Groot gejuich steeg op onder liefhebbers van compromisloze muziek, toen Michael Gira alweer zo’n vijf jaar geleden zijn Swans weer bij elkaar bracht. Gedurende zo’n beetje de hele jaren tachtig en negentig stond de groep uit New York bekend als een van de luidste en meest compromisloze ooit. Ontstaan in de no wave scene rond Teenage Jesus & The Jerks, Glenn Branca en MARS, maar uiteindelijk een stuk levensvatbaarder dan de meeste bands uit dat circuit, werkte Gira gestaag aan een imponerend oeuvre. Natuurlijk was Le Guess Who? er destijds als de kippen bij om de band te boeken. Swans is een ‘core’ Le Guess Who? band: bij het grote publiek volstrekt onbekend, bij de liefhebbers op een voetstuk. Gira is dan ook een zeer logische keuze om Ty Segall op te volgen als curator van het festival.
Michael Gira is ook een man met humor, bleek al toen hij een paar jaar terug transgender zangeres Baby Dee vroeg een paar shows hun voorprogramma te verzorgen. Baby Dee, een goede vriendin van Antony Hegarty, maakt tragikomische, barokke popmuziek, geïnspireerd door ouderwetse religieuze hymnen en cabaretmuziek, muziek die haaks staat op de Teutoonse blues en repetitieve noise van Swans zelf. Baby Dee zegt over die gezamenlijke shows: “Zij staan bekend als de luidste band ter wereld, en ik deed het voorprogramma grotendeels in mijn eentje, met accordeon en harp, zonder microfoon. Het was kamermuziek. Het contrast was enorm, en juist daarom pakte het in de meeste gevallen goed uit.”