Maandag ontstond flinke commotie door een klacht van artieste Fay Lovsky over DWDD Recordings. De plaat die hieruit voortkwam en waar zij op stond, is inmiddels ruim 25.000 keer verkocht. De Volkskrant berichtte er uitgebreid over. Geenstijl ging nog wat verder. Zij rekenden uit dat het initiatief, over de rug van artiesten, de VARA enkele honderdduizenden euro’s zou hebben opgeleverd. Dit ontkent de omroep nu, ook zou er inmiddels contact zijn met Fay Lovsky. “De cd en dvd zijn onderweg”, aldus Hanna Vink, muziekredacteur van het programma.
“Het is heel vervelend dat dit zo is opgeblazen”, aldus Vink. ”Fay Lovsky beklaagt zich over het niet ontvangen van de cd. Dit is inmiddels uitgezocht: ze had haar adres niet opgegeven. Daarnaast had ze een nieuw nummer en was haar mailadres opgeheven. Inmiddels is er warm contact en is de plaat onderweg.” Volgens de VARA hebben alle artiesten een contract ondertekend waarin duidelijk staat hoe de financiële constructie van het project in elkaar steekt. Ook wordt hierin duidelijk aangegeven dat de artiesten royalties ontvangen. Deze worden volgens Vink halfjaarlijks uitgekeerd, waardoor de artiesten deze nog niet zullen hebben ontvangen.
Leon Happé, general manager van Pias; het label dat de plaat uitbracht, verduidelijkt: “Wij doen voor dit project ook de royalty-administratie. De artiesten ontvangen royalties, gekoppeld aan het aantal verkochte platen. Daarnaast is niets in mindering gebracht door bijvoorbeeld productiekosten.” Buma inkomsten gaan uiteraard naar de schrijvers van de originele tracks, zoals Prince en en Tears For Fears.
Voor de DWDD Recordings avonden in de Melkweg hebben de artiesten volgens Vink geen gage ontvangen. “De productie van een televisieprogramma kost veel geld. Daarnaast is het goede promo voor de artiesten. Ze hebben wel een onkostenvergoeding en consumpties ontvangen.” Claudia Siebe, woordvoerder namens de omroep, gaat nog wat verder. “Het is een storm in een glas water. Zoals in een aantal reacties onder het artikel al te lezen is, klopt er niets van de rekensom in het bewuste artikel. De winkelprijs is natuurlijk nooit wat de VARA op de rekening ontvangt. Daarnaast heeft platenmaatschappij Pias rekening te houden met de af te kopen royalties, de rechten van de originele artiesten en de eigen kosten. Naar ik begrepen heb is het bedrag dat hierna overbleef om en nabij de 60.000 euro. Hier gaan nog de productiekosten van de avond vanaf. Zo konden er veel minder mensen in de Melkweg door alle opnameapparatuur en catering in de Oude Zaal. Ook hebben wij de vaste Melkweg-abonnementen moeten afkopen. Dan blijft er nog een bescheiden bedrag over wat de omroep investeert in nieuwe programma’s. Zowel in De Wereld Draait Door als andere formats.”
Laten we er een rekensommetje op los laten:
Eerst de inkomsten van de twee avonden en de kosten:
- 450 verkochte tickets per avond x €30 = € 13.500
-Na aftrek van 19% btw en 7% Buma afdracht blijft er €10.550 over
-Hier gaat nog zo’n 20% voor de Melkweg af (daarnaast zullen zij de horeca-inkomsten hebben opgestreken)
-Ook moesten de abonnementen dus afgekocht worden wat maximaal 450 x €3,50 = €1575 is.
-Deze kosten en baten maal twee avonden = €13.730
-Eenmalig zo’n €3.000 voor mixen en masteren.
-Productiekosten à ca. €100.000 (decorbouw, tv-lichtplan, tv-wagens, catering, personeel) totaal voor beide avonden. Een bedrag dat door insiders wordt geschat als gangbaar.
Totaal: €-92.270
Dan de inkomsten uit de albumverkopen:
-Deze lag voor €17,99 in de winkels (soms wat hoger soms wat lager)
-De PPD (Published Price to Dealer) lag waarschijnlijk rond de €10,50
-Hier gaat nog e.e.a. af zoals 25% distributiekosten en 15% retailkorting.
-Volgens diverse deskundigen uit het veld dient zo’n €6 per verkochte plaat als rekenstandaard in dezen.
-25.000 albums x €6 = €150.000
Een gangbaar royalty-tarief voor compilatie-dubbelalbums is twintig tot vijfentwintig procent per liedje voor de artiesten.
-Wat uit zou komen op een overblijvend bedrag van rond de €115.000 aan inkomsten uit de plaatverkoop. Hier gaan de kosten vanaf, waarna ruim €20.000 over zou blijven voor de VARA. Wat strookt met het verhaal van de omroep.
De SENA-verdeling is nog buiten deze berekening gehouden. Hiervan gaat de helft naar de producent en de andere helft naar de uitvoerende artiesten wanneer deze bij SENA aangesloten zijn. Al met al lijkt het inderdaad een storm in een glas water. Feit is dat diverse bronnen melden dat er veel kwaad bloed is gezet bij labels, managers en artiesten die meededen. Velen zouden niet op de hoogte zijn geweest van het besluit om tickets voor de avonden te verkopen toen zij instemden om geen gage te ontvangen voor de ‘promo-activiteiten’. Het lijkt er op dat DWDD Recordings geen rekening heeft gehouden met een dergelijk succes, waarna een verliesgevend danwel quitte draaiend marketing-initiatief ineens wat geld op ging leveren. Maar honderdduizenden euro’s? Nee, die zijn zeker niet in de omroepkas verdwenen.
VARA reageert op kritiek DWDD Recordings
Bescheiden bedrag blijft over na gouden status dubbelalbum
Maandag ontstond flinke commotie door een klacht van artieste Fay Lovsky over DWDD Recordings. Dit groeide uit tot een discussie over de inkomsten uit de plaat. Heeft de VARA honderdduizenden euro’s opgestreken over de rug van de artiesten?