De twee hebben elkaar trouwens ontmoet in het Glazen Huis van 3FM, bij Giel Beelen, waar ze samen Kraantje’s Met Z’n Tweeën zongen. Een logische plek natuurlijk, want als er iemand lak heeft aan hokjesdenken of smaakpurisme, dan is het Giel. Hij moedigt muzikanten aan om over hun eigen artistieke grenzen heen te gaan. Dat is fun, het scoort, het is goede radio. Covert The Kik bij hem The Backstreet Boys met alleen maar keyboards, dan drukken wij met zijn allen op retweet. 3FM collega's Coen en Sander werken op precies dezelfde manier. Zij zenden rustig uit vanuit het kamp Jan Smit (tijdens zijn programma De Zomer Voorbij) als dat goede radio oplevert. Ook De Wereld Draait Door bedient zich van die strategie. Het nodigt bekende muzikanten uit om hun guilty pleasure te spelen, een nummer dat een artiest eigenlijk niet bij zijn eigen, zorgvuldig gekozen smaakpalet vindt passen. Natuurlijk waren Jan Smit en Kraantje Pappie in het programma te gast om Handen Omhoog te spelen. Enfin, hoor het zelf, deze wonderlijke combinatie.
Kraantje Pappie scoort met Jan Smit: geschiedenis van de opportunistische hiphopcollabo’s
Waar is Kraan nu weer?
Zo kom je nog eens wat tegen in je Twitter-timeline. Jan Smit op 100% NL: “Kraantje Pappie moet zoals beloofd in de fontein springen, want we staan op nummer 1.” Wat blijkt: de Groningse rapper doet mee op de nieuwe single Handen Omhoog van de Volendamse ster, en die staat inderdaad op nummer 1 in iTunes. Wie gingen Kraan voor? Wat leverde het hen op? En is er een weg terug? 3voor12 presenteert: de geschiedenis van de opportunistische collabo’s in de Nederlandse hiphop.
De twee hebben elkaar trouwens ontmoet in het Glazen Huis van 3FM, bij Giel Beelen, waar ze samen Kraantje’s Met Z’n Tweeën zongen. Een logische plek natuurlijk, want als er iemand lak heeft aan hokjesdenken of smaakpurisme, dan is het Giel. Hij moedigt muzikanten aan om over hun eigen artistieke grenzen heen te gaan. Dat is fun, het scoort, het is goede radio. Covert The Kik bij hem The Backstreet Boys met alleen maar keyboards, dan drukken wij met zijn allen op retweet. 3FM collega's Coen en Sander werken op precies dezelfde manier. Zij zenden rustig uit vanuit het kamp Jan Smit (tijdens zijn programma De Zomer Voorbij) als dat goede radio oplevert. Ook De Wereld Draait Door bedient zich van die strategie. Het nodigt bekende muzikanten uit om hun guilty pleasure te spelen, een nummer dat een artiest eigenlijk niet bij zijn eigen, zorgvuldig gekozen smaakpalet vindt passen. Natuurlijk waren Jan Smit en Kraantje Pappie in het programma te gast om Handen Omhoog te spelen. Enfin, hoor het zelf, deze wonderlijke combinatie.
We zien Ali nog staan daar in de Kuip, met zijn gele Lakers shirt en dat scheve petje. Naast hem Borsato zoals we hem kennen: net jasje, nog nettere spijkerbroek, ineens bewegingen makend die je helemaal niet van hem gewend bent, een beetje vaderlijk klunzig. Het lijkt wel een parodie op hiphop, maar het werd de grootste hit die Ali B ooit had. Sinds dat ene duet is Ali B een BN’er, een knuffel-Marokkaan, en naar later bleek ook een tv-persoonlijkheid die zich zowaar met een grappig en ontroerend programma kon inzetten voor hiphopcultuur. “De sympathiekste rapper die ik ooit ontmoet heb”, aldus Marco Borsato daar in het Rotterdamse stadion. Een kus des doods? Ali B deed er zijn voordeel mee.
