HET CONCERT:
Amsterdam Klezmer Band, Into The Great Wide Open, Sportveld, vrijdag 5 september 2014
ITGWO14: Feestelijke vuurdoop Amsterdam Klezmer Band XL op Vlieland
Jolige Amsterdammers palmen Great Wide Open met gemak in
Amsterdammers hebben wel wat met de Wadden, althans: Texel is een geliefde bestemming. Daar rijd je met je auto ook zo naartoe, maar Vlieland? Amsterdam Klezmer Band waagde de oversteek zonder nadenken. Het Klezmer-collectief kijkt al achttien jaar niet op een reis meer of minder, overal is immers plek voor feest en muziek.
DE ACT:
Achttien jaar na oprichting kan de Amsterdam Klezmer Band bogen op twaalf langspelers, ruim duizend optredens en een navenante live-reputatie. Alt-saxofonist/zanger Job Chajes leidt de zevenkoppige band al die jaren door een repertoire van (oorspronkelijk Joodse, Oost-Europese) Klezmermuziek met Balkan/zigeuner-invloeden en elektronica. Op het deze lente verschenen Blitzmash pakken ze aan de hand van Jori Collignon (Skip&Die) meer elektronisch uit. Al deden ze dat zeven jaar terug al eens op Remixed. Verscheidene gastmuzikanten als Kyteman, Benjamin Herman en Lilian Vieira leverden bijdrages. Die zijn er vanavond niet bij, maar de band is wel met twee leden uitgebreid tot een negental: Adam Bar-Pereg (toetsen, drum-FX) en drummer Mischa Porte vervolmaken de Amsterdam Klezmer Band XL en voegen de dance-drive toe.
HET NUMMER:
Niet zo eenvoudig tussen alle zwierigheid, en in een set die veel nummers van het sterke nieuwe Blitzmash telt. Zoals Ladybirds, Stompin Mokum, Op Je Hoede of het nogal melig geïntroduceerde Rokjesdag. Kolodobre (van Zaraza) had ook gekund. Bigoudi dan maar, een nummer waarin de zang van Alec Kopyt goed tot uiting komt. Het zijn zijn Russische teksten, klaaglijk gezongen, die de juiste tegenhanger vormen voor de olijke Mokumse 'raps' van bandleider Chajes. Bigoudi is wat zwieriger dan de meeste nummers waarin hij op de voorgrond treedt en weet het Sportveld aardig in beweging te krijgen.
HET MOMENT:
De momenten zijn in deze set lastig op een hand te tellen. Slotsong Op Je Hoede (of laatste nummer voor de toegift) werpt zich zeker op, het nummer waarin het publiek het meest hartstochtelijk participeert. Op aanwijzen van Chajes lijkt iedereen op het veld mee te zwaaien met de AKB. En daarna is het goed hossen.
OOK OPMERKELIJK:
Op Een Goppe wordt afgetrapt met een uitzonderlijk volksgebruik, naar verluidt uit Malta. Chajes is als die beschonken oom die op ieder feestje net te lang blijft hangen, net te slap ouwehoert en dat net te dichtbij je oor doet: hij is soms lastig te betrappen op een logisch betoog, maar dat heeft ook wel weer z'n charme. "De AKB is begonnen als straatband. En dan is zo'n eiland wel bijzonder, maar vorige week waren we nog op een ander eiland: Malta. Daar deden ze de Maltese poppendans. Heel eenvoudig, ik doe het even voor. Nu zijn we hier op Vlieland en doen jullie allemaal met ons mee."
HET PUBLIEK:
Inderdaad. Geen probleem, want we kwamen voor een feestje en dat zullen we krijgen ook. Gooi dat springerige ritme en die hoempablazers er maar in en dan gaan we los. Daarvoor treffen ze op Vlieland een gespreid bedje. "Zijn jullie een beetje opgewarmd?", wil Chajes weten. "Dit nummer geeft je dat gevoel, dan kun je alleen nog maar loslaten." Vodka gaat er inderdaad uitstekend in. Weer met stemmige zang van Alec en die manische trekzak. "Great Wide Open", scandeert de frontman en oh ja: wij ook. En nog een keer en nog een keer.
HET OORDEEL:
Volgens Chajes is dit de eerste Amsterdam Klezmer Band XL show op een festival en het resultaat is zo raak als de clubtour al deed vermoeden. Sommige nummers, zeker die op skaritme, hebben niettemin wel een erg hoog Def P & the Beatbusters- en hoempa-gehalte. "Ja zo kan een Amsterdam Klezmer feestje gaan", merkt Chajes na het een-na-laatste nummer Stompin Mokum met die slome tongval droogjes op. Alsof de tent net ontploft is, maar daarvoor was het toch wat teveel slappe kost hoor. Niettemin schreeuwt de weide na afloop om meer en dat krijgen ze. Dat is: na een preek van Chajes over platen verkopen, muziek maken en daarbij ook feest maken. De blazerssectie gaat steeds sneller uitademen en het dansen op het veld neemt evenredig toe.
Natuurlijk is Amsterdam Klezmer Band een band met een verhaal, met verdomd goede verhalen zelfs (en die gaan echt niet alleen over rokjesdag). Natuurlijk is AKB meer dan een bruiloften- en partijenband, ze stralen echter ook voldoende feestelijkheid uit om het bruiloften- en partijenpubliek op het Sportveld te behagen. Qua feestpotentieel heeft de Amsterdam Klezmer Band XL met Bar-Pereg en Porte weer de nodige dance-drive toegevoegd, volle kracht vooruit naar de volgende achttien jaar maar.