MayDay: wie is toch die Taiwanese band die Ziggo Dome vult?

Pop-act verkocht in eigen land 200.000 tickets in een dag

Atze de Vrieze ,

Het regent bevestigingen in Ziggo Dome, het nieuwe vlaggenschippodium in Amsterdam Zuid-Oost. Tussen Leonard Cohen, Bruno Mars en Fleetwood Mac duikt nu een opvallende naam op: MayDay, een band uit Taiwan, waar de meeste Nederlanders nog nooit van gehoord zullen hebben. Is dit de Chinese U2? "Daar komt het wel bij in de buurt", zegt boeker Gideon Karting van Mojo. "In Peking is een stadion waar 100.000 mensen in passen. Daar mag je alleen spelen als je een enorme status hebt. MayDay heeft dat stadion binnen 24 uur twee keer uitverkocht."

Het is een wereld apart: Aziatische bands boeken in Nederland. De Oosterse popcultuur is een ver-van-ons-bed-show, een gigantisch universum dat nauwelijks cross-overt naar de westerse markt. Ja, natuurlijk, een van de grootste hits van het afgelopen jaar was Gangnam Style van Zuid-Koreaan Psy, maar dat was echt een uitzondering. Toch zijn er wel degelijk Aziatische bands die de oversteek aandurven. In Nederland heeft Amstelveen een zekere reputatie op het gebied van Japanse muziek, met dank aan een grote Japanse gemeenschap in de plaats. Verder waagt vooral Tivoli in Utrecht nog wel eens een gokje. Het podium boekte onder meer Dir En Grey en Miyavi in de grote zaal, bekende bands uit Japan. Ze boekten ook het curieuze X Japan, een over the top rockband die uitpakte met een verhoogd podium, eindeloze gitaarsolo's en een enorm doorzichtig drumstel.

Jonge Nederlandse meisjes
Programmeur Thijs van der Krogt van Tivoli verklaart het relatief grote aantal Aziaten in zijn podium. "Utrecht ligt mooi centraal gelegen in het land, waardoor het interessant is om zo'n band juist hier te boeken. Regelmatig hebben wij de enige show in de Benelux van zo'n band. De meeste van de grote acts krijgen we via Mojo aangeboden, de wat kleinere shows gaan vaak via een Duitse promotor. Die doet dan een paar shows in Duitsland, en een bij ons. Met hem doen we aanstaande zondag het AVO J-Rock festival in de Helling, met Gothika, Vaniru en Adams."

Volgens Van der Krogt is het voor Tivoli vaak ook gokken of een act aanslaat. Soms loopt de grote zaal vol, soms is het moeizaam. Dit weekend bijvoorbeeld zal de Helling niet helemaal vol staan. "We hebben weinig contact met de Aziatische gemeenschap. Opvallend genoeg komen op dit soort bands vaak juist veel jonge Nederlandse meisjes af, tussen de 13 en 20 ongeveer. We hebben wel contact met een paar meisjes die de Japanse pop op de voet volgen via Facebook of YouTube. We zien dat het bij J-Rock publiek voor een aanzienlijk deel draait om kleding en lifestyle. Het publiek draagt veel zwart, met neonkleuren. Soms raakt het enigszins aan Summer Darkness."

