A.R.T., Dr. Moon, Boef en Rob Peters over FTG4.5: "producers net zozeer artiest als rappers"

Producers FTG-sampler verder bezig met releases van o.a. Rico, Jiggy Djé, Typhoon, Freez en Great Minds

Ingmar Griffioen ,

Fakkelteitgroep komt naast de reguliere samplers met 'halfjes', samplers waarop de vele producers van het Zwolse platform voor kwaliteitshiphop de kans krijgen. 3voor12 laat met A.R.T. (o.a. Fakkelbrigade. Rico), Dr. Moon (Great Minds, Stick Bukowski), Boef (Boef en de Gelogeerde Aap) en Rob Peters (Seven League Beats) twee generaties producers aan het woord over hun keuzes, collega's en het belang van FTG voor producers. We leren meteen over aanstaande albums van Rico, Jiggy Djé en Typhoon en een Great Minds EP. Dokter Moon roemt het belang van FTG als platform: "Heel mooi dat Sticks en FTG producers de kans geven zich te profileren, zeker in deze tijd waarin producers net zozeer artiest zijn als rappers." FTG4.5 is vrijdag 21 maart gepresenteerd in Hedon, Zwolle. De sampler bevat veertien tracks.

We legden vier producers vier vragen voor over FTG en trappen af met:

A.R.T. AKA ALI REZA TAHOENI

- Waar ben je nu mee bezig?
Ik heb het afgelopen jaar aan diverse albums gewerkt:
# Album Rico & A.R.T. - IRIE (net afgerond, release in april) een reggae/dub-album.
# Album Freez & A.R.T. - Les Demoiselles (release mei) een funky/folk/hiphop-album.
# Mini-project/Album met Sticks genaamd Land Woord Beeld.
# en aan wat diverse  projecten gewerkt zoals Great Minds em Klokhuis (voor tv samen met Typhoon)
# Ik ben momenteel samen met Dries Bijlsma bezig aan het nieuwe album van Typhoon genaamd Lobi Da Basi, die voor de zomer uitkomt
# Ik werk ook aan het album van Joep Pelt (soul/blues) dat ook binnenkort uitkomt.

- Waarom bied je deze track(s) aan op de FTG4.5? Wat is het verhaal achter deze track(s)?
Ik heb drie tracks op FTG4.5. Twee daarvan komen van mijn eigen solo-projecten, die nog uit moeten komen in de toekomst: een sample based album en een album met alleen elektronische en analoge instrumenten.
De derde track is een soort van reggae dub. Die heb ik  tijdens de sessies van Rico gemaakt met Dries Bijlsma op de gitaar. Ik ben van plan om samen met Dries Bijlsma een dubalbum van Rico's Irie plaat te maken. De drie tracks geven een voorproefje van wat er nog allemaal gaat komen.

- Kies één andere samplertrack van een FTG-collega en vertel: Wat is er zo goed aan, waarom is dit zo'n goede productie?
Track 1 van Nikes: een soulvolle track met een toffe vibe. Het is een mix van akoestische instrumenten, synthezisers en samples, die allemaal goed met elkaar blenden en daarmee een hele goede opening van het album.

DOKTER MOON AKA JEREMY WATERLOO
- Waar ben je nu mee bezig?
Ik ga zo met Jiggy voor zijn album de studio in. Niet als zijn producer, maar als support, om toch te zorgen dat Het Grote Plaatje er eindelijk komt. Ik heb er alle vertrouwen in. Ik ben ook met hem naar België gegaan om creatieve keuzes te maken. De bedoeling is om er nu echt de laatste hand aan te leggen, maar je weet het nooit met Jiggy. Dat heb ik met Great Minds ook meegemaakt. Toch merk ik wel aan hem, dat het einde in zicht is.

Ik ben verder bezig met een EP voor Great Minds die binnenkort moet verschijnen om de track Het Licht heen. We hebben er een videoclip en remix bij gemaakt om 'toch even wat van ons te laten horen'. We zijn ook aan het plannen om met z'n vieren weg te gaan en weer wat muziek te gaan maken. Het begint toch weer te kriebelen, om muziek maken zonder dat er druk achter zit. Het valt niet mee met vier agenda's, maar willen het wel want 1: het is gezellig en 2: dat werkt het best.

