten wel wat bevriende platenlabels in Argentinië, die niet per se dezelfde muziek uitbrengen maar wel muziek met hetzelfde gevoel, met dezelfde intentie. Zo heb je bijvoorbeeld Krang Records, vernoemd naar het Ninja Turtle karakter. En zo zitten er meer vrienden in de regio."

Zoals de 'live-techno' van Elektro Guzzi steeds meer een Kraut-vibe krijgt, zo lijkt jullie muziek wel steeds meer naar elektronisch en techno te neigen.
"Er zijn veel overeenkomsten met die muziek. We kijken nadrukkelijk in die richting door met Atom™ te werken. En de maatsoorten waarin de songs zich ontwikkelen, zitten heel dichtbij wat in de elektronica gewoon is. Ondertussen is ons instrumentarium hetzelfde gebleven. Ik ben wel eens van van gitaar of pedaal veranderd, maar we spelen nog steeds in gitaar-bas-drums-opstelling met wat keyboards. Verder is loopen heel belangrijk geworden voor ons geluid, dat is hét ding waar ik me op richt en de reden dat onze songs steeds langer worden. De loops worden verder opgerekt en de muziek bevat nu minder elementen, waarmee we een bepaalde orde bereiken. Elektro Guzzi kennen we trouwens niet, hun muziek ga ik zeker opzoeken."

Waar ligt jullie ambitie?
"Dezelfde trance-atmosfeer te creëren met ritmische modificaties en minder elementen, dat is mijn doel. Ik wil dezelfde dieptes en trillingen bereiken, dezelfde intensiteit maar dan met minimale middelen en elementen."

Hoe dicht ligt de live-ervaring bij het opnameproces dat een hoog jam-karakter heeft?
"Heel dichtbij, alle opnames zijn livetakes. Maar we spelen live niet alleen materiaal van III."

Wat is er veranderd sinds die show op Le Guess Who? 2013?
"Het festival was tof, maar we moesten ons naar de show haasten en na afloop weer snel weg. We speelden voor OM, wat echt heel speciaal was. Verder betekent de release van III dat we nu voor meer publiek spelen en meer shows doen, meer werk dus eigenlijk. We spelen zoveel mogelijk nu. Ook omdat het voor bands uit Zuid-Amerika gezien de afstand wat ingewikkelder is om in Noord-Amerika en Europa te spelen."

Wat kunnen we op Best Kept Secret verwachten?
"Het wordt veel meer upbeat en we spelen veel langer, zeker een uur. Mensen kunnen zich opmaken voor een langere, meer uptempo trance-ervaring."

nu op 3voor12