#ESNS14: PAUS tovert met stokken

Portugese band breekt potten

Bas van Duren ,

De kans is klein dat je ooit hebt gehoord van PAUS. De vierkoppige band komt uit Portugal en heeft de afgelopen vier jaar nauwelijks het Iberisch schiereiland verlaten. In eigen land zijn ze behoorlijk populair en mochten ze openen voor onder andere Radiohead, HEALTH en Caribou. Niet vreemd: PAUS schuwt het experiment niet en maakt een zeer fijne combinatie van prog, hardcore en… samba?

CONCERT
PAUS, Vindicat, donderdag 16 januari 2014

DE ACT
PAUS heeft weinig te doen met het Roomse, of het zou in de Portugese teksten moeten zitten. Nee, even Google Translaten leert dat ‘paus’ Portugees is voor ‘toverstokken’. Een toepasselijk woord, want met twee drummers frontaal vooraan, ligt de nadruk zeker op de stokken. Aan de zijkanten wordt het tweetal links bijgestaan door een fantastische bassist met zwart-wit leren schoenen en fluwelen blouse, rechts een toetsenist die ook met een gitaar overweg kan en soms allebei. In de verte klinkt het als The Mars Volta, maar dan zonder gekweel. De dubbele drums is een aanwinst: feilloos voelt het duo elkaar aan en wordt er goed gegeven en genomen, wordt er driftig van maatsoort gewisseld en zijn er zelfs samba-invloeden te ontdekken.

HET NUMMER
Nummers worden niet aangekondigd, dus een titel ontwaren is moeilijk, maar zoals wel met meer concerten op Eurosonic wordt het allerbeste tot het laatst bewaard. Gitaren als sirenes, een uitgesponnen middenstuk met veel geroffel en mokerslagen op alle toms die er voorhanden zijn. Normaal is het bij bands zo dat de drummer in dienst staat van de rest, bij PAUS is het precies andersom.

HET MOMENT
Je kan wachten op het moment dat de eerste toverstok dwars door midden gaat. Dat gebeurt bij het derde nummer, maar dat is het voordeel van twee drummers: het valt nooit stil. De stukken hout worden het publiek ingegooid en een dame ziet pas op het laatste moment het voorwerp op haar afvliegen, maar vangt het gevaarte keurig.

HET PUBLIEK
Nog voor PAUS begint, zijn er opvallend veel vrouwen voor bij het podium. Als de band opkomt is vrij snel duidelijk waarom: rechterdrummer Fabio Jevelim is met zijn stoere tattoo’s, brede schouders en goed baardje een lust voor het oog van de dames. Als halverwege zijn jasje uitgaat, lijkt het kwik zelfs nog een paar graden te stijgen.

OORDEEL
Het grootste gevaar voor iedere band met twee drummers, is dat ze uit iedere bocht vliegen die voorbijkomt. Zo niet PAUS. Een retestrakke show die afwisselend meeslepend, stevig en swingend is, dat is meer dan bewonderingswaardig; dat verdient absoluut een plek op festivals die het experiment aandurven.