Dat geldt bijvoorbeeld voor een gezamenlijke voorliefde voor de zogeheten 'lolita'. De fashion stijl is niet afgeleid van Vladimir Nabokov's legendarische seksueel getinte boek over een jong meisje. In tegendeel: de Japanse lolita's zijn juist zeer kuis, met referenties aan de Victoriaanse tijd. Typische Japanse lolita's pronken in popperige jurkjes, met grote strikken in hun haar. Begin jaren negentig werd de Japanse stijl ook populair in de gothic scene, waar Summer Darkness zich op richt. Aanstaande zaterdag staat in de bescheiden Tivoli Spiegelbar een speciaal Japans lolita-evenement gepland met o.a. een kitscherige pop-act, waarbij bezoekers geacht worden geheel in stijl gekleed te komen. Het feestje is niet goedkoop: 28,50 euro. En dat terwijl een gemiddeld concert in diezelfde Spiegelbar nog geen tientje kost. "De kosten voor Japanse avonden zijn vaak hoog, omdat mensen over moeten komen. Als je tien euro voor zo'n kaartje vraagt haal je het er gewoon niet uit, maar als 100 fans een hoger bedrag neerleggen, kan het wel. Fans weten dat vaak ook en hebben het er voor over. Een band als X Japan was ook vrij duur, een grootse rockband met een enorme productie, die bij ons niet eens helemaal in de zaal past. Naar die show kwamen mensen van buiten Nederland toe."

Opeens mis ik je
Terug naar MayDay. De Taiwanese popgroep bestaat al sinds 1997 en bracht sindsdien acht albums uit, een succesreeks die enkel doorbroken werd door de militaire dienst van bassist Masa. De liedjes van de band klinken stuk voor stuk mierzoet, met ballads vol strijkers, die zich laten vertalen als 'Suddenly I'm Missing You' en 'The Yet Unbroken Part Of My Heart'. De band doet de komende tour niet alleen Nederland aan, maar ook Engeland, Frankrijk en Duitsland. Een behoorlijke gok, zo'n grote zaal als Ziggo Dome, waar maar liefst 16.000 mensen in passen. "Maar de productie van MayDay is gigantisch", zegt Gideon Karting van Mojo. "Podium, lichten, et cetera. Je zou het eigenlijk even op YouTube op moeten zoeken. In een kleinere zaal had het simpelweg niet gepast. Maar of de zaal vol komt, zullen we 22 september zien."

Om dat voor elkaar te krijgen, schakelde Mojo promotiekantoor Earth Beat in, dat gespecialiseerd is in niet-Westerse muziek. Jerome Williams van dat kantoor komt regelmatig in Azië. Hij begon een paar jaar geleden met de promotie van Hanggai, een Mongoolse folkband die de cross-over maakte naar onder andere Great Wide Open en Lowlands. MayDay is een heel ander verhaal: een grote rechttoe-rechtaan popact, een hitkanon. Hij wijst op vergelijkbare concerten die voor andere grote minderheden in ons land georganiseerd worden. "Turkse of Surinaamse popsterren die nooit hits scoren in ons land, maar ineens wel 5.000 tickets verkopen in een feesthal. Het zijn vaak lokale feestjes binnen de eigen gemeenschap."

Volgens Williams is Londen het centrum van de Aziatische muziek in Europa, vanwege het grote aantal Aziaten in Londen. Nederland ligt dichtbij, maar de oversteek is niet makkelijk, omdat Aziaten een visum nodig hebben om van Engeland naar het vasteland van Europa (of andersom) te reizen. Williams herkent het beeld van Tivoli - veel jonge Nederlandse fans voor Aziatische muziek - zelf niet. "Voor MayDay zoeken we het publiek bij Chinese immigranten, studenten en expats. We adverteren momenteel op sites als ASN-online en Gogodutch.com, die gericht zijn op Aziaten in Nederland." Ook hij vindt Ziggo Dome een gewaagd grote zaal voor deze band. "Chinese kennissen zeggen dat die band het makkelijk uitverkoopt. Ze zijn echt gigantische populair. Deze week kondigen ze weer acht nieuwe shows aan in Taiwan, voor in totaal 400.000 tickets." Of de massa ook in ons land op de been komt, blijft een spannende vraag. "Het is soms moeilijk in te schatten. Een tijdje terug vond er een groot Bollywood-gala plaats in de Amsterdam ArenA, waar grote sterren te gast waren. Maar toch, de ArenA is erg groot. Zou dat lukken? Ja dus, makkelijk zelfs."