#LL13: Dubstep is stervende, maar Chase & Status dan?

Beukende Engelsen knallen ook al uit de Alpha

Tekst Ingmar Griffioen, foto's Hans-Peter van Velthoven ,

In 2011 stonden ze nog in de Grolsch. Daar barstten ze zo hard uit dat bij een terugkeer een grotere tent onvermijdelijk was en dat is dan dus de Alpha. Geen gekke keuze zo blijkt vandaag.

HET CONCERT:

Chase & Status, Lowlands Alpha, zaterdag 17 augustus 2013 

DE ACT:

Knalharde, platte feestmix uit Engeland, bestaande uit typisch Britse drum 'n bass, breakbeat en rock meets in yer face dance (à la Prodigy) en... dubstep. Je kunt ook zeggen: ze werken hard om de erfenis van Pendulum op te eisen met hapklare stadion-bass plus gitaren. Belachelijk groot in de UK en ze produceerden al voor Rihanna en Snoop Dogg en remixten onder meer The Prodigy, Capleton, Dizzee Rascal en Craig David. Op de twee studio-albums komen veel gastvocalisten als Plan B, Tinie Tempah, Dizzee, White Lies en Cee Lo Green voorbij. Live komen die vocalen uit een doosje, ondersteund door videoprojectie van de vocalist. Verder runnen ze het label More Than Alot Records, dat onder meer Nero en Ben Pearce uitbrengt. En Elli Ingram, die live en op het derde album Brand New Machine (verschijnt 29 sept.) meedoet.

HET NUMMER:

'Blind Faith', de tweede single van het vorige album No More Idols. Zeker na de zoveelste 'Jump, jump, jump' aansporing gaat het ongekend kapot in die uitpuilende Alpha. Die Sweet Sensation frase, 'geleend' van Loleatta Holloways discohit 'Love Sensation', is wel erg goed gekozen.

HET MOMENT:

In 'Let You Go' maakt de zoveelste peptalk van MC Rage (die ditmaal 'Make some fucking noise' brult) nogal wat los bij het publiek. We voelen de houten vloer van de Alpha hard meetrillen. 'Hypest Hype' was ook een voornaam springmomentje.

HET PUBLIEK:

Springlustig dus, uitgelaten, wild en wachtend op de volgende drop, beat of gitaaruithaal die vanaf het podium het sein voor weer een potje stuiteren, geeft. Zo werkt Chase & Status ook: hypen, hypen, teasen, langzaam de elektronica opvoeren en dan met oorverdovend geraas die drop... . Lijkt er bij het begin nog wat ruimte in de tent, zodra Rage de microfoon in het eerste nummer pakt stroomt de Alpha zo snel vol dat het lijkt alsof iemand briefjes van duizend rondstrooit.

HET OORDEEL:

Dubstep is - zeker vergeleken met 2012 toen Skrillex werkelijk alles aan de zegekar bond - stervende of op zijn minst tanende, noteerden we onlangs. Maar daar trekt deze groep zich niks van aan. Hoe verklaar je anders dat de Alpha bij aanvang van 'Chase and fucking Status' helemaal volstroomt en losgaat? Chase & Status is toch een beetje de Opposites van de dubstep; garant voor harde, soms lompe, platte feesten van formaat. Daarnaast lenen ze ook van alles voor hun feestmix; van de Chili Peppers ('Give It Away'), en The Doors (in 'Hypest Hype'), tot 'Killing In The Name' van Rage Against The Machine.

Eigenlijk zijn Saul "Chase" Milton en Will "Status" Kennard gewoon twee Engelse drum 'n bass gastjes, die heel goed begrepen hebben hoe je daarmee de kassa kunt laten rinkelen en nu al jaren met hun headlinershow touren. Dat uitgekiende concept werkt bij een groot - en hier op Lowlands jong, publiek nog idioot goed. Zo bezien, is er - zeker op de korte termijn, geen aanleiding tot paniekvoetbal voor het Londense producersduo.

DE FOTO: