Willem Venema: "Concertentree met vertoon ID of irisscan is de toekomst" Willem Venema: "Concertentree met vertoon ID of irisscan is de toekomst"

Promotor koos bij Kraftwerk bewust voor See Tickets tegen 'zwarthandel'

, Ingmar Griffioen

Willem Venema: "Concertentree met vertoon ID of irisscan is de toekomst"

Promotor koos bij Kraftwerk bewust voor See Tickets tegen 'zwarthandel'

Ingmar Griffioen ,

Het verkopen van tickets op naam, waarna je je moet legitimeren bij de entree, is het beste recept om 'zwarthandel' tegen te gaan. Dat stelt Willem Venema van Double Vee Concerts in reactie op het rumoer afgelopen week over de kaartverkoop van de exclusieve Kraftwerk-concerten in het Eindhovense Evoluon. Verontwaardigde reacties over het afgeven van je ID-nummer noemt Venema hypocriet. "Ik erger me enorm aan dat gesjacher met kaarten. Als je al dat gefraudeer kan voorkomen door alleen dat nummer af te geven..." De promotor lichtte het toe in 3voor12 Radio.

Er zijn twee redenen dat Double Vee Concerts met See Tickets in zee ging voor de Kraftwerk-concerten, legt Venema uit. Ten eerste zijn Kraftwerk en hun entourage zelf ook bezig met het tegengaan van woekerwinsten op hun tickets. "Het was een uitdrukkelijke en contractuele wens van Kraftwerk." De Duitse band geeft vooral exclusieve concerten op bijzondere locaties, waarbij de belangstelling meestal vele malen groter is dan de capaciteit. "In Londen was de kaartverkoop helemaal uit de hand gelopen, omdat de Tate Gallery dat niet aankon. Ik vind dat ik als promotor mijn uiterste best moet doen om te voorkomen dat andere mensen mijn afspraken met de artiest doorkruisen door met winsten door te verkopen. Wij zijn een te kleine speler om het zelf te doen, dus zijn we op zoek gegaan naar een andere partij."

"8% van de verkochte kaarten komen niet opdagen"

See Tickets zou de enige partij zijn die de opdracht van Venema kon realiseren. "De opdracht was simpel: het gesjacher en gewoeker tegengaan en zorgen dat mensen er met z'n tweeën heen kunnen gaan." De tweede reden om het grote ticketbedrijf in te schakelen, is dat de concertorganisator zich al jaren groen en geel ergert aan het met grove winsten doorverkopen van tickets. "Bij het laatste grote concert dat we deden, Dead Can Dance in de HMH, hebben bijna 250 mensen zich niet aan de poort gemeld. En ik was laatst bij een uitverkocht concert in Carré waar een kwart van de zitplaatsen leeg was. Ik hoor verhalen waarbij 8 procent van de verkochte kaarten niet komt opdagen. Dat kan maar één ding betekenen: die gasten verdienen er zoveel aan dat ze zich kunnen veroorloven om zulke gaten te laten vallen."

De organisator was onlangs bij de Hoorzitting Popmuziek in de Tweede Kamer en signaleert dat het nieuwe wetsvoorstel voor doorverkoop van tickets nog altijd niet tot wetgeving heeft geleid. "Als het vijf jaar duurt om een wet te maken en er zoveel water bij de wijn moet om het drinkbaar te maken, dan is er wat anders aan de hand. Veel mensen, ook politici vinden dat doorverkopen allemaal maar normaal. Ik heb niks met die VOC-mentaliteit." Die mentaliteit bespeurde Venema dit weekend weer toen hij iemand opspoorde die zijn Kraftwerk kaart voor 120 euro (reguliere prijs 59,95) op Marktplaats aanbood. "Ik kreeg zijn vader aan de lijn zaterdag en vroeg of hij het normaal vond dat zijn zoon dat met zijn creditcard deed." 'Ja zo verdient hij wat zakgeld bij en leert handelen', luidde het antwoord. "Ik noem dat een mislukte opvoeding. Tien minuten na de aankoop zette hij de ticket op Marktplaats. Dit is geen kwestie van politiek maar van moraal. Wij organiseren concerten voor mensen die graag naar concerten gaan, niet voor mensen die erin handelen."

"Er zal nooit 2 liter in een literfles passen"

Natuurlijk heeft hij ook veel klachten meegekregen over de kaartverkoop afgelopen zaterdag. "Er zijn altijd klachten over de kaartverkoop voor concerten met beperkte capaciteit en dat zal altijd zo blijven. Er zal namelijk nooit 2 liter in een literfles passen. Ik heb geen oplossing voor als er meer vraag dan aanbod is." Over de technische klachten, de website van See Tickets zou plat gelegen hebben en het ticketingbedrijf niet bereikbaar, is hij duidelijk: "Wij besteden dat uit en volgens See Tickets is hun website niet overbelast geweest. Zij zitten daar wel met een heel team te werken."

De concertorganisator benadrukt dat zijn bedrijf noch See Tickets de gegevens van mensen verzamelt. Er zijn volgens promotor Venemaq liefst 51 instanties die ernaar mogen vragen, waaronder je tandarts. "Wij kunnen ook niks met zo'n nummer, maar mijn tandarts wel." See Tickets vroeg in eerste instantie om Burgerservicenummers, maar trok die eis onder dreiging van juridische klachten in. In plaats daarvan moest je je paspoort- of rijbewijsnummer opgeven. "Wat een hoop mensen niet weten, is dat dat allemaal precies hetzelfde nummer is."

De irisscan: toekomstmuziek of de oplossing? 
Venema gelooft dat de gekozen methode de toekomst is. "Dat hele gedoe in de Tweede Kamer kun je zo wegstrepen als je dit invoert. Ik hoop dat dit voorbeeld mensen tot nadenken stemt en dat er meer oplossingen komen. Voor nu was dit de beste deal voor dit probleem." De organisator heeft ook met iemand van IT-adviesbedrijf CMG verder in de toekomst gekeken en gelooft in de irisscan (die op Schiphol en door defensie al wordt gebruikt). De techniek en wenselijkheid om dat in te voeren voor evenementen van popfestivals tot voetbalwedstrijden bestaat al lang, maar invoering stuit nog op de hoge kosten. "Zij beschikken over de technieken, maar wie wil daar in investeren?"

Willem Venema licht zijn standpunt vanavond in 3voor12 Radio toe. Luister vanaf 22.00 uur naar 3FM.

nu op 3voor12