ID&T is al jaren bezig met een expansie in het buitenland. Mysteryland streek neer in Chili, Sensation in vele landen. Toch merkte ID&T dat het vast kwam te zitten, met name op de aantrekkelijke Amerikaanse markt, waar dance de afgelopen jaren geëxplodeerd is. Toch wees Duncan Stutterheim een overname onlangs nog van de hand. "Een half jaar geleden kenden we deze mensen nog niet. We hadden nooit over een overname nagedacht. We hebben wel een deal met SFX gemaakt in Noord-Amerika, en hebben in de afgelopen maanden gezien wat een ongelofelijke krachtmachine het is. In Brazilië bijvoorbeeld proberen we al twee jaar zonder succes Sensation van de grond te krijgen. Dat kost bijna 15 miljoen. Deze Amerikanen kijken ernaar en zeggen: dat gaan we doen."
ID&T maakte in de jaren negentig furore met hardcorefeesten Thunderdome en ontwikkelde in de loop der jaren het ene na het andere succesvolle format. In Nederland is het al jaren de grootste speler op de markt, maar internationaal ligt de lat hoog. De waarde van ID&T werd geschat op 130 miljoen dollar, maar het bedrijf waar het nu deel van uit gaat maken heeft een omvang van zo'n miljard dollar. "Op een gegeven moment moet je je dan neerleggen bij wie je bent, of opgaan in een groter geheel en accepteren dat je niet meer de baas bent. Ik dacht: nu heb ik voor het eerst in mijn leven een baas. Maar ze zeiden: met jouw status en bedrag op de bank noemen we je liever een partner. Zelf hebben we nog 25% van de aandelen. Apple was het voorbeeld dat hij noemde. Steve Jobs had maar 2% van de aandelen, maar kon wel de mooiste dingen maken."
Duncan Stutterheim: "SFX is een ongelofelijke krachtmachine"
"Steve Jobs had maar 2% van de aandelen, maar kon wel de mooiste dingen maken"
Groot nieuws heden morgen: het Nederlandse dancebedrijf ID&T is voor 75% verkocht aan SFX, een grote Amerikaanse speler. Zo'n honderd miljoen dollar leggen de Amerikanen neer voor het vlaggenschip van de Nederlandse dance, organisator van feesten als Sensation en Mysteryland. Duncan Stutterheim reageerde vanavond in 3voor12 radio. "Ik vond het eerst lastig om los te laten. Toen zag ik de kansen, en nu ik de handtekening heb gezet ben ik echt blij. We hebben gisteren TomorrowWorld in Amerika aangekondigd, en vandaag 120.000 aanvragen voor tickets gekregen."