Koops gold als een zeer invloedrijk recensent, herinnert VPRO-eindredacteur en ex-collega Fons Dellen zich. "Roel Bentz van den Berg, Peter en ik gingen eind jaren '80 veel met elkaar om in Amsterdam. We gingen samen naar concerten, Roel voor NRC, ik voor Parool en Peter voor de Volkskrant; dan leer je elkaar wel kennen." Koops was volgens Dellen een hele gedegen recensent, die 15 jaar pophistorie voor de krant op papier heeft gezet. "Hij heeft eind jaren '70 de hele punk- en new wave explosie in recensies gevat, erg mooi beschreven hoe de hele popcultuur opnieuw werd uitgevonden."
Daarvoor gebruikte Koops bewust alleen de recensievorm. "Hij deed nooit interviews", weet Dellen. "Wij maakten daar wel eens een dolletje over, van 'schrijf eens een groot verhaal Peter', maar in zijn optiek was dat de juiste vorm van popjournalistiek. Zijn recensies waren een soort mini-portretten, geschiedschrijving eigenlijk. Ik was daar wel fan van. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat zo gedegen gedaan hebben. Hij schreef meer dan ik; gemiddeld twee recensies per week en zo'n honderd per jaar. Ook over Nederlandse muziek, het clubcircuit was toen nog veel belangrijker dan nu en hij zette zo wel het hele Nederlandse poplandschap neer." Dellen bewonderde de eigenzinnige, gedegen aanpak van Koops. "Als hij het niks vond, dan prikte hij zo'n hype ook genadeloos door."
Ook NRC-popjournalist Hester Carvalho, in 2004 winnaar van de Pop Pers Prijs, bewonderde de stiel van Koops. In een interview met Oerdigitaalvrouwenblad blikte ze terug naar haar vijftiende levensjaar: "Ik knipte de poprecensies uit van Elly de Waard en Peter Koops en deed ze in een plakboek. Het ging me niet alleen om de inhoud van de recensies maar ik bewonderde ook de schrijfstijl van deze journalisten. Door hen wilde ik ook recensente worden."
De lange Koops was een opvallende figuur in het Amsterdamse en Nederlandse clubcircuit. De geboren Haarlemmer was volgens Dellen "heel erg rock 'n roll, een soort kruising tussen Joey Ramone en Tom Waits. Hij had altijd een pet op, want kaal worden paste niet bij de rock 'n roll, en stond dan achterin de zaal met een biertje of een glas whiskey. En met een notitieblokje, waar hij van tevoren allerlei aantekeningen in maakte. Hij moest ook altijd de setlist vooraf hebben, anders was hij onthand."
Legendarisch was ook de automobiel van Koops: een grote witte Citroën, die volgens muziekkenner Stan Rijven vertrok vanuit Villa des Roses, een kraakpand in de Rozenstraat. Rijven beschrijft in Popstand 1980-82 (bundeling van zijn Trouw-columns uit die jaren) hoe de 'Koopsmobiel' stond voor "een gezamenlijke journalistenreis in de Citroen-voiture van NRC/Volkskrant popscribent Peter Koops. Vaste passagiers waren dikwijls Roel Bentz en Sander Jonkergouw, vaste bestemming meestal Patronaat/ Haarlem, LVC/Leiden en Effenaar/Eindhoven." Die tripjes herinnert ook Dellen zich: "Een gigantische bak, een soort limo. Daarmee reden we naar concerten toe met heel hard 'Koops mobielhits' op cassette op. Dan draaiden we de nieuwe Grandmaster Flash, Robert Palmer of Bowie en ontspon zich gelijk een discussie."
Peter Koops is 64 jaar oud geworden. Vrienden herdenken hem onder meer op zijn Facebook. Zijn Oor-jaarlijstjes van 1977 tot 1986 geven een indruk van de door hem beschreven periode in de muziekgeschiedenis.
Oud-popjournalist Peter Koops overleden
Kruising tussen Joey Ramone en Waits vatte punk- en new wave explosie in NRC
Oud-popjournalist Peter Koops is vrijdagnacht 2 november overleden. De Amsterdammer werkte in de jaren '70 en '80 als recensent voor onder meer NRC Handelsblad, Volkskrant en Humo. Koops was al geruime tijd ziek en is 64 jaar geworden.