Daarnaast afgelopen tijd druk bezig geweest met een jonge, opkomende zangeres, iets geheel anders. Meer soul, blues met een vleugje hiphop en juist daarom even lekker. Ze heet Nona Ardina en ik word wel blij van dit project. Er komt ook een band bij kijken, wat voor mij een extra leuk element is. Dat doe ik naast mijn werk bij de Herman Brood Academie. En we hebben met Great Minds net veel shows gehad en een clubtour afgerond. Wel fijn om even een break te hebben en na te denken over het vervolg, ouwehoeren over wat we verder gaan doen en over nieuwe muziek. We hebben natuurlijk de 3FM Awards en Edison-nominatie die ons nu een beetje bezig houden.

- Hoe heb je je bij FTG ontwikkeld? In hoeverre is FTG belangrijk voor producers?
Ik heb me niet echt bij FTG ontwikkeld, ben er meer door een vriendschap met Sticks ingerold. Ik heb toen voor de lol met Sticks muziek gemaakt in het huis van Kees de Koning - omdat nog niet iedereen gereed was voor Great Minds - en daar is de plaat Stick Bukowksi uitgekomen. Die werd bij FTG uitgebracht en vervolgens ben ik nog voor meer FTG-tracks gevraagd.

Ik denk dat het heel belangrijk is voor producers. Heel mooi dat Sticks als kapitein en het hele platform producers de kans geven zich te profileren door nu met die halfjes (FTG4.5 sampler, IG) komen. Zeker in deze tijd waarin producers net zozeer artiest zijn als rappers. En hopelijk komen daar weer samenwerkingen uit voort met andere artiesten.

- Waarom bied je deze track(s) aan op de FTG4.5? Wat is het verhaal achter deze track(s)?
Dit is eigenlijk een van de eerste tracks die ik heb gemaakt toen ik bezig was voor Great Minds. Sticks en Winne stonden er al op, maar Jiggy kwam nog niet door. Toen is die blijven liggen en is er nooit meer iets mee gebeurd. Dat vond ik zonde. Toen ze me vroegen, vond ik dat ik er iets bijzonders mee moest doen, zodat het niet alleen een beat was. Dus heb ik wat muzikanten gevraagd: Norman Kapoyos verzorgt de gitaarpartijen, ik heb een violist en Yung Felix heeft wat aanvullende producties gedaan in de studio op de Herman Brood Academie.

- Kies één andere samplertrack van een FTG-collega en vertel: Wat is er zo goed aan, waarom is dit zo'n goede productie?
Die track van Ali, Irie Dub, een soort reggaetrack. Vooral tof omdat ik dat niet van hem gewend ben. Ik ken hem als rauwe beatmaker, opeens hoor ik een track die supermuzikaal in elkaar zit, waarin heel veel dingen gebeuren en ik vind dat hij daar heel goed mee weg komt. Juist deze is tof, omdat die zover bij hem weg staat.
Daarnaast is het sowieso fijn om weer eens wat Henning te horen. Het is even stil geweest en doet me gewoon goed als ik die vertrouwde funk van hem weer voorbij hoor komen.

ROB PETERS AKA SEVEN LEAGUE BEATS
- Waar ben je nu mee bezig?
We hebben met Seven League Beats net een nieuwe plaat uitgebracht genaamd Découpage, die wordt erg goed ontvangen. Daarnaast werken we aan de nieuwe live-show met een grotere bandbezetting. Dat is iets wat we al een tijd willen. Verder heb ik samen met A.R.T. net een nieuw studiocomplex betrokken, daar werk ik nu veel aan muziek voor videoproducties en tunes/leaders voor tv. Verder doe ik echt een boel verschillende dingen; ik heb wat tracks met Boef liggen, iets met Sticks en een drum 'n' bass-track met Dinopha die binnenkort uitkomt. Verder heb ik onlangs het sounddesign voor een video-expositie en de bijbehorende film gemaakt. Die is geselecteerd voor een aantal internationale filmfestivals.

- Hoe heb je je bij FTG ontwikkeld? In hoeverre is FTG belangrijk voor producers?
Als producer heb ik me muzikaal enorm ontwikkeld, maar ook zakelijk. Voor ik erbij kwam werkte ik nauwelijks met rappers of vocalisten. Dat was gewoon een compleet andere wereld voor me, eerlijk gezegd kende ik de meeste FTG-rappers ook nog niet, voordat ik met Dries ging samenwerken. Ik heb beschamend genoeg ook heel weinig meegekregen van Opgezwolle of de Buitenwesten-tijd, ik zat toen zwaar in drum 'n' bass, maar dat zorgde er wel voor dat ik blanco in stapte. Als Seven League Beats zetten we in het begin best wel experimentele of moeilijke dingen op de FTG platen. Dat pakte niet altijd super uit, maar zorgde ook voor heel positieve of verbaasde reacties/recensies. Ik denk dat als producer de FTG een goede plek is om te zijn, wij zitten in Zwolle ook nog eens met vrij veel FTG-mensen in hetzelfde gebouw, dat zorgt voor een goede band. A.R.T. en ik luisteren vaak naar elkaars mixen of producties, maar we chillen daar ook regelmatig en checken nieuwe muziek. Je leert automatisch van elkaar.

