Secret Cinema is Jeroen Verheij: al ruim twintig jaar een vaste waarde in de Nederlandse dance-scene. Hij bracht zijn eerste plaat ruim twintig jaar geleden uit onder de naam Meng Syndicate, waarna Michel de Hey hem naar zijn label haalde. Verheij schreef als Grooveyard in 1997 internationale dance-geschiedenis met het nummer Mary Go Wild. Inmiddels runt Verheij zijn eigen Gem Records label en voor de eerste release daarop tekende ene Egbert van der Gugten. Vandaag debuteren ze als duo op Awakefest.
Awakefest12: NL veteranen Speedy J en Secret Cinema nog niet klaar
Hard techno stampen met vaste Rotterdamse waarden
Van alle Nederlandse artiesten vandaag op Awakenings hebben Speedy J en Secret Cinema de meeste uren gemaakt op de weides van Spaarnwoude en op Awakenings edities in Gashouder, Maassilo en Klokgebouw. Hebben ze tien jaar na hun Awakenings-debuut nog wat te zoeken op het techno-festival of behoren ze tot het afgeleefde meubilair?
Secret Cinema en Egbert
April 2011 leverden Verheij en Egbert al een beste back-to-back set op Awakenings in de Gashouder en vandaag mogen ze overpakken van Joseph Capriati, die een uitzinnige massa achterlaat. Er komen geen draaitafels aan te pas, noch cd-spelers. De set-up bestaat uit twee laptops en allerhande machinerie, waaronder een blijkbaar zeer speciale: een witte 'Egbertlive' Midi controller, die de hele set in een met duct tape dichtgeplakte kartonnen doos verstopt zit. De heren hebben het goed samen, doen dansjes achter de decks en liggen dubbel als blijkt dat ze elkaars (custom made) bier aan het drinken zijn.
Egbert en Jeroen Verheij zijn uiterst ingespeeld. Hun techno hamert hard en up-tempo op het publiek in, zit vol met kneepjes, maar is verder redelijk rechtlijnig en gedegen. Als afsluiter gooit Verheij nog even zijn eerste plaat van twintig jaar terug erin. Meng Syndicate's Sonar System, een kneiterharde, kale techno-track, doet het twee decennia verder nog uitstekend.
Veteraan der veteranen Speedy J
Veteraan der veteranen is Jochem Paap aka Speedy J. De Rotterdammer maakte in 1988 al indruk op Richie Hawtin, die enkele EP's van hem uitbrengt, waaronder Pullover wat zal uitgroeien tot een regelrechte klassieker. In verscheidene gedaantes en fases is Paap door de jaren heen zeer invloedrijk op de NL dance. Na wat rustiger periodes is hij alweer jaren op de hardere techno-toer.
Het is kil, klinisch haast wat hij vandaag twee uur lang in de grote Y tent serveert. Harde, kale techno-beats razen met minimale versiering door zijn set. Het licht is ook spaarzaam en met een harde lasershow en veel rook waan je je zo op een illegaal technofeest in een verlaten industrieel complex. Midden jaren negentig welteverstaan. Gaandeweg wordt het geluid wat warmer en voller. Maar de basis blijft machinale oldschool techno, industriële geluiden zoals die een eeuw geleden al in de Rotterdamse haven klonken.
Dit is oldschool stampen en niet alleen voor gevorderden of veertigers, maar tijdloos en hard genoeg om een van de grootste Awakenings-tenten vol te trekken. Tegen het einde van de set wordt het alsmaar voller, alsof mensen aanvoelen dat Speedy J nog wat te geven heeft. Dat klopt: de veteraan geeft dan wel even later het stokje door aan Collabs maatjes Chris Liebing, maar hij draait daarna nog op de afterparty in Paradiso.
Ja; er is veel nieuwe aanwas in het Nederlandse techno landschap, en ja; een nieuwe veteraan als Joris Voorn sluit hier vandaag af. Maar daarmee zijn pioniers als Verheij en Paap nog lang niet opgebrand, zo bewijzen ze op deze landelijke veteranendag.