Eurosonic promotie: logo's op Muziekpolitie en hotelplacemats Eurosonic promotie: logo's op Muziekpolitie en hotelplacemats

Ruud Berends: "RFID-chips in polsbandjes zijn de toekomst"

, Ingmar Griffioen

Eurosonic promotie: logo's op Muziekpolitie en hotelplacemats

Ruud Berends: "RFID-chips in polsbandjes zijn de toekomst"

Ingmar Griffioen ,

Het logo of programma van een concertpromotor naast je bord cornflakes bij het het ontbijt op Eurosonic? Een realistisch scenario, want Eurosonic Noorderslag biedt advertentieruimte op hotelplacemats aan. Een hanger aan de deurknop van je kamer of een interliner voor de deur van het Grand Theatre kan ook. Of je logo op het uniform van de 'Muziekpolitie' voor 7.500,- per dag. Voor 4.500,- ben je vier dagen lang bij de meeste hotelontbijten vertegenwoordigd. Niks bijzonders vertelt Ruud Berends van Eurosonic Noorderslag. "Eurosonic is naast muziek en netwerken ook de plek om je product en act te verkopen aan de juiste doelgroep." RFID-chips zijn volgens hem de toekomst, of we ze op Eurosonic terugzien is nog wel de vraag.

ESNS promo-opties, klik voor een vergrote weergave

Volgens Berends kom je dergelijke voorbeelden ook op showcasefestivals als Reeperbahn in Hamburg tegen en gaan vooral SXSW in Texas en de International Live Music Conference (ILMC) in London verder. Primavera in Spanje ziet hij als het meest interessante voorbeeld: "een combinatie van een heel erg indie festival en 'totally branded'." In Nederland is Amsterdam Dance Event op dit vlak "heel leuk bezig. Zij zijn behoorlijk ver, wij hebben ook stappen gezet." Eurosonic Noorderslag biedt de ruimte op placemats al enige jaren aan, vertelt Berends. "In feite vertaal je een behoefte. Heel veel mensen weten niet hoe ze hun doelgroep moeten bereiken. Dat ga je als organisatie dan faciliteren en voor de moeite vraag je geld. Met de hotels, waar wij grote contingenten bezoekers onderbrengen, hebben we toch een andere relatie." Eurosonic is volgens hem de perfecte plek: "Als jij een RFID-chipboer bent, dan wil je hier toch met alle festivals in contact komen?"

Muziekpolitie begeeft zich naar uitverkochte venues voor adviezen

Het hangt van de respons af of dergelijke ideeën ook doorgang vinden. Vooralsnog loopt de belangstelling voor de placemat- en deurknopmarketing "behoorlijk" en is hij tevreden. Minder aandacht is voor een nieuwer idee met touringcars en voor de Muziekpolitie: het idee is dat zo'n twintig man zich in 'Music Police' outfit naar venues begeeft die vol zijn en het publiek alternatieven suggereert en ook algemene informatie geeft. Er is ruimte voor sponsorlogo's op bijvoorbeeld borst, rug, rugzak en pet. Kost je 7.500,- euro per dag of 17.500,- voor drie dagen Eurosonic. "Als we er een sponsor voor vinden gaat het door, anders kijken we er nog een keer naar. Het is een van de opties die je kan inzetten en geen goedkope." De 'Politieagent' draagt ook een 'mediaplayer' met de 'complete Eurosonic Noorderslag playlist', maar betaling geeft volgens Berends geen voorrang in de playlist. "Anders ben je heel slecht bezig."

Je zichtbaarheid vergroten met een touringcar voor het Grand Theatre kan ook. Kun je na de show je contacten in ontvangen. Berends vertelt over dit idee: "We hebben dit vorig jaar al heel minimaal gedaan en bieden het nu groter aan. Busbedrijven willen zich tenslotte ook profileren." Veel voorkomend vraagstuk bij ESNS: waar moet je slapen? Dus bedacht Berends deze oplossing: "Tien Nederlandse zalen kunnen bijvoorbeeld samenwerken, waarbij je de mensen bij de podia ophaalt en naar Groningen rijdt. Wij zetten ergens op een parkeerterrein een tent neer en zorgen voor wat warmte." Hij benadrukt: "Het is maar een idee, het hangt af van wat de klant wil."

