GfK vroeg in een steekproef 1001 mensen naar hun mediagebruik. De trend is helder: streaming is in, downloaden is uit. Betaald downloaden neemt af, maar ook illegaal worden steeds minder bestanden gedownload, gemiddeld zo’n tien liedjes per maand. Voor films en series wenden inmiddels zo’n 4,2 miljoen Nederlanders (een kwart!) zich tot video on demand diensten. De stijging onder tieners is het sterkst. Netflix is de grootste speler, maar 68% van de gebruikers kiest ook voor diensten waarbij films per stuk betaald moeten worden.
Bij muziek is abonnementsdienst Spotify de standaard. Een derde van de Nederlanders grijpt naar streaming muziekdiensten, aldus GfK. Mensen die kiezen voor de betaalde versie, gebruiken vooral hun smartphone, en met 11 uur per week luisteren ze ook twee keer zoveel muziek dan de mensen die niet betalen voor een abonnement. Het gebruik van YouTube als video- of muziekdienst is in dit onderzoek niet meegenomen.
De cijfers lopen in de pas met de rapportages van de NVPI, de branchevereniging voor de platenindustrie. Die constateerde ook al dat streaming muziek flink groeit, terwijl fysieke verkoop (met uitzondering van vinyl) al jaren daalt.