Minco Eggersman naast Guy Garvey in groot Talk Talk boek Minco Eggersman naast Guy Garvey in groot Talk Talk boek

Ook leden Arcade Fire, Pink Floyd en Depeche Mode leveren bijdrage

, Atze de Vrieze

Minco Eggersman naast Guy Garvey in groot Talk Talk boek

Ook leden Arcade Fire, Pink Floyd en Depeche Mode leveren bijdrage

Atze de Vrieze ,

Minco Eggersman (at the close of every day) is vereerd: de Amsterdammer werd gevraagd een bijdrage te leveren aan een groot boek over Talk Talk, geïnitieerd door de band zelf. Eggersman is niet de enige. Zo zal ook Guy Garvey van Elbow - zelfverklaard groot fan - een stuk schrijven, net als leden van onder meer The Verve, Bon Iver, Pink Floyd en Arcade Fire. "Ze hebben ook Chris Martin gevraagd, maar die kon niet op tijd reageren", grapt Eggersman. "Daarna hebben ze mij maar gebeld."

Talk Talk, een redelijk bekende band in de jaren tachtig, staat bekend als een van de geheime liefdes van veel muzikanten. De groep scoorde in het midden van de jaren tachtig grote hits met poppy new wave nummers als It's My Life, grofweg in dezelfde league als Duran Duran en Culture Club. Maar het is vooral het latere werk dat bij veel muzikanten van nu tot de verbeelding spreekt. Albums als Spirit Of Eden (1988) en Laughing Stock (1991) zijn moeilijker en experimenteler, maar juist daardoor interessant voor echte liefhebbers.

Ook Eggersman liet zich door die platen inspireren, vooral op recente albums als Hamden en Reservoirs. "Ik kende in de jaren tachtig de hitjes, maar Spirit Of Eden ontdekte ik pas veel later. Dit is gewoon de basis van de postrock, dacht ik. Ik hoorde Godspeed, Mogwai. Ze nemen meer ruimte voor experiment, met nummers van acht minuten zonder de melodische urgentie te verliezen. Juist dat inspireerde me op mijn laatste albums: het minimalistische, de kunt van het weglaten. Het zorgt voor een enorm filmische sfeer, versterkt door de manier waarop Mark Hollis zingt. Het was wel hun commerciële zelfmoord om dat soort muziek te gaan maken. Ze wilden geen singles meer uitbrengen, nooit meer touren, terwijl er wel enorme budgetten in de opnames gestoken waren."

Eggersman werd al in een vroeg stadium - ja, eerder dan Chris Martin - voor het project benaderd door James Marsh, die kennelijk bekend was met zijn werk onder de naam ME. Marsh heeft alle beroemde hoezen van de band ontworpen, en houdt zich nu nadrukkelijk bezig met de vormgeving van het boek. "Die hoezen waren altijd heel karakteristiek, bizarre beelden in een aquarel-achtige stijl. Het is natuurlijk geweldig om waardering te krijgen uit een hoek waar je zelf al jaren naar luistert. James Marsh bleek een groot fan van Hamden te zijn. Zij blijken bezig te zijn met een boek dat ik als fan ongetwijfeld zou kopen, dus je begrijpt dat ik er niet over na heb hoeven denken."

Meer goed nieuws uit kamp Eggersman: zijn label Volkoren heeft een nieuwe distributeur. Het werk werk tot voorkort verspreid door distributeur Munich, maar die ging een paar maanden geleden failliet. "Alle contracten zijn rond, vanaf vandaag zijn we officieel in zee met PIAS. We hebben daar een contactpersoon die al jaren op de voet volgt wat wij doen. Bovendien heeft PIAS goede contact in landen waar wij graag meer zouden werken, zoals Duitsland en Italië." Het eerste wapenfeit van de nieuwe samenwerking is vandaag: de release van Eggersmans album Reservoirs in Belgie op cd en LP en de vinylversie in Nederland.

Nu op 3voor12