"Je kunt over RFID discussiƫren, maar het is wel de toekomst"

ESNS promo-opties, klik voor vergrote weergave

Berends vindt niet dat Eurosonic Noorderslag zich met dergelijke sponsoring op het randje begeeft. Wel is er een duidelijke scheidslijn tussen wat wel en niet kan qua branding. "Het moet binnen het aanbod van je festival passen én de partners en bedrijven waar je mee werkt. Maar wat gaat te ver? McDonalds? Shell?" Hij noemt in dit verband de RFID-chips in polsbandjes (eerder ook op onder meer Amsterdam Dance Event, Rock Werchter en vrijwillig Lowlands al ingezet), waarmee festivals kunnen zien waar bezoekers zich bevinden. "Daar kun je ook over discussiëren maar dat is wel de toekomst. Van de ruim 3000 conferentiegangers heb je er misschien twintig die daar over klagen. Dat is marginaal, ook al schreeuwen ze wel hard."

Eurosonic Noorderslag begon drie jaar geleden met de RFID-chips. Die leidden met name vorig jaar tot veel klachten bij bezoekers, die bij de uitgang in lange rijen moesten wachten omdat iedereen met de chip bij een poortje of portier moest uitchecken. "We gebruiken ze dit jaar weer, maar het uitchecken doen we niet meer omdat het niet goed werkt", erkent Berends. "Het systeem is niet ontworpen voor een festival met dertig zalen in de stad, is niet berekend op vijfhonderd man die tegelijk naar buiten wil." Het nadeel van niet uitchecken voor de gegevens is evident: "We weten dan niet of mensen in het podium blijven, ergens wat gaan eten of naar hun hotelkamer zijn." Worden de resultaten dan niet dusdanig vervuild dat ze waardeloos zijn? "In grote lijnen is de informatie nog steeds correct. Bijvoorbeeld als iemand die om 20.00 uur de stad in gaat en om 1.00 uur de laatste band ziet. Er is daarnaast nog een andere technische oplossing voor te bedenken, daar kijken we nu naar. Lukt dat niet, dan besluiten we wellicht toch het niet te doen."

De vraag werpt zich op wat het festival eigenlijk met de data wil. Berends: "We kunnen niet zien wat iemands naam is. Dat willen we ook niet en onze klanten evenmin. De data zijn interessant om te zien hoe druk de zalen zijn en wat de publieksstromen zijn, inclusief delegates." Hij benadrukt dat er verder geen informatie naar 'klanten' gaat: "Alle data die we eruithalen zijn voor intern gebruik." Aan de reguliere publieksbandjes zijn geen data gekoppeld. Bij delegates gaat het volgens Berends alleen om de mailadressen en niet de namen. "Technisch is alles mogelijk. We kunnen tegen een organisatie van een showcase of exportbureau zeggen: 'deze festivals zijn allemaal langs geweest', maar dat willen we niet. Je moet de privacy, de bewegingsvrijheid en de anonimiteit waarborgen." De deadline voor de oplossing van 'de uitcheck-problematiek' ligt in december. "Dan moet het voldoende interessant zijn, anders moeten we het niet doen." Voor delegates gaat het registratiefeest sowieso door. In de toekomst ziet Berends meer mogelijkheden. "Met cashless bijvoorbeeld. Theoretisch kun je de snelheid van betalen en consumpties verhogen en daarmee de omzet. Dan moet er wel een behoorlijke bak hardware en snel internet bij komen en dat op dertig locaties. Maar het is nog een jonge industrie." 

nu op 3voor12