De bemoeienis van Erik de Vlieger met OOR is niet nieuw. Hij is immers al jaren voor 60% eigenaar van Argo Media, de uitgever van het bekende muziekblad. Toch was zijn bemoeienis de afgelopen jaren naar eigen zeggen 'nul', zeker nadat hij een tijdlang negatief in het nieuws was. "Ik had er geen zin meer in, zat tegen het depressieve aan. Het keerpunt was voor mij 24 Uur met Wilfried De Jong, begin 2013. Ik zag mezelf: ontevreden, een gejaagde, boze man. Wel eerlijk, maar niet zoals ik wilde zijn. Ik heb kinderen, ik woon in de stad, ik ben creatief, ik heb geld. Ik heb mijn bedrijf wel voor honderd miljoen te weinig moeten verkopen, maar arm ben ik niet. Ik ben weer begonnen, en ik kwam erachter dat de crisis me wel ligt. Niemand durft beslissingen te nemen of risico's te nemen, en niemand heeft geld, dat biedt kansen."
De Vlieger wilde niet terug naar 'de vieze vuile rot vastgoedwereld', maar zijn oude liefde OOR kan weer op aandacht rekenen. "Redactioneel zal ik me er nooit mee bemoeien", zegt hij. "Daarvoor is het te specialistisch, je moet eigenlijk 24 uur per dag met muziek bezig zijn. OOR is OOR. Maar het gaat er om dat de jeugd het moet leren kennen. We vergrijzen, de abonnee gaat op een gegeven moment dood. Om dat te keren hebben we de website vernieuwd en de OOR clubkaart geïntroduceerd. Ons aantal abonnees loopt nu niet meer terug." De afgelopen tijd was het wat onrustig rond OOR, toen verschillende freelancers in staking gingen vanwege achterstallige betalingen. Op de vraag of De Vlieger zich daar mee bemoeit, zegt de ondernemer 'daar niets van te weten'. "Administratief en operationeel run ik het blad ook niet. Wat ik wel kan zeggen: bij Sanoma of de Telegraaf was OOR al weg geweest, wij gaan er mee door."
Sterker nog: De Vlieger wil het blad een plek geven in De Nieuwe Energie in Haarlem, een verzameling panden die De Vlieger helemaal gereed wil maken voor cultureel gebruik. OOR zetelt momenteel in Nieuw-Vennep, maar hoofdredacteur Koen Poolman laat met gevoel voor understatement weten daar 'niet heel erg aan gehecht' te zijn. "Wie wel?", aldus De Vlieger. Volgens Poolman bemoeit De Vlieger zich met huisvesting en marketing van het blad. Volgens hem zou het goed voor OOR zijn om zich te vestigen in een bruisend pand, naast een concertzaal. De Vlieger: "Ik wil er sowieso oefenruimtes maken, en in de Haarlemse Gemeenteraad heb ik beloofd dat als Popschool Hart zich er vestigt, ik de redactie van OOR er ook heen zal brengen. Ik zoek nog meer bedrijven uit de muziekbranche die zich hier willen vestigen, al is het een gitaarmaker. Dit is het bruisende hart van Noord-Holland."
Erik de Vlieger wil OOR nieuw leven inblazen
Zakenman werkt druk aan muziekbolwerk in Haarlem
Zakenman Erik de Vlieger is druk bezig een muziekbolwerk van de grond te krijgen in Haarlem. Voor 20 miljoen euro kocht hij daar een reeks panden die de naam De Nieuwe Energie dragen. Op het terrein zit al een concertzaal met een capaciteit van 1500 mensen (Lichtfabriek) en De Vlieger wil ook oefenruimtes, de Haarlemse popschool Hart en muziekblad OOR op het terrein vestigen. "De Nieuwe Energie moet het kloppende muziekhart van Noord-Holland worden", aldus De Vlieger.