Twaalf trends op SXSW 2012 Twaalf trends op SXSW 2012

En wat is helemaal uit?

, Tekst: Wilbert Mutsaers en Willem van Zeeland, met input van Roosmarijn Reijmer, Atze de Vrieze en Michiel Veenstra, foto's: Atze de Vrieze en Wilbert Mutsaers

Twaalf trends op SXSW 2012

En wat is helemaal uit?

Tekst: Wilbert Mutsaers en Willem van Zeeland, met input van Roosmarijn Reijmer, Atze de Vrieze en Michiel Veenstra, foto's: Atze de Vrieze en Wilbert Mutsaers ,

SXSW is niet alleen een ideaal festival om bands te ontdekken, maar ook om trends te spotten. Het 3voor12/3FM-team maakte net als vorig jaar de balans op tijdens het wachten op George Bush International Airport in Houston, Texas.

DE TWAAF TRENDS

Alternative Soul
Vorig jaar begon het al een beetje met Mayer Hawthorne en Eli Paperboy Reed. Nu kunnen we het nieuwe genre Alternative Soul gerust uitroepen tot The Sound Of SXSW 2012. Met voorop natuurlijk Alabama Shakes, maar zeker ook het retrosoul-wonder Lee Fields, de huidige stijl van Jack White en de laid back soul van Michael Kiwanuka. Soul die veel rauwer is dan wat je doorgaans in de hitparade hoort, maar die toch ook heel toegankelijk blijft. Muziek die je gerust aan kunt laten staan als je ouders komen eten, maar die net zo goed een enorme hit zal zijn op de zomerfestivals.

Gastenlijstdifferentiatie
Bij het optreden van Jack White had je maar liefst vijf rijen: een volkomen kansloze voor het publiek, een rij met een wachttijd van krap 2 uur voor de mensen die een badge van 500 dollar hebben gekocht, een rij voor de mensen met een Expresspass (zoiets als de Fastpass in Disneyland), een rij voor de pers en een rij voor de Supervips: waar zelfs een hele staf klaar staat om er voor te zorgen dat het nooit echt een rij wordt, want de Supervips mogen natuurlijk meteen naar binnen. Het is te hopen dat deze trend niet overwaait naar Nederland.

Classic hiphop albums
Het begon bij de dinosaurussen van de rock: het integraal uitvoeren van Classic Albums en het fenomeen is nu overgewaaid naar de hiphop. Snoop Dogg deed het laatst al met Doggystyle. Hier op SXSW brengt 50 Cent Get Rich Or Die Trying, met een gastrol voor Eminem en op zaterdagavond zijn de ouwe lullen uit de hiphopwereld unaniem lyrisch over Nas en zijn Illmatic-uitvoering met een glansrol voor de dj's Premier en Pete Rock.

Electronische muziek
Voor de elektronische muziek ging je traditioneel eerder naar Miami dan naar Austin, maar dat begint te veranderen. The Man To Watch is hier natuurlijk in de eerste plaats Skrillex die zich qua buzz zo onderhand kan meten met grootheden als Bruce Springsteen en Jack White en ook qua lengte van de rij (around the block). Skrillex voldeed trouwens niet helemaal aan de verwachtingen, maar dat deden de Nederlandse dj's gelukkig wel. Chuckie en Laidback Luke hadden hier grote shows. Heel interessant om te volgen hoe het hen verder zal vergaan in de Verenigde Staten.

Highlight
Sinds Twitter en Foursquare gelanceerd zijn op SXSW Interactive gaat iedereen hier op zoek naar de social media app van het jaar. Dat was nu Highlight, een app die wordt gekoppeld aan je Facebook waarna je een pushbericht krijgt als er iemand met gemeenschappelijke interesses bij je in de buurt is. Werkt vooral goed als dating site. Ook wel een beetje nasty natuurlijk als je 's ochtends, terwijl je nog in je hotelbed ligt, al een pushbericht krijgt dat er een leuke vrouw met twintig gemeenschappelijke interesses bij je in de buurt is. En erg vervelend dat de app voor iedereen zichtbaar maakt waar je de afgelopen week allemaal bent geweest. Leuk voor tijdens SXSW, maar thuis zetten we hem toch maar weer uit.

Happy & Excited People
Een trend waarvan we hopen dat hij wel overwaait naar Nederland. Overal in Austin tref je vrolijke, humoristische en vriendelijke mensen, wat een verademing. Op Sixth Street beland je voor je het weet spontaan in een Bliss Circle (een soort spontane groepshug). Of komt het omdat we dit in Nederland zijn ontwend de afgelopen jaren. Om met Louis van Gaal te spreken: "Zijn wij nou zo chagrijnig of zijn jullie nou zo blij?"