Het duo houdt niet stand aan de top en gaat op een gegeven moment uit elkaar. Als Lange Frans in 2010 terugkeert, mikt hij duidelijk op een zo groot mogelijk publiek, door samenwerkingen aan te gaan met artiesten uit elk segment. Het meest geslaagd is zijn duet met The Lau van The Scene (een flinke hit). Afschuwelijk is de samenwerking met Anita Meyer, quasi-diepzinnige kitsch over de zin van het leven. Het dieptepunt is een geflopte single met Topper Jeroen van den Boom, een houterige poging om nog maar eens elke Nederlander direct aan te spreken met hetzelfde liedje. Want oh, wat hebben we het allemaal zwaar, en wat bikkelen we stoer door:
Je brengt mij in een super sfeer,
Is het dan echt altijd een verschrikking? Halen rappers en popartiesten het slechtste in elkaar boven? Kom op zeg, rap hoeft toch niet per se stoer te zijn en te gaan over bitches en money? Wie zou het wel kunnen? The Opposites misschien?
Ook Big2 bijvoorbeeld schaakte een keer een grote ster: Trijntje Oosterhuis. Brief Aan Jou werd een single van dubbel-album Succes/Ik Ben Twan, een opvallend intiem album. De song met Trijntje Oosterhuis is een ode aan Twan’s overleden opa. Een emotioneel nummer, maar zeker naast alle eerdere voorbeelden in dit artikel is het zeer smaakvol gedaan.
Een hit werd het bovendien niet: Brief Aan Jou werd overschaduwd door grote feesten-tot-je-erbij-neervalt hits als Broodje Bakpao en Licht Uit. Jazeker, dat is goed nieuws. The Opposites zijn uitgegroeid tot grote sterren die de Lowlands Alpha kunnen vullen, maar dan wel als rauwdouwers. Zelfs een bezoek aan Jan Smit's programma De Zomer Voorbij weten Twan en Willem tamelijk ongeschonden door te komen, met een stijlvol optreden met Jack Poels van Rowwen Heze. Dat is eigenlijk een razend knappe prestatie.
In sommige gevallen zet het simpelweg een streep onder het pad dat een artiest al ingeslagen heeft. Gers Pardoel bijvoorbeeld had met Ik Neem Je Mee allang een gigantische cross-over pophit te pakken toen hij een monsterverbond aanging met Guus Meeuwis. Guus op het album van Gers, Gers op het album van Guus. Een uitruil van tracks, een match in publiek.
Het meest succesvol was Guus ft Gers: Nergens Zonder Jou, een tranentrekker waarin Gers zich definitief bewijst als rijmelaar van het goedkoopste soort: “Ik ben nergens zonder jou, ik blijf je altijd trouw, door jou wordt de lucht weer blauw.” Dat is het, de gemakkelijke weg. Lyrische wonderen hoeven we niet van Gers Pardoel te verwachten. Voor eens en voor altijd wisten we dat.
En daar sta je dan bij Koffietijd, naast Loretta Schrijver, die natuurlijk - wat moet ze anders - een grap maakt van Yes-R’s musicalplannen en wat zijn ‘gangster homeboy matties’ daar wel niet van vinden. Het filmpje is zo hilarisch dat het een retweet- en like-hit van formaat werd. Let vooral ook op de bloemschikkende dame achter in beeld tijdens het optreden. Het is maar goed dat ze al die slang van Mocromaniac waarschijnlijk niet kan verstaan, want oh oh oh.
Nu is Koffietijd een beetje een apart geval. Het is zo’n beetje het truttigste programma op de Nederlandse televisie, gemaakt door en voor dames op leeftijd, en toch is er opvallend veel aandacht voor hiphop en de straatcultuur die erbij hoort. Gers Pardoel zat er tussen Nick en Simon in, zanger Jayh was er, en ook Kraantje Pappie schoof meerdere keren aan om te praten over zijn liefdesleven en zijn grootste fantasieën. "Mijn grootste droom? Oprah Winfrey zwanger maken."
Ach, misschien moeten we niet te bezitterig doen. Mensen die claimen te weten wat echte hiphop is en wat niet, daar moet je zover mogelijk bij uit de buurt blijven, nietwaar? Gers Pardoel is een popster die toevallig rapt. En als Kraantje Pappie diep in zijn hart vindt dat hij echt dit soort muziek moet maken, dan moeten we hem misschien maar laten gaan. Het ga je goed, jongen, het ga je goed. Of zoals hij zelf zegt bij Koffietijd: “Mijn echte droom is elke ochtend wakker worden en zin hebben in wat ik doe. Maar als ik het echt moet benoemen: een gouden plaat of een Heineken Music Hall uitverkopen, dat zou natuurlijk ook heel tof zijn.”