#SXSW13: 13 Trends van SXSW 2013 #SXSW13: 13 Trends van SXSW 2013

En wat is helemaal uit?

, Willem van Zeeland, met input van Roosmarijn Reijmer, Wilbert Mutsaers, Atze de Vrieze, Christiaan Walraven, Michiel Veenstra, Tomas Delsing en Peter Sikkema

#SXSW13: 13 Trends van SXSW 2013

En wat is helemaal uit?

Willem van Zeeland, met input van Roosmarijn Reijmer, Wilbert Mutsaers, Atze de Vrieze, Christiaan Walraven, Michiel Veenstra, Tomas Delsing en Peter Sikkema ,

SXSW is een perfect festival voor trendwatching. We hebben de overvolle week even laten bezinken en zetten de belangrijkste voor je op een rij. Welke trends komen er aan? Gaan ze overwaaien naar Nederland? En wat is helemaal uit?

Depeche Mode

CELEBRITIES KILLED THE SXSW BUZZ
Er waren meer supersterren dan ooit: Dave Grohl, Prince, Green Day, Depeche Mode, Justin Timberlake en Smashing Pumpkins. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ze kaapten wel het gesprek van de dag. Het gesprek van de dag hoort op SXSW te gaan over wie de interessante nieuwe acts zijn, niet over of je wel of niet bent ingeloot voor een of andere superster. Sterker nog, het gesprek van de dag werd zelfs gekaapt door supersterren over wiens alleen maar werd gefluisterd: Daft Punk en Jay-Z. Zij kwamen uiteindelijk niet. De nieuwe, upcoming bands, waar het eigenlijk om draait op SXSW komen er bijna niet meer tussen.

Dat er zoveel celebrities zijn heeft misschien ook te maken met de manier waarop muziek wordt afgerekend. Bij fysieke dragers reken je het aantal verkochte exemplaren af, bij streaming reken je af hoe vaak een bepaalde track wordt gedraaid. Het loont dus veel meer om ervoor te zorgen dat de back catalogue van bijvoorbeeld Prince of Depeche Mode 20% vaker wordt gebruikt dan om al je marketing budget in te zetten op debuterende acts. Die nieuwe David Bowie-plaat, met de hoes gebaseerd op classic album Heroes, lijkt ook heel duidelijk te worden ingezet om zijn back catalogue onder de aandacht te brengen. Ik ben benieuwd of we de komende tijd nog meer gevolgen gaan zien van de accentverschuiving van marketingbudgetten van nieuwe albums naar classic albums en wat die gevolgen zullen zijn.

ER IS WEER GELD
Over budgetten gesproken, er is weer geld in de markt. Het is op SXSW niet altijd helemaal helder hoe de geldstromen lopen, maar duidelijk is dat er weer stevig wordt geïnvesteerd in muziek. Nog in 2010 kon je op SXSW zien dat er juist weinig geld in de markt zat. Er was minder geld om hotte acts in te vliegen, laat staan dat supersterren de deur plat liepen. Nu waren de supersterren en hotte acts in grote mate en niet zelden op feesten met gratis drank, vette lichtshows en overdadige aankleding. Het geld komt vaak van sponsors. Samsung presents Prince. Red Bull presents Smashing Pumpkins. MySpace presents Justin Timberlake. Dorito Chips presents Public Enemy, Ice Cube, Doug E Fresh en LL Cool J, Sonos presents Deadmau5. De Boilerroom werd gesponsord door Ray Ban en je was verplicht eerst Ray Ban te liken op Facebook voordat je naar binnen mocht.

Spotify House op SXSW

SPOTIFY RULES
Spotify rules op SXSW. Spotify-baas Daniel Ek wordt zelfs aangekondigd als de verpersoonlijking van SXSW: hij verenigt het beste van Music en Interactive in zich. Spotify is geen nieuwe trend meer. Spotify is here to stay. De komende tijd zal in het teken staan van nieuwe tools als het volgen van artiesten binnen Spotify en Spotify in de auto. Daniel Ek zegt te werken aan nieuwe social tools. Hij vindt social media nog te veel gericht op het hier en nu. Hij is op zoek naar hoe je social media van meer geheugen kunt voorzien zodat je je ook historisch door je vrienden kunt laten gidsen door die immense Spotify database.

