Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van boeken en films, die een toekomstbeeld schetsen waarin onze privacy verdwenen is. Neem bijvoorbeeld het boek 1984 van George Orwell of de film Minority Report van Steven Spielberg. Geen fraai plaatje. Toch wordt onze informatie steeds vaker openbaar. Of het uiteindelijk net zulke proporties zal aannemen als deze fictieve verhalen is natuurlijk maar de vraag. Wel zijn de panelleden het eens dat we zelf schuldig zijn aan deze ontwikkeling. Denis Doeland denkt dat deze ontwikkeling niet meer te stoppen is, en dat dit met name door de jeugd komt: 'Zij geven eigenlijk geen moer om privacy, zolang je ze maar niet belazert. Uiteindelijk gaat het om hen, want zij hebben immers de toekomst.' We zullen er dus mee om moeten gaan. Maar het gebruik maken van data in de muziekindustrie is zeker niet direct slecht, denken ze.
De Voordelen
Julien Mitelberg stelt dat 40% van de geïnteresseerden niet weet dat een bepaalde artiest in hun stad of dorp speelt. Platforms als Bandsintown, Spotify of Last.Fm kunnen de desbetreffende fan, wanneer hij of zij een artiest geluisterd heeft, attenderen dat de muzikant binnenkort in zijn of haar buurt is te bewonderen. 'Hier help je dus de muziekliefhebber mee, en zorg je tegelijkertijd voor een volle zaal.' Doeland: 'Het belangrijkste is dat je een band kunt opbouwen met de fans en dat kan door middel van informatie en sociale media.' Het is eigenlijk een open deur: hoe meer iemand over jou weet, hoe dieper de relatie kan worden. 'Het werkt echter wel twee kanten op. Je moet de fans ook wat teruggeven. In real-life werkt een relatie ook niet als de informatie van een kant komt. Je zal dus wat terug moeten doen,' zegt Doeland.
Mitelberg geeft een voorbeeld hoe dat kan: 'Wij verzamelen alle foto’s en films die fans maken tijdens concerten en die zetten we online, in plaats dat de artiest zelf zijn kiekjes publiceert. Zo ontstaat er, denken wij, meer verbondenheid tussen de muzikant en de fans.' Er is nog een ander groot voordeel voor de artiest volgens Doeland: 'Muzikanten en labels kunnen veel gerichter tourschema’s maken. Door middel van data kan je precies zien waar je fans zitten en waar je op welk moment populair bent in de wereld.'
De Nadelen
Er zijn dus positieve kanten aan het verzamelen van data voor zowel de muziekindustrie als de fan, maar toch is er veel onduidelijkheid. Wie heeft er bijvoorbeeld toegang tot je gegevens? En wat kan er mee gedaan worden? Vragen waar de mensen die zelf gebruik maken van data ook niet altijd een antwoord op hebben. 'Het blijft onduidelijk wat voor informatie je weggeeft en bij wie het precies terecht komt. En klopt de data überhaupt? Het is belangrijk dat het niet bij de verkeerde mensen komt. Ik wil ook niet dat mijn moeder weet dat ik porno zit te kijken,' zegt Tjho met een knipoog. 'Maar wie kan je beschermen? Het is ook onduidelijk wie nou precies de data bezit. Bij de overheid lopen ze twintig jaar achter. Die kunnen je ook niet helpen, wanneer het misgaat,' gaat hij verder. De panelleden zeggen allemaal een informatie van hun klanten door te verkopen.
Het debat vandaag heeft geen schokkende of nieuwe inzichten opgeleverd in de problematiek van het gebruik van data. Desalniettemin blijft het een interessant onderwerp. Voor artiesten kan het gebruik van informatie positieve resultaten opleveren. Aan de andere kant wringt het wellicht met de artistieke kijk van de muzikant op de wereld. Strookt het met de idealen die hij of zij uitdraagt?
Over de toekomst zijn de panelleden voorzichtig. Mitelberg denkt dat het moeilijker zal worden om data te verkrijgen, omdat mensen steeds beter geïnformeerd worden over de gevaren voor de privacy. Een ding is zeker volgens Tjho en dat is dat de muziekindustrie er naar zal streven om elke muziekliefhebber in de toekomst persoonlijk te bedienen. Maar voordat deze heilige graal is bereikt zijn we een stuk verder.