ADE14: Wat heeft de DJ Mag Top 100 nog te zoeken op ADE?

Don't believe the hype

Bas van Duren ,

Sinds jaren wordt de verkiezing van DJ Mag Top 100 gehouden in de Convention Factory in Oost en vorig jaar nog in de RAI. De Convention Factory werd eerder dit jaar gesloten, RAI doet niet mee. Tijd dus voor de organisatie van de Top 100 om uit te wijken naar een nieuwe locatie en dat werd gelijk de ArenA dat tijdens ADE alleen voor dit feest in gebruik wordt genomen. De naam 'Amsterdam Music Festival' die vorig jaar in de RAI al werd gehanteerd, wordt ook nu over het evenement geplakt. De schaalvergroting pakt goed uit: de ArenA is uitverkocht, maar aan relevantie is er nog geen slag gewonnen.

"People coming from all over ze world to enjoy zis kind of music. It's ameezieng." Aan het woord Fransman en ex-nummer 1 dj van de wereld David Guetta die de verkiezing van de DJ Mag Top 100 verkiezing mag openen. En zo 'ameezieng' is het pas als je bedenkt dat de electro/progressive house die vanavond centraal staat na vijf, zes jaar lang nog steeds zo populair is, want van progressie is in al die jaren amper sprake. Nog steeds piano-intro, crescendo, drop, rustpunt, ad infinitum.

'Amazing' is wel het woord dat kan worden gebruikt voor de show en de aankleding. Lasers, vlammenwerpers, co2-kanonnen, een aantal gigantische kruizen achter het podium waar van alles op wordt geprojecteerd: groot, groter grootst. Ook een prestatie van formaat is het geluid. Dat is kraakhelder, scherp en te voelen tot ver achterin vak 410. Een ballerina onder een grote wolk ballonnen komt zo nu en dan voorbij vliegen over het publiek. De muziek zelf is maar een bouwsteentje in het groter geheel van de totaalbeleving.

En dat wringt. De missie van ADE is nergens te vinden, maar het is niet voor te stellen dat een avond waarop de muziek zo belachelijk inwisselbaar is, past bij de kernwaarden van ADE. Afrojack liet eerder in Metro optekenen dat hij niet zat te wachten op Amsterdam Music Festival waarbij tien dj's dezelfde platen draaien. Een overdrijving zou je denken, maar als Martin Garrix al vrij snel vier platen heeft gedraaid die nieuwkomer Deorro eerder óók al draaide, dan begin je meneer Van de Wall toch een stuk beter te begrijpen. Het maakt niet uit welke naam er op het scherm wordt getoond of op de dj-booth staat geplakt, EDM is de grootste eenheidsworst die de dance-scene ooit heeft gekend.

Waarom blijft het genre dan toch zo ongekend populair? Simpel: EDM is de schlager onder de dancemuziek. Zonder ritmegevoel kun je toch erop dansen, de melodieën zijn de la-la-la's en de teksten zijn bijna altijd van dat hart-onder-de-riem-steken gevoel. Bij een schlagerfestival wijst de zanger de microfoon naar het publiek bij een moment waarop iedereen mee kan gaan zingen, hier is het een fader die even naar beneden wordt getrokken. Het publiek is ook amper te onderscheiden van wat je bij TROS Muziekfeest op het Plein voorbij ziet komen. Zongebruinde mannen met decolleté's, volslanke tienermeiden in veel te strakke glitterpakjes en vijftigers in naveltruitjes. Gaan we ze nog ergens anders op ADE terugzien? Onwaarschijnlijk.

Toch heeft de DJ Mag Top 100 absoluut bestaansrecht: het is een knappe prestatie als je een Amsterdam ArenA volledig weet te vullen met een publiek dat in leeftijd zo uiteenloopt. Dat lukt geen enkel ander feest. Het is echter allemaal volstrekt misplaatst op ADE waar, hopelijk, de muziek centraal staat en aan hype's niet wordt meegedaan. Laat dat nou net exact zijn waar DJ Mag Top 100 op drijft. Iedereen weet dat je je plek in de lijst met een aanzienlijk marketingbudget kunt beïnvloeden, maar dat een volstrekt onbekende Portugese dj op 42 debuteert, een plaats boven 'dj's' Daft Punk, zet aan tot denken.

Daarom als slotpleidooi: koppel DJ Mag Top 100 los van Amsterdam Dance Event. Dat de organisatie van het feest rondom DJ Mag Top 100 Amsterdam Music Festival als naam aanvoert, geeft al aan dat daar de avond min of meer als losstaande entiteit wordt gezien. Zet dat dan ook door en organiseer de verkiezing buiten de week van ADE om, want voor het publiek hoef je dat echt niet te doen.