Loten voor een concertkaartje
Bruce Springsteen gaf een concert voor 2700 gelukkigen en door middel van een loterij werd beslist wie er bij mocht zijn. Eigenlijk best een sympathiek systeem, beter dan urenlang in de rij staan met het risico dat het voor niets is geweest. Springsteen houdt bij zijn Amerikaanse tournee precies zo'n loterij voor de plaatsen in de golden circle. Het fijne is ook dat je je rustig kunt instellen op een ander avondprogramma als je al weet dat je uitgeloot bent. Wellicht iets om na te volgen bij de populaire shows op Crossing Border en Motel Mozaique.

Non-profit ticketing
Er is al een tijdje heel wat ophef over de woekerprijzen die sommige ticketboeren rekenen als servicekosten voor de kaartverkoop bij concerten. Kristin Hersh, bekend als zangeres van Throwing Muses, heeft er een eenvoudige oplossing voor gevonden: non-profit ticketing. Je betaalt 0,22 dollar per ticket en het is een online kaartverkoopsysteem waar iedereen zich bij kan aansluiten.

Airtime
Napster-oprichter en Facebook-topman Sean Parker is vooral op de conference om over zijn verleden te vertellen, maar zijn toekomstplannen worden ook nog even aangestipt: Airtime, een social network gebaseerd op video chatten. Er is tot nu toe alleen nog een betaversie waar je je kunt aanmelden voor een uitnodiging die tot nu geen van ons heeft mogen ontvangen. De integratie van social networks en realtime video is hier een hot topic, de producten zijn er nog niet, maar de ideeën en de techniek zijn volop in ontwikkeling. Er wordt hier zelfs gesproken over mensen die een camera aan hun shirt bevestigen waarmee je ze de hele dag kunt volgen via hun eigen videokanaal. Zeg maar een soort van real life Truman Show.

Big Data
Op SXSW Interactive gaat het veel over Big Data, waarmee bedoeld wordt dat mensen steeds meer bezig zijn om in The Cloud een enorme persoonlijke database te genereren voor hun muziek (iTunes, Spotify), hun films (Netflix), hun foto's (Flickr) en hun sociale contacten (Facebook, Twitter). Die database deel je vervolgens natuurlijk weer geheel of gedeeltelijk met anderen. De komende tijd zal er vooral veel innovatie zijn op het gebeid van de integratie van deze databases. Denk bijvoorbeeld aan een Albert Heijn app waarvan je personalized aanbiedingen krijgt, die bijhoudt hoeveel calorieën je binnenkrijgt, maar die ook weer registreert hoeveel calorieën je eraf loopt en fietst. Het schijnt er binnenkort echt aan te komen.

Freeloading
Op SXSW krijg je meer gratis bier aangeboden dan je fysiek zou kunnen verwerken. Dat lokt natuurlijk freeloaders: Mensen die de hele dag alleen maar bezig zijn met jagen op gratis feestjes, gratis bier en gratis maaltijden. Op de interactieve beurs zie je ze rondsneaken, schimmige mannen met linnen tasjes vol goodies die snel even aanschuiven bij een borrel om een pint te scoren en doorrrrrrrrrrr. Er is nu zelfs een speciale app voor: De Freetopp app, waarmee je altijd kunt zien waar bij jou in de buurt iets gratis wordt weggegeven. De charmante dame die deze app bij ons onder de aandacht brengt moet natuurlijk even op de foto. Helaas hebben we dit fenomeen pas op de laatste avond ontdekt.

Facebook
'Vergeet Twitter, vergeet Google Plus, vergeet MySpace. Als je de massa wilt bereiken moet je naar Facebook,' zo horen we op de conference. Twitter is een valkuil voor journalisten omdat ze zelf zo graag twitteren. Het publiek zit op Facebook. Het is een wake up call, niet in de laatste plaats voor onszelf.

EN WAT IS NU HELEMAAL UIT?

De Crisis
Deze week hebben we niemand, maar dan ook echt helemaal niemand het woord crisis in de mond horen nemen. Komt het omdat die Amerikanen altijd zo optimistisch en ondernemend zijn? Of ligt hier een heuse cesuur en zeggen we over een paar jaar: Na SXSW 2012 hebben we nooit meer iets van die crisis gehoord.

Als Nederlander naar Nederlandse showcases gaan
Het werd door de jaren heen een soort cliché dat lang niet altijd waar bleek te zijn: De Nederlandse bands spelen op SXSW vooral voor een publiek van Nederlanders. Dit jaar zien we amper Nederlanders bij de Nederlandse showcases, afgezien van direct betrokkenen. Gelukkig is er wel in toenemende mate een internationaal publiek voor. Laidback Luke was zelfs goed voor de best bezochte Nederlandse showcase die we ooit hebben gezien op SXSW.

nu op 3voor12