Jullie gingen met zijn drieën naar een plek die niet bepaald geldt als een normale vakantiebestemming: Spitsbergen. Waren jullie al van plan daar muziek te maken?
"We gingen daar heen om aan het album te beginnen. Het plan was om tegelijk op een plek te beginnen. Normaal beginnen songs altijd bij een van ons, en komen de losse ideetjes pas later samen. Piramiden, die stad op Spitsbergen, sprak erg tot onze verbeelding. We hadden prachtige foto's gezien van een spookstad, midden in de natuur."
Was jullie drummer Thomas daar nog bij betrokken? Hij heeft de band inmiddels verlaten.
"Het grappige is: zijn vrouw is uitgerekend op de dag dat ons album uitkomt. Maar dat was niet de reden dat hij gestopt is. We hebben samen drie albums gemaakt, intensief getourd, hij wilde wel eens wat anders. Het groeide ook een beetje zo. Onze bassist Rasmus is tevens manager van de band, Mads is de sound wizard, ik schrijf de meeste liedjes. Voor hem was dit een mooi moment om iets anders te gaan doen. Onze motivatie was ook totaal anders. Toen ik 18 was ben ik gestopt met school en ben ik naar Kopenhagen gegaan om rockster te worden. Hij was al wat ouder. Maar voor ons was het ook een mogelijkheid om weer eens met andere mensen te werken."
Terug naar Spitsbergen: wat zag je op die foto's?
"Eindeloze blokken leegstaande gebouwen met kapotte ramen, met daar achter een gigantische berg en een fjord. Een speelplaats met roestige schommels. Het zag er onwerkelijk uit, en we wilden daar dolgraag heen. Spitsbergen is een natuurreservaat, waar je niet heen mag zonder iemand met een jachtvergunning als begeleider. Het is echt een wild gebied, waar geen kinderen geboren mogen worden, en geen mensen begraven worden. De aarde is er zo koud dat lijken simpelweg weer omhoog gedrukt worden."
En toch was er ooit een stad met 1.000 inwoners.
"Klopt. Als je naar Piramiden wilt, moet je toestemming vragen aan het Russische kolenbedrijf dat de stad in bezit heeft. We hebben geschreven, gemaild, gefaxt, we hadden een vriend in Moskou die regelmatig naar hun kantoor gegaan is. Niets hielp. En waarom ook. Een kolenbedrijf heeft natuurlijk geen enkel belang bij een stel weirdo's die geluiden willen opnemen. Het toeval wilde dat de Duitse tv-zender ZDF ook een aanvraag indiende, en daarbij vroeg of er ook artiesten om toestemming hadden gevraagd om daarheen te gaan. De medewerker van het kolenbedrijf heeft toen uit een enorme stapel aanvragen een willekeurige getrokken. De onze."
Wat trof je aan?
"We hadden ons goed voorbereid en alvast wat dingen bedacht die we daar wilden doen, maar eenmaal daar werden we continu verrast. In de openingstrack hoor je het geluid van een tank vol water. Er waren ook een soort silo's van acht meter hoog, die klonken als complete kathedralen. Ze zagen er groot uit, maar klonken nog groter. Ergens anders stond een hele rij schoorstenen, die elk een andere toonsoort hadden. En soms was het gewoon een kwestie van met een microfoon over een houten brug rennen. De plek ontdekken."