Op de NDSM-werf kan het nieuwe festival, dat feitelijk de plek van dubstep-event Lockdown inneemt, 6-8000 mensen kwijt. Organisator Gaetan van de Sande legde in 3voor12 Radio uit waarom Encore tijdens de clubavond in de Melkweg de vrouwen in de watten legt met
slippers tegen de hoge hakkenpijn, candymen en make-up sets. Met het festival richten ze zich op: "Hiphop en R&B in de breedste zin van het woord, deels een vertaling van de clubnacht in de Melkweg, maar ook een uitbreiding richting het festivalgevoel." Maandag hoor je bij FunX de eerste namen voor het Encore festival, zowel internationale als Nederlandse, belooft Van de Sande. Luister het hele interview hieronder terug.
2014: zijn we eindelijk klaar voor hiphopfestivals?
Komende zomer Appelsap, Encore en WOO HAH!
Menigeen liep er de afgelopen jaren op stuk: een groot evenement met hiphop/urban als basis. Maar dit jaar zien meerdere organisatoren het ineens heel erg zitten. Met Appelsap in Amsterdam gaat het zo goed dat ze serieus nadenken over een zusterfestival in het Zuiden. In Tilburg komen Mojo en 013 op 6 juli met het WOO HAH! festival, en dan is er sinds deze week nog een bij: Encore, 31 augustus op de NDSM werf in Amsterdam. De early birds tickets waren van de week in een dag uitverkocht, en dat terwijl de eerste namen pas maandag komen. "We hebben een goedlopend clubconcept in de Melkweg, en dan zit je snel aan het plafond. Nu gaan we het merk Encore uitbreiden."
Het is een boeiende tijd voor liefhebbers van hiphop. De laatste jaren groeide Appelsap in het Amsterdamse Oosterpark uit tot een solide evenement. Er waren dan wel klagende buren en vergunningsperikelen die het festival bijna de das om deden, maar aan de programmering en de bezoekersaantallen ligt het niet. De organisatie boekte veel Nederlandse acts, maar ook Amerikanen als Kendrick Lamar, French Montana en Waka Flocka Flame. Appelsap zoekt ook de cross-over met elektronische muziek, wat resulteerde in een van de eerste shows van Disclosure op Nederlandse bodem. Misschien is het succes van Appelsap wel directe aanleiding voor het vertrouwen bij andere organisatoren. En voor zichzelf. Al gaat het avontuur Appelsap Light in het Klokgebouw voorlopig even niet door. In Rotterdam zet Buma Cultuur het gestaag groeiende conferentiefestival Buma Rotterdam Beats neer, dat uit moet groeien tot het urban-alternatief voor Noorderslag en Amsterdam Dance Event. De afgelopen jaren stonden er acts als 2 Chainz, Action Bronson en Lunice.
Concertpromotor Mojo (het bedrijf achter o.a. Pitch, Lowlands en Motel Mozaique) zag de potentie van Appelsap, en ging een paar jaar geleden een samenwerking aan. De kar bij Mojo werd getrokken door Jeps Salfischberger, nu ook de man achter WOO HAH! in Tilburg. "Veel mensen kennen mij vooral van hardere boekingen, punk en emobandjes. Maar ik ben al jaren een groot hiphopliefhebber. Het is voor mij ooit begonnen toen hiphopacts als Run DMC en Public Enemy met rockbands samen gingen werken, en sindsdien ben ik het altijd blijven volgen. Je ziet vaak interessante ontwikkelingen als hiphop raakt aan andere muziekvormen. De Ierse sound van House Of Pain bijvoorbeeld. Nu zie je dat veel hiphop in de EDM scene scharrelt."
WOO HAH! gaat zijn eerste editie tegemoet aan de Spoorzone in Tilburg, met 013 als partner. Diep in het zuiden, om Appelsap niet te veel in de weg te zitten. WOO HAH! vindt een kleine maand eerder plaats, en heeft al acts als Chance The Rapper, Method Man & Redman en Danny Brown aangekondigd. "Na Amerika lijkt ook in Europa meer liefde te komen voor hiphop bij een brede doelgroep. Je kunt van YG, 2 Chainz of Chance The Rapper houden naast Metallica. Een artiest als Juicy J bereikt het grote publiek door een hit met Katy Perry, Macklemore doet het op eigen kracht."
"Het is een maffe business", vervolgt Salfischberger. "Ik noem het altijd eBay. Met 'gewone' bandjes kun je met een goed plan komen: dit is wat we voor de act in gedachten hebben, en daarom denken we dat die bij ons event past. Bij hiphop zie je toch vaak het cliché: als iemand 1 dollar meer biedt, is het meteen interessanter. In het verleden boekte alleen Mojo dit soort acts, de laatste jaren zijn Friendly Fire en Greenhouse Talent daar bij gekomen. Dat vinden agenten heerlijk. Vaak krijgen wij dezelfde acts aangeboden. Daar is het in het verleden vaak mis gelopen. Acts staan voor te veel geld, en dan worden er te weinig tickets verkocht."
Juist uit die cowboysfeer hoopt ook Encore ver weg te blijven. Gaetan van de Sande spreekt van een 'kwaliteitskeurmerk', en 'geen hap-slik-weg product'. "Vaak zie je dat zoveel mogelijk acts worden geboekt. Iedereen speelt tien minuten, alle namen moeten op de flyer, maar ondertussen is het eigenlijk helemaal geen leuk feestje. Bij ons doet de invulling qua acts niet onder voor de beleving. We hebben elke week een ander thema, muzikaal of in de aankleding. We hadden een keer een rodeo, met candy girls in western outfits. Eens in de twee maanden hebben we een girls night out, muzikaal meer op de vrouwelijke bezoekers gericht, meer r&b, minder hiphop. En schaars geklede mannen met cadeautjes. Op een avond hebben we badslippers gegeven bij de uitgang, voor de meisjes die de hele avond op hoge hakken gedanst hadden."
Encore groeit met andere woorden vanuit het clubcircuit, maar met de festivalbenadering, en dat lijkt aan te slaan. WOO HAH! probeert het totaal vanuit het niets, maar heeft de namen om mee te schermen. Het festival belooft dat alle artiesten lange sets zullen spelen, en dat sfeer en een goed programma met elkaar in balans zijn. Of 2014 het jaar van de hiphopfestivals wordt, dat moeten we aan het einde van de zomer maar eens bepalen, en we gaan het al helemaal nog niet hebben over een winnaar. Jeps Salfischberger: "Nu beconcurreren we elkaar nog, misschien organiseren we over vijf jaar met elkaar het grootste concept van het land."