- Waarom bied je deze track(s) aan op de FTG4.5? Wat is het verhaal achter deze track(s)?
Submerge, maar ook Crying for Carlos, is een track die qua stijl een beetje tussen ons oude en nieuwe werk in zit. Onze eerste twee EP’s waren vrij duister en hard terwijl onze nieuwste EP wat muzikaler en meer soulful is. Dit slaat daar een mooie brug tussen, live bijvoorbeeld ook. We willen niet meer alleen boze muziek maken, bij deze track bepaal je zelf of je hem in de auto pompt of er mee in de zon vibed op je headphones.

Tesla is een track die ik heb gemaakt met Rick Hakkers/MSNTHRPX, een jonge producer uit de buurt. Die gast is erg getalenteerd en heeft een compleet andere visie op muziek dan ik. Dat werkt gewoon tof. We hingen een avond in de studio en kwamen met deze driekwarts maat beat op basis van obscure samples en synths. Het was sowieso een maffe avond omdat er een gast in een soort psychose het pand binnen was gekomen en niet meer weg wilde... We wilden al langer iets samen maken en het leek me tof Rick te featuren op FTG4.5.

- Kies één andere samplertrack ve FTG-collega en vertel: Wat is er zo goed aan, waarom is dit zo'n goede productie?
Henning - This Is Why We Continue
Classic track! Ik ga echt heel hard op de drumprogrammering en groove in die bassline, die zijn beide eigenlijk vrij simpel maar super doeltreffend. Daarnaast vind ik dat Henning altijd iets tofs in z’n producties stopt dat je net niet verwacht. Die soort van gepitchte vocal sample geeft het een hele bijzondere vibe. Henning staat trouwens ook op onze nieuwe EP!

BOEF AKA TOM MAAS
- Waar ben je nu mee bezig?

Momenteel ben ik bezig om wat van de grond te krijgen als Tom Maas. Naast Boef en de Gelogeerde Aap heb ik onder mijn eigen naam een EP en een langverwachte beattape gedropt. Ik heb nog een tiental beats liggen zonder eindbestemming. Ze zijn klaar om gemasterd te worden en het is de bedoeling dat het dit jaar nog de wereld in gaat. Aap en ik zijn ook met nieuwe dingen bezig. We zijn veel aan het tapen en experimenteren met beats. We hebben laatst De Gelogeerde Tracks gratis online gegooid. Die is ook best goed ontvangen.

- Hoe heb je je bij FTG ontwikkeld? In hoeverre is FTG belangrijk voor producers?
Ik heb veel geleerd de afgelopen jaren. Zeker ook door iedereen uit de Fakkelteitgroep. Je steekt veel op van elkaars ervaringen. Je praat er automatisch over omdat iedereen met hetzelfde ding bezig is; muziek!

- Waarom bied je deze track(s) aan op de FTG4.5? Wat is het verhaal achter deze track(s)?
In eerste instantie was het idee om een instrumentale FTG tape in elkaar te zetten. De vraag was hoe gaan we dat aanpakken? Ik heb zelf een paar tracks opgestuurd, waarvan ik dacht dit is tof. Daarna hebben Rob en Ali de tracks bij elkaar gezocht. Zo is het een beetje ontstaan. Uiteindelijk is er van mijzelf één track gekozen van mijn EP en de andere track heb ik voor Fatih gemaakt. Dat is de jongen waarmee de Aap en ik de studio in zijn gegaan voor een uitzending van Je zal het maar hebben.

- Kies één andere samplertrack van een FTG-collega en vertel: Wat is er zo goed aan, waarom is dit zo'n goede productie?
Kubus - Trippevel
Hele harde track! Ik moest meteen denken aan een avond in de Trix in Antwerpen, waar Mala die nacht draaide. Back to the Future, maar zeker dat Mala deze track zou hebben gedraaid! Het heeft een volle sound en is toch een soort van minimaal... Maar elk element dat de track nodig heeft is aanwezig. Ja ik voel em! Houdoe!!

PRESENTATIE IN HEDON

FTG 4.5 wordt vrijdag 21 maart gepresenteerd in Hedon, Zwolle, waar onder meer Henning, Seven League Beats (LIVE), Dokter Moon, A.R.T. en Boef van de partij zijn. De sampler ontvang je gratis bij de entree en luister je nu vast op de Luisterpaal.