Artiesten kopen hits in Top 100

CNR-directeur: 'Bedrog op grote schaal en vooral door Nederlandstalige acts'

Ingmar Griffioen ,

Een hoge hitnotering in de Top 100 is eenvoudig te koop. Nederlandse artiesten en hun managers zouden zich op grote schaal inkopen om zo populairder te lijken. Dat meldt de Telegraaf. Het nieuwsblad baseert zich op uitspraken van CNR-directeur Maarten Steinkamp. Die stelt vandaag in Entertainment Business dat de Single Top 100 steeds meer "tot een volslagen farce gedegradeerd wordt door het veelvuldig (laten) kopen van het eigen product om daar een hogere positie mee te bewerkstelligen".

Vooral Nederlandstalige vocalisten zouden zich volgens Steinkamp schuldig maken aan deze vorm van bedrog, zo noteert de Telegraaf. De CNR-directeur vindt het een kwalijke zaak dat openlijk over deze tactieken wordt gesproken en dat "het fenomeen chartmanipulatie volledig lijkt te zijn geaccepteerd". Steinkamp beweert dat iedereen 'in het wereldje' op de hoogte is van de praktijken, maar dat niemand dat durft te openbaren. Ook stelt hij dat het mogelijk is om met een druk op de knop een nummer 1-hit te scoren. Vroeger zou je met dergelijke fraude niet verder dan de tipparade hebben kunnen reiken. De Single Top 100 (officieel Gfk Dutch Charts) bestaat sinds 2004 maar is eigenlijk een voortzetting van de Mega Top 100 en de Nationale Hitparade. De Single Top 100 is als enige Nederlandse hitlijst volledig gebaseerd op verkopen van legale downloads. De concurrerende Nederlandse Top 40 en de 3FM Mega Top 50 rekenen ook airplay mee.

Voor het manipuleren van de hitlijst zouden proxy's gebruikt worden. Technologiesite Tweakers.net legt uit hoe dat werkt. Via speciaal daarvoor ontwikkelde software zouden de singles (downloads) online worden gekocht. Sinds de teloorgang van de fysieke single wordt de positie in de Top 100 volledig bepaald door het aantal betaalde (legale) downloads. De software zou via vervalste ip-adressen de schijn wekken dat duizenden verschillende mensen een liedje kopen. Tweakers: "Dit zal feitelijk gaan om proxy's omdat via een vervalst ip-adres geen transactie kan worden voltooid".

Dé Volendamse artiestenmanager Jaap Buijs (o.a. Jan Smit, 3Js, Nick en Simon) heeft het verhaal bevestigd. Hij reageert dat een hitparade zo zinloos is en zegt nooit aan dergelijke afkeurenswaardige methodes te hebben meegedaan. Onderzoeksbureau GfK is al jaren eigenaar van de chart (sinds 2008 GfK Dutch Charts geheten) en geeft toe "dat de Top 100 beïnvloedbaar is". Dat zou volgens de GfK "van alle tijden" zijn, maar verergerd zijn door het verdwijnen van singles in de winkels.