#LL13: Futuristische vierkwartsbeats en pompende techno #LL13: Futuristische vierkwartsbeats en pompende techno

Zaterdagnacht dance in Bravo en India

, René Passet

#LL13: Futuristische vierkwartsbeats en pompende techno

Zaterdagnacht dance in Bravo en India

René Passet ,

Techno op de zaterdag. Het begint een traditie te worden op Lowlands. Na het Berghain-bombardement van afgelopen jaar kon je voor het betere fistpump-werk opnieuw naar de Bravo. Waar een Russische durfal en een Nederlands videotalent de belangrijkste prijzen pakten.

Wolven. Ook in Biddinghuizen zijn ze nu gesignaleerd. Met z’n drieën dronken ze aan een waterplas om daarna tussen het riet te verdwijnen. De Amsterdamse videokunstenares Heleen Blanken heeft er beelden van, dus het is waar. Ze toont haar intrigerende werk de hele avond in de Bravo, waar net als vorig jaar op de Lowlands-zaterdag de techno zal heersen. Het geheimzinnige, duistere en enigszins surrealistische videomateriaal van Blanken sluit perfect aan bij de futuristische vierkwartsbeats van Sandrien en Nina Kraviz.

Niet dat de Bravotent een louter vrouwelijke aangelegenheid is vanavond. Straks maakt de Canadees/Berlijnse technogod Richie Hawtin voor het eerst sinds jaren zijn opwachting op Lowlands, waarna Berghain-resident Marcel Fengler het mag afmaken.

Maar ook voor opener Sandrien staat de tent al ramvol. De Amsterdamse, bekend van haar succesvolle Imprint-avonden in club Trouw, talmt niet en springt pardoes in het diepe met stevig pompende techno. Gemaakt door producers die zich niet druk maken om akkoorden maar wel uren kunnen pielen aan de perfecte kickdrum. Sandriens eigen single 'Haters' laat ze vanavond in de tas. Wegens ‘te experimenteel voor de Bravo’ zal ze later zeggen.

Dan onderschat ze toch de 5000 mensen beneden haar. Natuurlijk, ze willen rammen, ze willen los. Maar Nina Kraviz (nee, geen familie van Lenny, maar een Russin met de mooiste lippen in de hele DJ-wereld) komt na middernacht weg met maar liefst drie Aphex Twin-platen, door ze subtiel in steviger werk te verpakken. Na een plaat als een handgranaat klinkt ineens 'Tha', een dromerig ambient-achtig nummer afkomstig van Selected Ambient Works uit 1992. Toen La Nina nog met rammelaars speelde.

Amper een halfuur later draait DJ Koze in de X-Ray precies dezelfde plaat. Toeval bestaat niet. De Duitse alchemist uit Hamburg staat in de oranje loods duidelijk op zijn plek. De sfeer is uitgelaten en speels, net als zijn dj-set. Die caleidoscopische disco, LSD-house en wat snippers techno omvat. Logisch dat je alleen nog binnenkomt door je handen verticaal tussen de krioelende massa te wringen.

In India is wel genoeg plek om je kont te keren en te shaken, al valt de opkomst voor de Low End Theory-nacht niet tegen. Het roemruchte hiphopcollectief uit Los Angeles is voor het eerst neergestreken in Nederland. Kopstuk The Gaslamp Killer is er helaas niet bij, want herstellende van een ernstig verkeersongeluk. Maar man-met-het-plan Daddy Kev is een waardig vervanger. Hij was het die in 2006 besloot dat LA wel een podium voor experimentele beats kon gebruiken na eerst drie jaar carboot-feestjes op parkeerplaatsen te hebben gegeven.
 Artiesten als Nosaj Thing, Flying Lotus en Lunice groeiden op in de kweekvijver die iedere woensdagavond in Los Angeles plaatsvindt en inmiddels navolging heeft in verschillende andere Amerikaanse steden.

Big black, why don’t you shut up for a sec,’ spit mc Nocando met heerlijke zelfspot. Waarna Lunice zijn laatste plaat (Ciara’s ‘Body Party’) opzet en prompt met z’n grote witte sneakers voor de dj-tafel een dansje doet.

Circus Hawtin

Snel terug naar de Bravo, waar de nervositeit backstage plotseling flink is toegenomen nu het circus Richie Hawtin op het punt van beginnen staat. De entourage rond de technogrootheid is vanavond echter beperkt. Biddinghuizen is tenslotte geen Amsterdam of Ibiza. Op dat laatste eiland host heer Hawtin deze zomer van juli tot september zijn Enter-clubavonden. Vijf zalen vol dj-vrienden, waaronder trouwens ook Nina Kraviz. Technoland is net een dorp, soms.

Hawtin is een pietje precies en dus heeft hij zijn eigen VJ ingevlogen. Heleen Blanken mag even met pauze. Dom, want de gedateerde, anonieme toverlantaarnbeelden van Ali Demirel halen het niet bij de duistere gemanipuleerde-natuurshots van de talentvolle Amsterdamse. Niet voor niets zijn Ben Klock en Jeff Mills fan van haar werk.

Hawtin doet waarvoor hij geboekt is. Hij draait een technoset die drijft op energie en ritme. Kom je voor strings en melodie, dan zit je echt verkeerd bij de Canadees. Die trouwens een verzameling monitors en subs om zich heen heeft laten zetten waarop ze in veel Amsterdamse clubs jaloers zullen zijn. Er komen nogal wat tracks van het Britse duo Whyt Noyz in Hawtins’ selectie voorbij. Techno met een dubbele lik laag die traag naar beneden dwarrelt om ten slotte helemaal te verdwijnen in een zee van sissende hi-hats. Honderden jongens fistpumpen met de linkerhand en morsen bier met hun rechter. Of andersom natuurlijk.

Schoon laken

Het loopt tegen vieren. In de India draait dj-veteraan Nobody er een punt aan, met meezingers van Kendrick Lamar, Aaliya en Drake feat. Weeknd. In Bravo mag Marcel Fengler straks de deur dicht doen. Vorig jaar nog stond de halve Berghain-stal onder het tentzeil. Dit keer vertegenwoordigt de toen ontbrekende Duitser de beroemde Berlijnse club. Fengler veegt het tafellaken schoon en begint helemaal opnieuw. Met diepe, open en duistere techno die hij gedurende anderhalf uur langzaam maar gestaag zal opvullen met steeds intenser wordende ritmes en dwingender baslijnen. Om rond vijven af te sluiten met een track van zijn verse debuutalbum Fokus (luister de set hieronder terug).

Zaterdagnacht techno in de Bravo zou best eens een goede traditie kunnen worden. Van het begin tot het eind kon je lopen over de hoofden en stond het tot ver voorbij de scheerlijnen vol met gretig nachtvolk. Nu die goede techno-aftertent nog. En een roedel wolven bij de ingang voor de leuk.

Tags

nu op 3voor12