Torre Florim: inspiratie uit schilderij en kotsende mensen op straat

Frontman De Staat over nieuw album, beeldende kunst en nieuwe website Ghostnotes

Sjoerd Huismans ,

Afgelopen februari was De Staat nog in the picture met de Psycho Discotheque, een grote show op Gesel XL in Arnhem waarbij de band samenspeelde met andere grote Gelderse namen als Blaudzun. Maar verder is het - vergeleken met het stormachtige jaar 2011 – wat stiller rond de Nijmeegse band. Een kwestie van “natuurlijke conjunctuur”, denkt frontman Torre Florim. “Het tweede jaar na een plaat speel je gewoon minder optredens.” Maar de band zit zeker niet stil: het schrijfproces voor het volgende album is al in volle gang. Daarnaast lanceerde de frontman onlangs de website Ghostnotes, waarop hij allerlei zijprojecten en aan De Staat gelieerde content gratis uitbrengt.

De frontman van De Staat zegt dat de band al volop aan het schrijven is aan wat de derde langspeelplaat van de Nijmeegse band moet worden: “Het zijn vooral nog veel conceptjes, ideetjes. Een paar nummers zijn al wel rond, maar de rest hangt nog in de lucht. Het is een soort droomwereld die nog vaste grond moet krijgen.” Over de sound van het nieuwe album wil Florim nog niet teveel kwijt: “Alles wat ik erover zeg kan over een half jaar weer anders zijn. Ik kan wel zeggen dat ik tegenwoordig veel bezig ben met live spelen, en dat wat wij op het podium doen waarschijnlijk meer op de plaat terugkomt.” Opvallend, aangezien de voorgaande albums van De Staat (vooral debuut Wait For Evolution dat Florim moederziel alleen schreef, inspeelde en produceerde) vooral studio-albums zijn. Florim: “Studio-dingen zijn ook leuk, maar een live gevoel is deze keer wel belangrijk voor ons.”

De band trapt 10 mei in Hedon te Zwolle de ‘Psycho Disco Tour’ af, met een aantal optredens in Nederland. Florim spreekt eerder van een ‘tourtje’. “We doen een aantal clubshows en hier en daar een festivalletje. Zo blijft er tussendoor tijd over om aan de nieuwe plaat te werken. Het is ook een natuurlijke conjunctuur: het eerste jaar na een plaat speel je non-stop en doe je de grote festivals aan. Wij stonden vorig jaar bijvoorbeeld op Pinkpop en Lowlands. Het tweede jaar speel je minder shows.” De inmiddels roemruchte machine die kunstenaar Geert Jonker voor de band bouwde, en die De Staat bij de vorige tour naar alle windstreken meesleepte, laat de band deze keer thuis. De band vindt de machine teveel symbool staan voor het vorige album; en belooft daarnaast nieuwe nummers in de setlist op te nemen. Florim:“Die machine is over. Deze tour is alweer een stap naar het volgende album, en geen Machinery tour meer.” Onlangs verscheen er een documentaire over de machine, te zien op youtube.

Twee weken terug was de hele band te gast in het AVRO-programma Kunstuur. “Een geinig programma”, vindt Florim. “Ze vroegen ons om iets uit te kiezen, en op basis daarvan een nummer te maken.” Dat werd ‘Le Port de Rotterdam’, een pointillistisch werk van Paul Signac. De band schreef geïnspireerd op het schilderij het nummer The Open. Een heftig beukend nummer waarvan de zeemansliederensfeer inderdaad aan het schilderij - dat de haven van Rotterdam verbeeldt – te linken is. Florim is tevreden over het nummer: “We hebben het even snel erin geknald, maar het is erg gaaf geworden. Ik acht de kans zelfs aanwezig dat het op de plaat terechtkomt.”

De zanger/gitarist zegt zich normaal gesproken niet in het bijzonder door beeldende kunst te laten beïnvloeden. “Tenminste niet meer dan iedereen: natuurlijk zie je wel eens iets wat je mooi vindt.” Florim haalt uit veel verschillende hoeken inspiratie. Voor de track Serial Killer op Machinery verplaatste hij zich bijvoorbeeld in Dexter, de seriemoordende protagonist van de gelijknamige serie. “Het kan zijn dat ik uit films of series een idee haal dat ik tof vind, maar het kan ook de sfeer van een of andere straat zijn. Laatst fietste ik bijvoorbeeld door een heel schimmige straat in Nijmegen. Er fietste iemand naast mij; uit het niets stopte die om te kotsen. Een heel rare gewaarwording.”

Florim lanceerde recentelijk een nieuw project: de website Ghostnotes. “Het is een platform voor van alles en nog wat, een soort collectie van wat ik heb gemaakt”, zegt hij erover. “Ik had nog heel veel liggen dat niet uitgebracht is, op mijn eigen harde schijf, of van anderen. Dus Ghostnotes is een soort aanzet om mijn eigen shit uit te brengen op mijn eigen site. Mensen kunnen het gratis bekijken of downloaden. Maar ze kunnen wel een donatie maken, om het allemaal mogelijk te maken.” Zijn mensen bereid om hun salaris aan een rijke rockster af te staan? Florim schiet in de lach: “Mensen schijnen inderdaad te denken dat als je een keer met je hoofd op tv bent geweest, dat je dan heel veel geld verdient. Maar deze website kost veel tijd en geld. We zien wel wat het wordt, het is een probeersel.”