Le1f

GAY RAPPERS
Er is iets veranderd aan de houding van Amerikanen ten aanzien van homoseksualiteit sinds de herverkiezing van Barack Obama. Dat is nu ook ineens terug te zien in de hiphop, traditioneel een machodomein. Frank Ocean ging al voor in de coming out. Tel daar op SXSW Le1f, Mykki Blanco, Brooke Candy en Zebra Katz nog maar bij op. Onze huisblogger Joost van Bellen moest er een traantje van wegpinken.

90s
In de etalage van Urban Outfitters hangt een T-shirt met de hoes van Siamese Dream van The Smashing Pumpkins. Het is niet het enige teken dat erop duidt dat de 90s terug zijn. Volgens de in Austin aanwezige Nederlandse dj Fedde le Grand is de 90s sound de belangrijkste trend in de hedendaagse dance. We zien fluorescerende accessoires, met name hoola hops. We zien een poster voor een optreden van The Freestylers en The Plump DJ's. We horen het terug in de sound van Duke Dumont, de dancefloor killer van het jaar. En is Icona Pop niet gewoon het nieuwe Republica? En het is natuurlijk ook gewoon een gevolg van de komst van een nieuwe generatie. Artiesten die nu debuteren hoorden hun eerste muziek in de jaren 90.

REDDIT
"It's Reddit's web, we just live in it." Dat is de titel van een panel op SXSW. Het internetplatform Reddit is nog klein in Nederland, maar huge in VS. Alles wijst er op dat het hier ook snel zal gaan met Reddit. Binnenkort hebben we allemaal de mond vol van Subreddits, Redditors en AMA's. Michiel Veenstra had op SXSW een interview met Marta Gossage van Reddit.

SXSW FILM
SXSW Film is dit jaar belangrijker dan ooit. Film was en is nog steeds het kleine broertje van SXSW Music en Interactive maar dit jaar zien we er ineens grootheden als Quinten Tarantino en Danny Boyle rondlopen en Q+A's houden met het publiek. Mensen van dat kaliber komen tegenwoordig niet meer naar het Filmfestival Rotterdam. SXSW stijgt dus op de ladder van internationale filmfestivals. Leuk is ook dat het de kleinschalige, intieme sfeer heeft die SXSW Music 10 jaar geleden ook nog had. Geen rijen, een overzichtelijk programma en aanraakbare artiesten. We zagen er vijf interessante tot prachtige films: Continental (over een disco annex badhuis in New York), Pussy Riot - A Punk Prayer (over de rechtszaak tegen de Russische punkband), Reincarnated (over Snoop Lion), The Network (over het eerste independent tv-station van Afghanistan) en Downloaded (over Napster).

NEDERLANDSE BANDS DOEN MEERDERE SHOWS
De hot bands spelen in Austin soms wel tien keer in een week. Ze zijn zeer gewild op de unofficial day parties die overal in de stad te vinden zijn. Voor Nederlandse bands was het tot nu toe lastig om hier tussen te komen. Daar is dit jaar voor het eerst verandering in gekomen. Jacco Gardner en Traumahelikopter spannen de kroon, terwijl ook Nobody Beats The Drum heel behoorlijk meedoet.

GARAGEROCK EN POGO

Garagerock is terug en met de garagerock de pogo. Meest extreme voorbeeld op SXSW: The Black Lips, waar de security hard ingreep in de pogopit en de zanger van de band het nijg tijdens het concert op een lopen zette. Ook lekker garage en pogo: Fidlar, Parquet Courts, Guantanamo Baywatch, Traumahelikopter, Pangea en Mikal Kronan. Daar tegenover staat trouwens en meer gestileerde en geproduceerde vorm van sixties pop met als voornaamste exponenten Foxygen, Unknown Mortal Orchestra, Allah-Las en onze eigen Jacco Gardner.

