The Game-changers part 2 met o.a. Nile Rodgers, Giorgio Moroder en Ableton-oprichter Gerhard Behles
Je zal er maar tussen zitten: links Giorgio Moroder, rechts Nile Rodgers, twee discolegendes die dit jaar dankzij Daft Punk ineens weer vol in de schijnwerpers staan, samen in een panel over 'game changers'. Er zitten nog wat mensen bij, waaronder Gerhard Behles van het baanbrekende softwarebedrijf Ableton, maar alle aandacht zal uitgaan naar de twee giganten. Gelukkig is er vervolgens nog een moment ingepland waar Nile en Giorgio een uurtje of wat anekdotes tegen elkaar aan kunnen gooien.
#ADE13: Tien tips voor de conferentie
Giorgio & Nile, blogger Bob Lefsetz, het grote geld van SFX
Het zal in Amsterdam komende week weer krioelen van de handelsreizigers met uitpuilende agenda's. Felix Meritis is weer de plek waar internationale dance-professionals elkaar ontmoeten en op diverse plekken in de stad wordt kennis gedeeld. 3voor12 neemt een voorschot op de belangrijkste topics die tijdens Amsterdam Dance Event besproken worden.
Keynote interview Bob Lefsetz
Toen de befaamde industrieblogger Bob Lefsetz een paar jaar geleden op Noorderslag was, had hij een rad van avontuur bij zich. Een draai eraan bracht hem bij een nieuw onderwerp. Live Nation, EDM, Ticketmaster, Justin Bieber. En dan gaat ie los, een quotemachine als een machinegeweer. Door velen gehaat, door velen geliefd, maar hoe dan ook altijd goed voor prikkelende uitspraken. Alleen al de moeite waard door dat bizarre stemmetje van de man.
The Future is Here Already Part 1 with Shelly Finkel (SFX, US)
Dance is big money, vooral in de Verenigde Staten, waar de champagne tegen de plafonds spuit. Naast het bekende Live Nation is er nog een belangrijke speler op de markt: SFX. Het bedrijf legde onder meer ruim honderd miljoen op tafel voor het Nederlandse ID&T en stak ook nog even downloadportal Beatport in zijn zak. Shelly Finkel is de beheerder van de grote portemonnee van SFX. Hij komt op ADE uitleggen hoe je een strategisch budget van een miljard dollar uitgeeft.
The BIG DATA (Collection) Debate
Het gebruik van sociale media en streamingdiensten levert naast potentiële omzet ook een heleboel informatie op. Je kunt precies weten waar je fans zitten, wat ze je beste nummers vinden, misschien zelfs wel waar ze nog meer van houden. Hoe maak je het best gebruik van al die informatie. En na het NSA schandaal: hoeveel informatie moet je eigenlijk WILLEN gebruiken?
Blurring The Lines (HARD Dance Ev.) met o.a. Boaz, Yellow Claw, MurdaTurk & Wijnand3FM als host
Hardcore is hip, gabber is het ultieme hardgaan. Kijk maar hoe The Opposites Lowlands sloopten met hun hit Thunder. Ongelofelijk was het, die track veranderde de hele Alpha in één grote cirkelpit. Yellow Claw, dat die track mede produceerde, komt vandaag op Hard Dance Event praten over de hardcore-crossover. De grootste meester van die stijl - Boaz van de Beatz - is er natuurlijk ook, en het panel wordt gehost door Wijnand Speelman van 3FM, die als een van de weinigen op de zender een warm plekje in zijn hart heeft voor de harde stijlen.
Is Streaming Good For Dance Music?
Er is nogal wat te winnen in de dancewereld voor een dienst als Spotify. Probeer maar eens een playlist te maken van de ultieme Detroit techno classics. Je blijft al hangen bij Strings Of Life of The Bells. Of gewoon een lijst met nieuwste releases. Veel ontbreekt, omdat veel van de kleine independent labels kennelijk toch twijfelen. En dat terwijl Soundcloud wel volop omarmd wordt. Hoe denkt de dance-industrie over streaming?
The site as the new vinyl cover, the growing importance of Tumblr as a music platform + discussieronde
Natuurlijk, vinyl groeit weer in de winkels. Maar de meeste mensen ontdekken hun muziek toch vooral op internet. En waarom zou je alle moeite die je vroeger stak in een goed hoesontwerp nu niet investeren in een goede website? Dat hoeft niet per se duur te zijn. Dit panel bijvoorbeeld gaat over de eenvoudig te gebruiken tool Tumblr. Is het - zoals de samenstellers van het panel suggereren - inderdaad een belangrijk muziekplatform (aan het worden)?
How to Run a 21st Century Music Label met o.a. Hospital, Ninja Tune, Kompakt, K7
Zijn labels nog belangrijk anno 2013? Reken maar! Maar dat betekent niet dat hun taak er nog steeds net zo uit ziet als vijftien jaar geleden. Hoe zet je een artiest slim en vooral efficiënt in de markt? Waar besteed je extra aandacht aan, en waar moet je juist mee stoppen? Een aantal afgevaardigden van toonaangevende elektronicalabels met een lange historie (Kompakt viert dit jaar zelfs zijn twintigjarig jubileum) komen daar hun licht over laten schijnen.
The Singer & (Top Line) Songwriter Session
Natuurlijk, de beat, de bass, een goede synthhook, je hebt het allemaal nodig. Maar je bent in de hedendaagse stadionhouse nergens zonder een goed refrein, oftewel een 'topline'. Zeker aan de top van de commerciële dance worden vaak verschillende elementen van tracks geleverd door verschillende mensen. En juist een goede topline maken is een vak apart. In het panel hier mensen die werkten met Frank Ocean, David Guetta en Afrojack. Wat is hun formule?