#ADE13: Omar Souleyman geeft lesje efficiëntie

Syrische hysterie in de Melkweg

Robbie van Zoggel / 3voor12 Amsterdam ,

De heldenstatus had ie al want 'de hype van Lowlands 2011' word je niet voor niets. ADE werd alleen nog overgeslagen de afgelopen jaren. Een kort maar krachtig retourtje kleine zaal Melkweg is in het geval van Souleyman dan ook een goed en sneller alternatief voor een lange nacht clubben. Nonchalance en perfectie gaan bij hem hand in hand en het publiek vreet het.

Voor feesten en partijen
Iedereen die in de line-up van ADE verlangde naar meer variatie stond met de kont tegen elkaar geparkeerd in de oude zaal van de Melkweg. De Syrische Omar Souleyman was al een paar keer te zien in Amsterdam, maar reisde voor het eerst af voor ADE. Met zijn verschijning is hij een frisse wind: dikke zwarte bril, roodwitte hoofddoek, traditioneel Arabisch mannenkostuum en een super nonchalant podiumdier tot in een uiterste perfectie. Zuinig van links naar rechts schuifelen over het podium, op het juiste moment een handje naar de gretige voorste rij en zijn 'lijfkreet' yalla yalla als de beentjes even dreigen vast te lopen. Allemansvriend en onaantastbaar tegelijk. We krijgen maar 45 minuten om verliefd te worden maar dat is ook genoeg.

Studioalbum
De setting is met één man begeleiding op keyboard zo simpel. Los van één langzaam nummer krijgen we alleen maar ophitsende, verslavende en zeer dansbare lokale pop voorgeschoteld. De handdoekjes die door opener Cairo Liberation Front (uit Tilburg!) aan het publiek werden uitgedeeld zwaaien continu in de lucht. Spontaan je buurman- of vrouw in de armen slaan: we zijn eruit hoe we de oorlog in Syrië op gaan lossen. Hij baseert zijn repertoire uit alle muziek die hij de afgelopen jaren op traditionele bruiloften heeft gespeeld. De show is dan ook al hetzelfde sinds hij in 2010 naar Europa werd gehaald. Dit jaar komt daar verandering in. Na zijn optreden op Pitch in Westerpark eerder dit jaar vertelde hij aan 3voor12 dat zijn eerste studioalbum Wenu Wenu is opgenomen en geproduceerd door het Britse Fout Tet. Nadat ook Björk haar muziek door hem liet remixen is er eigenlijk geen weg meer terug voor Souleyman. Terug betekent: naar vrouw en kinderen die voorlopig over de grens zijn gevlucht naar Turkije. De focus in 2014 ligt wat hem betreft dan ook op erkenning, nog grotere optredens en festivals. Bruiloft of niet, Souleyman krijgt elk podium klein.