#ADE13: Weinig deephouse op special Pleinvrees en StrafWerk

Deephouse gaat mainstream

Pim Brasser / 3voor12 Amsterdam ,

'We kennen eigenlijk niets van de line-up, maar onze vrienden zeggen dat deephouse echt cool is'. Twee tienermeisjes weten het in één zin samen te vatten: deephouse gaat mainstream, en niet zo'n beetje ook. Een organisatie als Pleinvrees weet met een toegankelijk geluid een heel nieuw publiek aan te spreken. Het mag dan ook geen verrassing heten dat de deephousespecial van StrafWerk en Pleinvrees stijf uitverkocht is. Maar ondanks de stellige evenementsnaam, is het vannacht zeker niet alleen deephouse wat de klok slaat.

Het Duitse duo Monkey Safari opereert nog wel onder de deephousevlag. Omdat ze het spits afbijten verwacht je een opwarmingsset, maar daarvoor zijn de heren blijkbaar niet gekomen. Met een recalcitrante grijns op het gezicht gooien de Duitsers er een lekker lompe beat in. Monkey Safari draait ook lekker effectief. Om de paar minuten volgt er een break, en vervolgens wordt er vliegensvlug opgebouwd naar de volgende drop. Een toegankelijke maar zeker voor het tijdstip ook opzwepende set.

Dan pakt Finnebassen het toch anders aan. De Noor draait op het eerste gehoor weinig dynamisch. Door middel van spacende bliepjes en zorgvuldig gedoseerde vocals houdt hij het echter steeds spannend. En dan is het eigenlijk alleen maar een pré dat hij de tracks vrij lang door laat draaien. Met de voospelbare kicks aan de oppervlakte is het lekker dansbaar. 

In area 2 maakt Adana Twins ondertussen zijn opwachting. Deze zaal is een stuk kleiner dan de immense hoofdzaal, maar blijkt ondanks de populariteit van het duo groot genoeg. De Duitsers proberen wijselijk niet te concurreren met het geweld uit de grote zaal. Waar Finnebassen enigszins afstand neemt van het deephousegeluid, gaat Adana Twins er juist vol voor. De kicks zijn niet zo prominent aanwezig, de baslijnen zijn opmerkelijk diep en ook de catchy synthlijntjes zijn aanwezig. Slim om op deze manier een subtiel en intiem alternatief te vormen op de grote zaal.

Van het diepe Adana Twins naar Laura Jones is wel een hele grote stap. Voor melodie is in de set van de Engelse veel minder plaats. Haar set drijft vooral op dreunende baslijnen en lekker stevige kicks. Een gewaagde keuze op deze avond, want met deephouse heeft dit weinig te maken. Maar door af en toe wat gas terug te nemen zorgt Jones voor voldoende variatie en komt ze ermee weg.

'You live house music. You cry house music. You die house music,' klinken de vocals als het de beurt is aan Noir. Een mooi statement van de Deen, maar vanavond draait hij helaas nogal eentonig. Noir draait te veel vlakke tracks, en deze draait hij dan ook nog eens te lang. Het leidt tot een monotone en bij vlagen zelfs wat vermoeiende set. Hij sluit gelukkig af met een flink staaltje opzwepende techno, maar daar had hij best een uurtje eerder mee mogen beginnen.

Nee, dan weet Oliver Schories beter wat een mens nodig heeft om vier uur 's nachts. Het fundament van zijn set bestaat uit diep rollende bassen. Daaroverheen klinken regelmatig poppy vocalen en pakkende synths. Een rustpuntje gunt de Duitser je nauwelijks, maar hij draait zo fijn dat je daar ook helemaal geen behoefte aan hebt. Hoogtepunt van de nacht.

Aan live-act Aka Aka & Thalstroem om de avond passend af te sluiten. Het livegedeelte wordt verzorgd door instrumentalist Thalstroem: hij speelt af en toe synthesizer of trompet. Vooral de momenten met trompet vallen op - niet in de laatste plaats doordat Thalstroem op tafel gaat staan. Het livecomponent weet echter niet te verbloemen dat Aka Aka een weinig opzienbarende set draait. Het duo leunt op stevige technobassen, maar deze zijn nergens zo zwaar dat het echt een opzwepend effect heeft. Hierdoor ben je de meeste tijd stiekem aan het wachten tot Thalstroem zijn trompet er weer bij pakt.

Zo heeft de deephousespecial dus een afsluiter die gewoon techno draait. Getuige de enthousiaste reacties zit het publiek er niet mee. De naam deephouse wordt hier duidelijk gebruikt om toegankelijke elektronische muziek mee aan te duiden, en dat was uiteraard precies wat het publiek vanavond kreeg. Dan maakt het dus helemaal niet meer uit als er stiekem techno uit de speakers schalt.