Na het zeer vermakelijke techno/dubstep-album Great Lengths (2009) en het daaropvolgende en meer emotionele Fabric 50 (2010) toont Ghost People zich als een gebalanceerd en sfeervol opvolger. Nieuw voor Martyn is dat Ghost People niet is verschenen op zijn eigen label 3024, maar op het label Brainfeeder van sampleknutselaar Flying Lotus, een grote naam en vernieuwer binnen het elektronicagenre. De albumtitel is geleend van documentaire The Cats Of Mirikitani, waar een 85-jarige Japanse straatkunstenaar in de straten van New York wordt geïnterviewd over zijn verleden. Verhalen over zijn tijd in een interneringskamp tijdens de Tweede Wereldoorlog worden uit de doeken gedaan en raken verwikkeld in de toen zeer recente aanslagen van 11 september. Zoals de titel Ghost People verwijst naar de geesten die op de interneringskampen zouden rondzwerven, zo zweeft de geest van een geschiedenisrijke technowereld door dit album.
Voor een Nederlandse Amerikaan maakt hij opvallend genoeg muziek die vooral diep reikt in de wortels van de in het Verenigd Koninkrijk ontstane drum 'n bass, UK funky, 2-step en dubstep. The Spaceape, de huis-mc van dubsteppionier Kode9, leent zijn karakteristieke vocalen uit voor openingstrack Love And Machines: ”Hold me, sing to me, kiss me on my spine /A slow motion reflex, oblivious to time.“ Dat Martyn ook met de meer obscure stroming Detroit techno flirt wordt niet verborgen gehouden. Bij een nummer als Bauplan wordt duidelijk volgens een Detroit techno-bouwplan gewerkt met gebruik van trance-opwekkende techno, vloeiende melodielijnen en opborrelende science fiction-noten.
Ken je dat geluidskastje nog dat je als kind op je stuur kon klemmen? Zulk soort ‘piew’-geluiden komen ook terug op Ghost People. Zo wordt op Horror Vacui een soundboard vol met techno-invloeden leeg getrokken. Luister maar eens naar al die gedetailleerde geluiden die zich onder een hard klappende beat op de achtergrond afspelen. Op een nummer als Masks wordt de minimale technostijl toegepast die Nederlandse dubstepcollega 2562 ook aanhangt. Mede door de kille antwoordapparaat-stemmen (Distortions) en echozang (Popgun) die een herkenbare factor vormen met dubstep en future garage klinkt het album zeer internationaal. Laatstgenoemd nummer stelt zijn passie voor drum 'n bass het best tentoon aan de hand van lage baslijnen, iconische beats, een hoog tempo en… hoorde ik daar nu ineens een kip?
Ghost People slaagt er in om, mede door de warme techno en beweegbare beats, nergens te abstract te worden. Martyn heeft er oor voor om allerlei uiteenlopende elektronische invloeden in een productie te verwerken en alsnog met een zeer luisterbaar eindproduct te komen.
3voor12 bespreekt 3voor12award genomineerde: Martyn
Ghost People: Nederlands-Amerikaans met invloeden uit het Verenigd Koninkrijk
Een van de meest opvallende platen op de lijst met genomineerden voor de 3voor12award wordt geleverd door muzikant/producer Martyn (Martijn Deijkers). Niet alleen omdat hij sinds kort een Amerikaans paspoort heeft en in Amerika (Washington) woont, maar ook omdat zijn laatste plaat het enige elektronische album is tussen de twaalf kansmakers. Ghost People is door ons genomineerd voor het beste Nederlandse album van het afgelopen jaar.
Ghost People is genomineerd voor de 3voor12award, de prijs voor het beste Nederlandse album van het afgelopen jaar. De uitreiking zal donderdag 20 september plaatsvinden in TrouwAmsterdam. Het album dat uitgegeven is door Brainfeeder en PIAS is tijdelijk te beluisteren op de speciale 3voor12award Luisterpaal.