Kim Janssen presenteert 9 maart zijn nieuwe soloalbum

“Een wereld van ambitie, eenzaamheid, disconnectie, verlangen en vriendschap”

Pepijn van Gils ,

Terwijl de Kim Janssen in de bus zit met The Black Atlantic voor hun tour door Duitsland, kondigt hij terloops aan dat zijn nieuwe soloalbum af is. Op vrijdag 9 maart zal hij het album, Ancient Crime genaamd, presenteren in de EKKO, Utrecht. Het album dat zich afspeelt tegen de achtergrond van een oude, idyllische kostschool in een afgelegen dorp in Noordwest-Engeland, schreef hij de laatste wintermaanden. “In eerste instantie zocht ik een nieuw project voor de wintermaanden en begon ik aan een soort kerstplaat. Dat liep wat uit de hand en groeide al gauw uit tot het album dat er nu ligt.”

Snowstar Records

Dit tweede soloproject komt niet uit bij Volkoren Records, waar hij zijn debuutalbum uitbracht, maar bij Snowstar Records, thuisbasis van I Am Oak en Luik. “Ik ken het team van Snowstar Records natuurlijk al een tijd en heb er veel bevriende artiesten, zoals de The Secret Love Parade, Bart van der Lee en I Am Oak. Het voelde gewoon goed om dit met hen te doen.”

De thematiek van de Britse kostschool op het album komt niet uit de lucht vallen. “Mijn ouders werkten in mijn jeugd in Azië en ik zat in die jaren op de Britisch School in Kathmandu in Nepal. Ik zocht een achtergrond waarop ik de kerkliederen, koren en klassieke muziek, die op deze plaat terugkomen, kon projecteren. Mijn ervaringen van de Britse kostschool in Azië leende zich daar uitstekend voor. Het album vertelt over een wereld van Britten en Couperin, van treinen, silver birch bomen, valleien, kachels, tapijten, donkere bossen, het strand in het westen en de bergen in het noorden. Een wereld van ambitie, eenzaamheid, disconnectie, verlangen en vriendschap."

De Opnames

Hoewel het een soloalbum is, werkte hij met meer mensen samen dan ooit. “Ik heb voor de opnames van dit album veel rondgereisd om strijkerspartijen en koren op te nemen.” Zo nam Janssen in Berlijn het Oriel Quartett van Marla Hansen (bekend van The National en Sufjan Stevens) op, en de percussie met een drumstel in een verlaten fabriekshal in Groningen. De koorpartijen nam hij op met het magistrale orgel van de Catharina kerk in Utrecht en het gerenommeerde 100-koppige Toonkunstkoor.

Voor de eerste live vertaling van zijn album maakt Janssen geen concessies. “Tijdens de albumpresentatie ga ik flink uitpakken. Ik wil de nummers precies spelen zoals de plaat, met een strijkerkwartet, blazerssectie en band. In totaal zal ik met zo’n tien tot vijftien man op het podium staan.”

Het Album

“De naam van dit album komt uit de tekst van een oud Engels lied, dat volgens mij verwijst naar de erfzonde. Ergens vond ik dat passen bij de grondgedachte achter dit concept, toen ik er rond de Kerst mee bezig was. Al met al is het dus een veel breder verhaal geworden met vooral veel winterinvloeden en donkere sferen. Omdat het project dus uitgroeide en het langer duurde voordat ik klaar was met de opnamen en afwerking, komt het ook niet meer in de winter uit. Maar het is uiteindelijk een mooie donkere plaat, die je het hele jaar kan draaien.”

Met The Black Atlantic tourt Janssen tot begin februari nog in Duitsland en Zwitserland. “Het wordt wel steeds meer een puzzel in mijn toerschema. Ik speel natuurlijk gewoon door met The Black Atlantic en in maart ook met Case Mayfield. Op dit moment zitten we met The Black Atlantic in Duitsland en rijden we zo door naar Karlsruhe, waar we vanavond spelen met Rue Royale. Zo trekken we samen verder de komende week. Zelf open ik tijdens deze toer al solo met materiaal van dit nieuwe album. Het publiek hier reageert heel positief. We hebben al een langere historie en een goede band met het publiek. Wij waren hier eerder bekend dan in Nederland.”

Nieuwsgierigen naar de nieuwe plaat van Janssen kunnen zich voor de albumpresentatie melden bij de EKKO in Utrecht, of even in de auto stappen richting Basel, Keulen, Wiesbaden of Dortmund. Het album staat vanaf maandag 5 maart op de luisterpaal.