“Europese Commissie is blind voor het echte probleem”

Veel weerstand tegen voorstel muziekrechten van Europese Commissie

Jorinda Teeuwen ,

Bands als Radiohead en Pink Floyd zijn het niet eens met de plannen van de Europese Commssie over muziekrechten op het internet. Gisteren werd het voorstel gedaan om het beheer van muziekrechten op Europees niveau te regelen. Volgens Nick Mason van Pink Floyd, Ed O’Brien van Radiohead, de Britse zangeres Sandie Shaw en de Belgische producer CJ Bolland gaan deze plannen niet ver genoeg. Dat schreven zij in een brief aan de Europese Commissie. De plannen zouden de Collectieve Beheersorganisaties (CBO’s) te veel macht geven.

Het idee om muziekrechten Europees te regelen wordt goed ontvangen, maar er zitten een aantal flinke minpunten aan het voorstel. Zo krijgen organisaties als Buma/Stemra twaalf maanden na het jaar dat het nummer is uitgekomen de tijd om royalties uit te betalen. Geld voor nummers waarvan de eigenaar onbekend is, mag na vijf jaar in de kas van de CBO’s verdwijnen. “Jullie hebben je belofte gebroken en moedigen het management van de inningsorganisaties aan om de vruchten van onze creativiteit te houden,” aldus de artiesten in de brief.

Ook de Ntb, de Nederlandse vakbond voor musici, is kritisch. “Dit is wel een heel klein stapje,” vindt secretaris Erwin Angad-Gaur. “De commissie wil het muziekauteursrecht verbeteren, terwijl dat in vergelijking met andere auteursrechten nog het beste is geregeld. Het grootste probleem ligt bij het naburig recht. Als jouw dochter bijvoorbeeld danst op een liedje van Lady Gaga, dan moet je toestemming hebben van de platenmaatschappij, voordat je het op YouTube mag zetten.” Maar het kan nog gekker. “Als je een concurrent van Spotify wilt oprichten, dan moet je de rechten met elke platenmaatschappij individueel regelen. Na de digitale revolutie zijn we eigenlijk weer terug bij af als het gaat om auteursrechten. De Europese Commissie is blind voor het echte probleem.”

De Europese Commissie wil dat de CBO’s meer gaan concurreren met elkaar. Volgens Angad-Gaur is dit geen goed idee. “Daardoor krijg je juist meer fragmentatie, iets waar de Europese Commissie juist vanaf wil.” Daarnaast kan het grote gevolgen hebben voor kleine CBO’s als Buma/Stemra. “Nederland is een middelgroot land, maar als het voorstel door het Europees Parlement wordt goedgekeurd, zit Buma/Stemra zeker in de gevarenzone. Voor het offline gebruik van muziek blijft de rol van de CBO hetzelfde, maar voor digitaal gebruik zullen de grote muziekuitgevers gaan onderhandelen met verschillende CBO’s. Als ze in andere landen een betere deal kunnen krijgen, zullen ze hun muziek niet bij Buma/Stemra onderbrengen.”