Grote Prijs van Nederland onzeker zonder nieuwe sponsor

28-jarige bandwedstrijd voelt zich 'de dupe van de crisis'

Ingmar Griffioen ,

Het voortbestaan van de Grote Prijs van Nederland is in hoge mate afhankelijk van het aanboren van nieuwe geldbronnen. Lukt dat niet, dan komt er dit jaar wellicht geen editie of kiest de muziekcompetitie voor een afgeslankte vorm. Dat laat producent Susanne van Lieshout aan 3voor12 weten. "De situatie is zorgwekkend, we zijn naarstig op zoek naar private gelden." De Grote Prijs werd de afgelopen jaren gesponsord door twee bierbrouwers en wist al een jaar dat de laatste na het traject van 2012 zou ophouden. De organisatie zegt in gesprek te zijn met potentiële opvolgers. "We bestaan al 28 jaar, het zou eeuwig zonde zijn voor de muzikanten als daar een einde aan komt."

De Grote Prijs van Nederland is ook getroffen door de bezuinigingen op cultuur. De muziekcompetitie zag de subsidieaanvraag bij het Fonds voor Cultuurparticipatie, maar half gehonoreerd en houdt € 160.000 voor twee jaar over. "Met de subsidie organiseerden we 45 Grote Prijs-activiteiten per jaar." Door het wegvallen van subsidiegelden is de organisatie al afgeslankt. Het wegvallen van sponsor Heineken laat zich echter meer voelen. "Zij gaven inhoudelijke en financiële support en ook in natura in de vorm van hulp bij promotievideo's." Het was de organisatie al een jaar bekend dat de editie van 2012 de laatste was voor de brouwer. "We zijn al een jaar bezig met zoeken en voeren nu goede gesprekken met een hele grote sponsor." Daarover kan Van Lieshout nu nog niks zeggen, maar de tijd begint te dringen. "We willen absoluut voor de zomer beginnen."

Bij de Hoorzitting Popmuziek in de Tweede Kamer spraken Arjen Davidse (Promotie Podiumkunsten) en PvdA'er Tjeerd van Dekken hun zorgen uit over de situatie. Davidse: "Het is op dit moment onzeker of er dit jaar een Grote Prijs zal zijn. Geen top zonder een brede basis." Normaliter begon het traject van de Grote Prijs van Nederland in februari en maart met oproepen voor muzikanten om zich in te schrijven. Over wat er gebeurt als er geen sponsor toehapt, kan de producent alleen zeggen dat "het tot een zeer aangescherpte Grote Prijs leidt en dat het de vraag is of we jong talent nog steeds dezelfde podia (optredens eigenlijk), coaching en promotie kunnen bieden." Het ligt voor de hand dat het traject (het aantal rondes) ingekort wordt of dat het aantal categorieën verder teruggebracht wordt. Vorig jaar ging de competitie terug naar drie categorieën door de samenvoeging van Rock/Alternative en Dance/Producers tot 'Bands'.

De Grote Prijs voelt zich de dupe van de crisis. "Het klopt wat Arjen Davidse in de kamer vertelde: er is wel interesse van sponsors, maar bedrijven moeten zelf ook in de portemonnee kijken." Het wegvallen van of terughoudendheid bij sponsors is een probleem dat veel festivals en media (onlangs kondigde LiveXS aan te stoppen) nu ondervinden. "Er moeten echt partijen op afkomen en ik hoop dat dit de alarmbellen doet rinkelen. De deuren van de Grote Prijs staan open voor geïnteresseerde partijen."