MOOIE MUREN
Opvallende trend: Overal in Austin zie je fraai beschilderde muren. En in allerlei stijlen: kleurrijk, psychedelisch, humoristisch, politiek getint of juist commercieel. Zie ook de muur waar onze Roosmarijn Reijmer hier voor poseert. Ook sponsors schilderen hier meteen de hele tent over, zoals bij de MySpace venue en het Spotify huis. Mag deze trend snel overwaaien naar Nederland?

HARD VOLUME
Kom op mensen, hoe hard kun je gaan? Het geluid staat op SXSW te vaak walgelijk hard afgestemd. Misschien dat mensen op het festival met zoveel onderlinge concurrentie denken dat je ook publiek kunt lokken door maar zo veel mogelijk volume te produceren? De geïmproviseerde venue Hype Hotel spant de kroon met ook nog eens een te veel aan hoge, schelle tonen. De optredens van Passion Pit, Ra Ra Riot en Cold War Kids worden er niet beter van.

RARE SPELLING
Een normaal woord als bandnaam, correct gespeld, dat is zo hopeloos ouderwets. Kom er maar in Nguzunguzu, Le1f, RDGLDGRN, Chvrches, en ︻ ƱZ ︻.

PARTYCENTRUM AUSTIN
Austin is een partyzone aan het worden die soms aan zijn eigen gewicht ten onder lijkt te gaan. Overal, maar dan ook overal zijn feesten, vaak met gratis drank. Op 6th Street kun je 's avond amper nog lopen. Tel daarbij op de rijen, de files, de volle parkeergarages en de volle hotels, waardoor vele bezoekers steeds verder buiten de stad gehuisvest raken.  "At capacity" is hier een gevleugelde term voor clubs waar ze niemand meer binnen laten. Ook een symptoom van het Partycentrum syndroom: feesttenten voor landen en merken. We signaleren het Holland House, the German House en the British Embassy en huizen die dienst doen als vaste feestlocatie van merken als Spotify, MySpace en Sonos.
 

WAT IS UIT:

APPLE
Spotify is hotter dan iTunes, de Samsung Galaxy is hotter dan de iPhone. Vrijwel niemand heeft het nog over Apple. Het bedrijf lijkt afwezig op SXSW. Ook over de iPad Mini horen we amper iemand. En Tim Cook kan Steve Jobs niet doen vergeten. Het wordt tijd dat Apple weer eens wat laat zien, maak ons gek!

FACEBOOK
Spotify heeft haar social tools niet meer verbonden met Spotify. Menige spreker en blogger verklaart Facebook passé deze week. Nieuwe platforms dienen zich aan. Path bijvoorbeeld, een social network voor je echte vrienden, waar je niet meer dan 150 mensen kunt volgen. Of Banjo, een app die alle social media met elkaar verbindt en er een location based laag overheen legt. De tijd zal leren of ze zullen beklijven. Daar staat tegenover dat Facebook nog steeds by far de meeste massa heeft.

VICE
Vice besteedt op de achterkant van de fashion- en comazuipadvertenties altijd ruimhartig aan de betere popmuziek, maar maakt geen beste beurt op SXSW. Onder de naam Viceland is een paviljoen ingericht waar onder andere Snoop Lion, Major Lazer en Parquet Courts optreden. Prima artiesten, maar organisatorisch is het er buitengewoon slecht geregeld. De rijen zijn extreem lang en als je eindelijk binnen bent kom je niet bij de muziek terecht, maar in een soort voorgeborchte met gratis drank waar je mag plaatsnemen in de volgende rij, die naar de venue waar de artiest optreedt. Met een look en feel alsof je in een aflevering van The Jersey Shore bent beland. In alles straalt Vice uit marketing driven te zijn in plaats van music driven. Don't believe the hype!

Nu op 3voor12