Zo groeide het idee bij de vijf leden van de Vlaamse band om nu eens snel aan een nieuw album te beginnen. Tussen de tournees door bovendien, want de band had al wel zo'n 100 shows gedaan sinds de vorige albumrelease in juli 2011 maar het zomerfestivalseizoen moest nog beginnen. "Acht maanden later", schatert de enthousiaste dEUS-frontman aan de telefoon. "Zo kan het dus ook!" De bandleden, de harde kern van vijf speelt al zeker acht jaar samen, waren volgens Barman ook wel even klaar met de vaste patronen van een release. "We zijn als band al bijna twintig jaar bezig, en elke keer dat hele circus met die honderden interviews... Laten we het eens anders proberen en 'm gewoon droppen. Met heel weinig info en dan kunnen mensen gewoon luisteren."
Quatre Mains eerste Franse dEUS nummer ooit
De actie om middernacht leverde een hoop reacties op 'uit alle windstreken'. "Heel fijn", grinnikt Barman. "Zelfs vrienden reageerden: 'godverdomme en ik wist van niks'." Hij weet dondersgoed dat het erbij hoort, maar ervoer het perscircus na de vorige plaat niettemin als afzien. "Keep You Close was toch een persoonlijke plaat, en dat was ook goed, en ik moest dat gaan uitleggen. Op een gegeven moment ben je interviews aan het geven over interviews en of je kinderen wilt...dat ging nergens meer over. Dit was een hele impulsieve actie en het voelde juist."
Misschien nog wel opmerkelijker dan de surprise is de eerste single Quatre Mains, die volledig in het Frans is. "Dat is ook iets nieuws voor ons", geeft Barman toe, die voor de soundtrack van zijn film Any Way the Wind Blows wel Max Berlin's Elle Et Moi selecteerde. "Maar zelf hebben we het alleen in covers gedaan. Ik zat een beetje vast met dit nummer, met hoe ik het tekstueel en melodieus moest doen, opeens kwam dit eruit en zo is het gebleven. Dat is het geluk dat wij als Belgen hebben; dat Frans ons niet helemaal vreemd is. Et Voilà, het is op de radio nu."
Tom Barman over dEUS-surprise: "Dit smaakt naar meer"
"Quatre Mains heeft zeker een erotische ondertoon"
dEUS overviel iedereen door vannacht zonder voorbode opeens het zevende album Following Sea los te laten. "Dat was ook de bedoeling", lacht Tom Barman. "We hebben onszelf er ook mee overvallen. Dit was geen masterplan dat al jaren broedde, maar: 'fuck laten we dat doen'. Het speelt ook in op onze reputatie van trage vechters met op achttien jaar tijd zes albums. We hebben heel lang gewacht op Keep You Close en we hadden vier nummers over, die te licht waren en te goed om weg te gooien."
"Acht maanden later, zo kan het dus ook!"
Eerste single 'heeft zeker een erotische ondertoon'
Frans is de Vlaming (Antwerpen) van huis uit juist helemaal niet vreemd. "Mijn vader is een Noor, die in Frankrijk gestudeerd en in Engeland gezeten heeft. Er waren veel talen in huis, ook die taal circuleerde bij ons en dat pikte ik op. Ik heb ook in het Nederlands gezongen he", benadrukt hij. "Want die kritiek zal in België nu ook wel komen." Of het de opmaat is naar een Franstalig repertoire weet Barman niet. "Misschien heb ik maar één Franstalig nummer in me, de toekomst zal het uitwijzen."
Quatre mains is niet alleen Frans voor 'vier handen', legt Barman uit. "Het is ook een muzikale term voor met twee pianisten op één piano spelen. Die titel kwam er direct uit en ik zag er ook meteen de erotische inslag van; met vier handen op één lichaam. Ik denk dat mijn hoofdthema's - tijd, liefde, sex en dood - er wel in zullen zitten." Uitleggen waar de single over gaat, ziet hij niet zitten. "Daarvoor is het te associatief, maar het heeft zeker een erotische ondertoon."
Barman ook bezig met Magnus, jazz-compilatie en solo-plannen
dEUS gaat de komende tijd absoluut nieuwe nummers spelen, verzekert Barman. "De fijnste nummers gaan we meteen op de festivals brengen, met de best van Keep You Close en alles daarvoor. Ik ben blij met de timing van 1 juni; nu hebben mensen nog een maand om alles te leren kennen." Met zeven albums wordt het volgens de frontman niet direct lastiger om een setlist samen te stellen. "Nee hoor, onze shows worden gewoon steeds langer."
De Antwerpenaar is als altijd druk met vele zaken. "Ik ben ondertussen ook met Magnus bezig en met solo-plannen, dus output verspreiden is niks nieuws. Ik ben nu een jazz-compilatie aan het samenstellen, dus de dag dat de nieuwe dEUS uitkomt, ben ik al met iets anders bezig. Ik heb Nick Cave eens in een interview gevraagd waarom zijn output zo hoog is. 'Dan kun je makkelijker omgaan met tegenslagen en verwachtingen die niet ingelost worden', zei hij."
De verrassende aanpak is wat Barman betreft zeker voor herhaling vatbaar. "Ik hoop dat we vaker mensen op het verkeerde baan gaan zetten en onszelf ook verrassen. In de toekomst kun je deze aanpak zeker vaker verwachten. Dit smaakt naar meer."