Juju & Jordash: Israëlische tripmeesters terug met vierde album

"Laat je verbeelding de vrije loop en durf te improviseren"

Atze de Vrieze ,

Al jaren behoren twee Israëliërs genaamd Juju & Jordash tot de elite van de Amsterdamse house/techno-underground. Ze zijn alweer toe aan hun derde album op Dekmantel en geven daarmee eigenhandig het label kleur. 3voor12 zocht Jordan ‘Jordash’ Czamanski op in de studio van het duo in Amsterdam.

De studio van Juju & Jordash is een klein reservaat in het onlangs verbluffend strakgetrokken Volkskrantgebouw aan de Wibautstraat in Amsterdam. Of Volkskrantgebouw, we moeten tegenwoordig Volkshotel zeggen. Het oude, vervallen krantenkantoor herken je amper terug in de moderne, hippe entree van het pand. De club op de hoogste verdieping heeft een flinke facelift gekregen, en op de tussenliggende verdiepingen zijn prachtige hotelkamers gekomen. Jordan Czamanski opent een trappenhuis naar beneden en wijst de weg naar de onaangetaste kelders, waar nu de studio’s zitten. “Ik was eerst een beetje huiverig, maar ik ben blij met hoe we hier nu zitten.”
 
De studio van Juju & Jordash zit aan het einde van de gang. Het is een betonnen ruimte zonder ramen, van nog geen vijftien vierkante meter, eigenlijk precies zoals je je een rauwe technostudio voorstelt. Stelt niet veel voor, zou je zeggen, maar het kapitaal staat tegen de muren: synths, sequencers, drumcomputers, meer synths, een Macbook, mixer. En daar, in het midden, een bewijs van onstilbare werkdrift: een doos vol met leeggepulkte sigaretten. “Ik heb vroeger ook wel tabak in die joints gestopt, maar dat vond ik te nat en te zwaar, en mijn lippen werden er geel van. Smoken is voor mij een strategie om minder sigaretten te roken. En ik word er rustig van. Ik ben een erg onrustig persoon.”
The analog dudes
“Ze noemen ons vaak ‘the analog dudes’”, vervolgt Czamanski, geboren Israëliër, inmiddels alweer een jaar of acht Amsterdammer. “Veel mensen verwarren analoog met hardware. Deze Casio synth hier bijvoorbeeld is hartstikke digitaal, en hij heeft net zoveel karakter. Het is een apparaat dat zich laat dicteren door de intense tremelo, en het geluid is direct herkenbaar als 80s funk in Dâm Funk-stijl. Onze drums komen bijna allemaal uit de SP1200, de beste drumsampler die ooit gemaakt is, maar wel hartstikke digitaal.”
 
Goed, niet zozeer analoog dus, maar wel heel erg live. Dat is de afgelopen jaren het trademark geworden van de twee Israëliërs in Amsterdam. Dat wil zeggen: Gal Aner, de andere helft van het duo, woont tegenwoordig in Berlijn, maar hun gezamenlijke pact werd gesmeed in onze hoofdstad, en het nieuwe album Clean-Cut ontstond hier uit lange jamsessies. “We kenden elkaar al uit Haifa en Tel Aviv, waar we samen in jazzbands speelden. Hij was 19, ik 24. Ik maakte in die tijd al wel tracks, maar ik was nog geen dj. Israël was toen nog helemaal geen onderdeel van de dancescene, zoals nu. Op een gegeven moment zat mijn leven daar een beetje vast. Ik was toe aan een grote verandering, en Amsterdam kwam in beeld. Ik ging er niet zozeer heen om muziek te maken, maar het sprak wel voor de stad dat ik hier zomaar twee keer per jaar Theo Parrish zou kunnen zien.”
Magic Mountain High
Gal Aner volgde Czamanski naar Nederland, ze trokken bij elkaar in huis en gingen een periode in van non-stop muziek maken. Het viel onder andere op bij de jongens van Dekmantel, die Juju & Jordash wilden boeken voor een van hun feesten. “Ze hadden helemaal niet door dat we in Amsterdam woonden, dus ze vroegen gewoon wat voor tickets ze moesten boeken. De band met Dekmantel is heel belangrijk voor ons. Ze kwamen bij ons in de studio, we lieten wat onuitgebracht materiaal horen, en dat wilden ze allemaal uitbrengen als een album. Voor die tijd hadden ze er geloof ik nog niet eens over gedacht een label te starten. Het vertrouwen is enorm. Ons nieuwe album is niet ontoegankelijk, maar de raarste muziek hadden ze ook zonder twijfel uitgebracht. Zij vertrouwen ons als muzikanten, wij hen als platenpersers en als mensen.”
 
Juju & Jordash zijn logischerwijs een van de huisacts van Dekmantel, en dus profiteert het duo ook van de groei van het platform. Dekmantel trok ook hun project Magic Mountain High uit de studio, een samenwerking met de Duitse spacekoning David Moufang alias Move D. “Ze hadden gehoord dat we een geweldige jam gehad hadden in Davids studio in Heidelberg, en nodigden ons uit om dat op het podium te komen doen tijdens hun voorjaarsfestival Lentekabinet. David is zo’n inspirerende man, met al zijn ervaring. Hij trekt echt volledig zijn eigen plan, dat was bevrijdend voor ons. Bij Juju & Jordash gigs was altijd de helft voorbereid, de helft geïmproviseerd. Zelfs vonden we eigenlijk alleen de geïmproviseerde delen tof, de rest was eigenlijk maar saai. Na die eerste gezamenlijk gig met David was alles improvisatie, ineens durfden we het.”
Helder geluid
Move D en Juju & Jordash zijn echt muzikale zielverwanten. De Duitser staat al sinds halverwege de jaren negentig bekend om zijn enorm diepe houseproducties, heel geduldig en trippy. Zijn stijl zit gebeiteld in het hoofd van de Israëliërs, zo bleek wel toen ze een van de tracks op hun vorige album Techno Primitivism doopten tot Tracks David Would Play. “David vertrouwt op het proces, dat heb ik echt van hem geleerd. Laat je verbeelding de vrije loop en durf te improviseren. Lukt een idee niet meteen? Geef het dan een paar minuten. Hij durft als dj platen te draaien die enorm langzaam beginnen, hij heeft oneindig geduld. Ik ben zo niet, ik ben veel ongeduldiger, neem risico’s. Op mijn eigen label ben ik nu bezig met een serie EP’s met vroege producties van David, uit de jaren negentig. Ik heb nog zeker zestig tracks van hem, stuk voor stuk geweldig.”
 
Het nieuwe album Clean-Cut is opnieuw uit bij Dekmantel, en het is wederom een heel sterke plaat met eigenwijze producties. “Al gingen we dit keer wel voor een meer helder geluid. We houden nog steeds van de spacey, stonede sound met veel tape delay en oude dub-trucs, maar het was saai om dat nog eens te doen. We moesten onszelf uitdagen en wilden onszelf niet meer verstoppen achter effecten.” Aan dj’en komen Juju & Jordash nauwelijks meer toe, want ze worden vrijwel alleen geboekt als live-act, juist door dat hoge improvisatiegehalte, dat hun sets superspannend houdt. “Het gaat niet alleen om hype, het gaat er ook om dat je het vervolgens waar moet maken. Dat lukt kennelijk, want we hebben de afgelopen twee jaar meer gespeeld dan ooit. Rijk zullen we er nooit van worden, maar ik verdien genoeg voor mijn apparatuur, mijn eten en mijn roken, ik ben een gezegend mens.”