Boys Noize: “Ik mis succesvolle dj’s die niet commercieel zijn"

Met derde langspeler Out Of The Black komt eerste liveshow

Judith Laanen ,

Alexander Ridha is een druk baasje. Als Boys Noize timmert Ridha (1983) sinds 2004 aan de weg. Tussen het remixen door bracht hij tot nu toe twee albums uit: Oi Oi Oi (2007) en Power (2009) op zijn eigen label Boys Noize Records. Voor zijn derde langspeler Out Of The Black nam hij speciaal vrij zodat hij zich volledig op zijn nieuwe album kon richten. “Elke dag kwam ik helemaal in de stemming om me van alles en iedereen af te sluiten om muziek te maken. Dat is wat ik graag wilde. De afgelopen twee jaar was ik alleen maar aan het produceren voor anderen, dus het was fijn om weer even wat voor mezelf te kunnen doen.”

Voor Out Of The Black heeft Ridha (28) geprobeerd het gevoel terug te krijgen dat hij had toen hij voor het eerst begon met muziek produceren. “Er zijn veel magische dingen aan de hand als je nog niet weet wat je aan het doen bent, denk ik. Alles is nieuw.” Ridha noemt als inspiratiebronnen Moodymann, Romeo (Neil Paris), het vroege werk uit Chicago en de Dancemania-compilatiealbums. “Ik was altijd al fan van het rauwere werk, dat een soort punkrock gevoel had. Die platen had ik altijd in mijn hoofd. Ik was ook fan van Thomas Bangalter van Daft Punk, hij maakte geweldige tracks. Die begintijd was fantastisch. Ik had één drummachine, één synthesizer en mijn laptop. Ik heb zoveel nummers opgenomen, elk geluid dat ik ontdekte was nieuw voor me. Ik heb nooit een technische opleiding gevolgd waar ik leerde wat ik moest doen. Mijn oren vertelden of het goed klonk. Ik was heel naïef toen.”

Hij probeerde ook om zich te herinneren wat hij voelde bij de muziek die hij toen voor het eerst ontdekte. “Dat was niet makkelijk, omdat ik nu zoveel muziek hoor en er ook anders naar luister dan iemand die geen muziek produceert. Ik luister altijd met mijn producers’ oor, naar wat voor geluiden er in zitten. Luisteren met een ‘fris oor’, dat was het belangrijkste voor mijn muziek. Als je niet let op stijlen en je gevoel vertrouwt maak je meer tijdloze muziek.”

Boys Noize voor het eerst live
Ridha gaat met zijn nieuwe album voor het eerst live op toernee. “Het wordt een echte uitdaging, ik wil iets nieuws proberen. Ik draai al jaren met veel passie, dat zal nooit veranderen, maar ik vind het nu met het derde album een goed moment om iets nieuws te proberen.” Volgens Ridha waren veel mensen verrast toen hij bekend maakte live te gaan optreden. Hij moet erom lachen: “Ze zeiden ‘maar ik heb je toch al op dat festival en in die club of dat pakhuis live zien draaien?’, en dat klopt ook. Als ik draai, draai ik nooit maar twee platen. Ik gebruikte sowieso al veel live-elementen in mijn sets. Ik remix en edit tracks live, en ik heb altijd twee extra cd-spelers zodat ik wat meer gereedschap ter beschikking heb.”

Bij deze toer ligt de nadruk wat meer op het klassieke idee van live spelen, zegt Ridha. Wat we kunnen verwachten wil hij niet verklappen, dat moet nog even geheim blijven. “Ik speel mijn eigen muziek. Er zal een goede balans tussen alle nieuwe platen en een aantal klassiekers in mijn set zitten. Die klassiekers ga ik ook nog een beetje bewerken. Dat is het eigenlijk wel. Oh, en er zal ook wat te gek productiewerk zijn, maar daar kan ik je ook nog niks over vertellen.”

‘Ik mis de gulden middenweg: waar zijn de succesvolle dj’s die niet commercieel zijn?’
In een recent interview met Rolling Stone had Ridha flinke kritiek op de huidige Electronic Dance Music (EDM), die Ridha als ‘te algemeen’ omschreef. Er stond alleen niet bij waarom, maar daar heeft Ridha nog wel wat over te zeggen. “Dat komt omdat er tegenwoordig teveel platen te perfect zijn geproduceerd. En dat is vooral buiten de underground het geval. Die platen lijken ook al te zijn voorgeprogrammeerd om mensen op een goedkope manier gek te laten worden. Dat bedoel ik zo: ik kan je een aantal tracks geven en je gaat het dan sowieso helemaal killen op de mainstage. Alleen al daarom is het slapjes en te makkelijk. De muziek is te functioneel.”

De momenten die je in een club creeërt als je al een uur of drie staat te draaien hebben niks te maken met functionele muziek omdat je toch al weet wat er gaat komen, aldus Ridha. “Ik heb bij een aantal sets meerdere malen meegemaakt dat dj’s de hele tijd dezelfde muziek draaien. Dat is net alsof je op de mainstage de radio aanzet. Maar je kunt toch niet op een mainstage de radio aanzetten?! Dat bedoelde ik met ‘te algemeen’. Daar kan ik niks mee. Jammer genoeg wil Ridha geen namen noemen van dj’s die zo produceren. “Dat zou niet zo netjes zijn. Ik wil niemand die ik ook persoonlijk ken direct dissen. Dat is het namelijk ook, je hebt iemand ontmoet en die persoon is dan heel aardig. Die doet zijn ding, ik doe mijn ding, weet je?”

Ridha heeft ook het idee dat je momenteel een grote ster kunt worden, maar hij mist de gulden middenweg. “De underground, die is zo geweldig met zoveel goede producers en platen. Maar ik mis de succesvolle dj’s en elektronische bands die niet commercieel zijn. Er zijn nieuwe tijden aangebroken. Niet dat het slecht is om commercieel te zijn hoor, want je kunt best goede muziek maken die ook populair is. Alleen de kans dat dat gebeurt is zo klein.”

Staat er nou een beetje dubstep op Out Of The Black?
Op Out Of The Black staat een aantal nummers waarop Ridha tegen de dubstep aan lijkt te schurken, zoals Rocky 2 en Circus Full Of Clowns. “Dat is interessant dat je dat zegt, want ik vind dat er goede stukjes in dubstep zitten”, verklaart de goedlachse Ridha. “Vooral het afgelopen jaar is dubstep geëxplodeerd, ook al bestaat die dubstepsound al een jaar of vijf. Dat komt omdat de Verenigde Staten het genre groot hebben gemaakt. Zodra een Amerikaan iets succesvols maakt en in eigen land doorbreekt, worden ze heel trots en wordt het daar ook heel groot.”

Niks mis met dubstep dus, volgens Ridha. “Het tempo spreekt me aan en ik hou van de agressie die er soms in zit. Tegelijkertijd kent dubstep ook stukjes die te poppy of te perfect zijn. Dan zit er bijvoorbeeld een hele goedkope break met kazige vocalen in of een cheesy trance-gevoel. En dan vind ik sommige van de cuts weer erg funky. Toch kan ik niet heel lang naar dat soort muziek luisteren, ook omdat er binnen het genre veel lui zijn die zichzelf teveel kopieëren.” Omdat elektronische muziek soms kil kan zijn, wil Ridha meer leven in zijn muziek stoppen. “Dat doe ik bijvoorbeeld als ik draai, dan gaat mijn set in golven op en neer. En elke keer als ik draai is het anders.”