22 graden is het in Amsterdam, en de zon schijnt volop. Daarmee heeft Pitch er prima weer bij, ware het niet dat het festival geen open air stage heeft. Veel vroege vogels die al om half vier op het terrein te vinden zijn besluiten dan ook de dag rustig te beginnen in het gras. Hierdoor staat de Westerunie tijdens de set van How To Dress Well slechts halfvol. How To Dress Well heet eigenlijk gewoon Tom Krell, en staat vandaag op het podium samen met iemand die samples en viool voor zijn rekening neemt. Zijn stijl kan je omschrijven als (ethereal of, zoals u wilt, hipster-) r&b, in het straatje van Autre ne Veut en Inc. Melodisch en orkestraal, gebracht met veel gevoel voor drama, maar wel op een geloofwaardige manier. De tracks van het sfeervolle Love Remains (2010) slaan vandaag een beetje dood. Het festivalpubliek is net binnen en tijdens de rustigere nummers komt het geklets van de zaal boven de muziek uit. Bij nummers afkomstig van het vorig jaar verschenen Total Loss gaat dat iets beter: deze tracks zijn meer gefocust op de dansvloer. Tracks als ‘Running Back’, ‘&It Was U’ en met name afsluiter ‘Set It Right’ (“I want this beat so loud people feel it in their chests”) gaan er beter in. De kop is er af.
#Pitch: Flume kan meer dan alleen de hit
Rustie geeft veelbelovend voorproefje van nieuwe release
Pitch 2013 is los. Voor de vrijdag zijn nog wat kaarten verkrijgbaar, maar de weekend- en zaterdagkaarten zijn helemaal uitverkocht. Met dit jaar naast de Gashouder een extra ‘mainstage’ in de vorm van de Westertent. Daar spelen grote namen als Django Django, James Blake en Dizzee Rascal. In totaal zijn er vandaag op zes podia artiesten te bewonderen, ditmaal tot 03:00 uur ‘s nachts in plaats van 05:00 uur vorig jaar. Het MC Theater werd toen voor de eerste keer bij het festival getrokken, maar is dit jaar geen festivallocatie.
Begin dit jaar had nog (bijna) niemand van Flume gehoord, maar als je een megahit scoort, kan het hard gaan. Het overkwam de Australiër, die in zijn thuisland overigens wel al een grote naam is. De 21-jarige Harley Streten mag met die megahit op zak de Gashouder openen en doet dat heel behoorlijk. Gewapend met passende visuals en een soort lichtblok vlak voor hem krijgt hij met een eigen remix van Major Lazers ‘Get Free’ de Gashouder aan het dansen. ‘Holding On’ zelf komt al als vijfde track voorbij. Deze jongen heeft heel goed geluisterd naar voorgangers als Hudson Mohawke en Flying Lotus, en weet dit slim te vertalen naar een lekker toegankelijk geluid. Neem bijvoorbeeld de track ‘Insane’, met landgenote Moon Holiday op vocalen. Het is eigenlijk not done om de hit of überhaupt een plaat te draaien van de persoon die na je op moet treden, maar dit is Flume’s moment, dus zijn remix van Rustie’s ‘Slasherr’ knalt hij er gewoon in. Daar doorheen hoor je al enkele tonen van Hermitude – ‘HyperParadise’, in wederom Flume’s eigen remix. Deze track kan met Cashmere Cat’s ‘Mirror Maru’ de strijd aan voor liefste of zachtaardigste traptrack, en de Gashouder onthaalt hem met open armen. Een heel goed debuut van Flume, tijdens een set waar De Hit niet eens het hoogtepunt is. Dan doe je iets heel erg goed.
Rustie viel tijdens Pitch 2011 nogal tegen. Wellicht was het publiek nog niet klaar voor zijn nieuwe werk. Maar zijn wraak was zoet, want drie maanden later zou debuut Glass Swords veel stof doen opwaaien. Met die erg succesvolle plaat op zak mag hij vandaag in de Gashouder aantreden. Ooit maakte deze Schot muziek die hijzelf voor de gein eens typeerde als aquacrunk: futuristisch bliepende hak-op-de-takelectronica. Tegenwoordig maakt hij meer een soort raveversie van wat boezemvriend Hudson Mohawke maakt. Wat meteen opvalt na zo’n Flume is dat de stage performance van Rustie statisch is, op het saaie af. Door de matige belichting en het ontbreken van visuals valt er weinig te bekijken, dus moet de muziek het volledig doen. Het publiek gaat het meest los op de prijsnummers van Glass Swords: All Night, City Star, After Light en Ultra Thizz, die al na één ‘rondje’ uitgemixt wordt. Het hardst gaat het publiek op Slasherr, zijn meest recente single en eerste wapenfeit in bijna anderhalf jaar. Wat ook goed werkt zijn de drie nieuwe tracks van rapper Danny Brown die Rustie draait, waarvan hijzelf de productie voor zijn rekening nam. Die nieuwe plaat van Brown gaat absoluut stof doen opwaaien, want de tracks doen het erg goed vandaag, met ‘Dope Song’ als prijsnummer. Concluderend kan je stellen dat Rustie’s liveperformance te wensen overlaat, maar zijn (nieuwe) tracks zorgen ervoor dat je toch met een goed gevoel de zaal uitloopt.