iTunes-only Beatles-compilatie: creatief met catalogus iTunes-only Beatles-compilatie: creatief met catalogus

Verzameling harde liedjes van de Fab Four haalt de hitlijst

, Atze de Vrieze

iTunes-only Beatles-compilatie: creatief met catalogus

Verzameling harde liedjes van de Fab Four haalt de hitlijst

Atze de Vrieze ,

Opvallende chartnotering deze week: het album Tomorrow Never Knows van The Beatles komt nieuw binnen op nummer 14 in de albumlijst. Een nieuw album? Uiteraard niet: een compilatie. Maar wel een eigenzinnige, en bovendien een die alleen bij iTunes te krijgen is. Een typisch geval van slim omgaan met backcatalog.

Het opnieuw verpakken van oude muziek is zo oud als de muziekindustrie. Zeker met de introductie van de cd werden massaal albums opnieuw uitgebracht en verkocht. Artiesten brengen Best Of verzamelaars uit, hetzij om de kassa te spekken, hetzij om van hun laatste contractverplichtingen af te komen. Ook van The Beatles zijn in de loop der jaren heel wat compilaties uitgebracht. De beroemde rode en blauwe, de uitvoerige Anthology serie met bijzondere versies en rariteiten, de ultieme verzamelaar #1’s.

Tomorrow Never Knows is een iets ander verhaal: het is een bundeling hardere en meer experimentele songs, die minder voor de hand liggen en die zeker nooit op Best Of-verzamelingen belandden. Nummers als Revolution, Helter Skelter en Savoy Truffle. Het zijn liedjes die ongetwijfeld minder los gekocht worden dan pak hem beet She Loves You of Yesterday. Zo’n anderhalf jaar geleden kwam  eindelijk het volledige oeuvre van The Beatles beschikbaar op iTunes, na jarenlang gesteggel en gedoe. Alle liedjes op Tomorrow Never Knows zijn dus allang bij iTunes te koop. Toch werkt het kennelijk: een specifieke selectie maken uit een groot oeuvre en verkopen voor een zachtere prijs (in dit geval 7,99 euro).

Het goedkoop aanbieden van oude muziek werpt ook in de fysieke markt zijn vruchten af. Deze week werd bekend dat het afgelopen halfjaar in de VS voor het eerst meer oude albums dan nieuwe verkocht werden (76 miljoen vs 73 miljoen), waarbij als grens een releasedatum van langer dan 18 maanden geleden wordt aangehouden. Best-verkochte nieuwe album was 21 van Adele, dat ook al begin 2011 uitkwam. Best verkochte oude muziek kwam van Guns N Roses en de recent overleden Whitney Houston. Als reden voor die verschuiving wordt de enorme prijsverlaging van cd's genoemd. Dat maakt het aantrekkelijk om de collectie aan te vullen met goedkope oude titels.

nu op 3voor12