"Minder concertgangers door crisis" "Minder concertgangers door crisis"

Doornroosje: minder concertbezoek, maar meer dance-bezoek

, Ingmar Griffioen

"Minder concertgangers door crisis"

Doornroosje: minder concertbezoek, maar meer dance-bezoek

Ingmar Griffioen ,

Popzalen in Nederland ontvangen minder concertgangers door de crisis. Zo zag Doornroosje in 2011 het aantal concertbezoekers teruglopen met 11%. Vergeleken met 2010 ontving het Nijmeegse poppodium zo'n 1500 concertgangers minder, terwijl het aantal concerten met 6% steeg. Doornroosje en VNPF-chef Berend Schans zien de BTW-verhoging op concertkaarten, de daaruit voortvloeiende verhoging van ticketprijzen en toegenomen zuinigheid bij bezoekers als belangrijkste oorzaken. Volgens Schans is het een landelijke trend: "Er is geen consumentenvertrouwen. Mijn leden klagen dat mensen binnen te weinig geld uitgeven."

"Teruggang bezoekersaantal heeft ongetwijfeld met de BTW-verhoging te maken"

"2010 was in de geschiedenis van Doornroosje een absoluut recordjaar en in 2011 zaten we met een bezettingsgraad van 62% nog altijd ver boven het landelijk gemiddelde van 45% (voor vergelijkbare podia)", nuanceert programmeur Robert Meijerink, die met Doornroosje tijdens Eurosonic 2012 nog een IJzeren Podiumdier voor Beste Podium van 2011 mocht ophalen. Meijerink: "De verhoging van BTW speelt een belangrijke rol in de teruggang van het bezoekersaantal. Dat de concertkaartjes een stuk duurder zijn geworden ligt erg gevoelig bij bepaalde publieksgroepen." Schans stemt in: "Het zal ongetwijfeld met de BTW-verhoging te maken hebben."  

Niet alle zalen berekenen zoals Lowlands BTW volledig door
Wat directeur Schans van de bij de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) aangesloten podia vooral hoort, is dat bezoekers de hand op de knip houden. "Het gaat allemaal wel goed, maar mensen geven eenmaal binnen minder geld uit. Het scheelt per bezoeker ongeveer een biertje." De verklaring lijkt eenvoudig: "Mensen nemen nog steeds 20 euro mee, maar het kaartje kost nu 12 in plaats van 10 euro. Dat is dus een biertje minder. Als je honderdduizend bezoekers per jaar trekt, is dat toch honderdduizend keer twee euro. Dan gaat het snel over veel geld."

Lowlands berekent de BTW-verhoging door aan de bezoekers, waardoor het kaartje dit jaar 20 euro duurder is. Dat zag Paradiso-directeur Pierre Ballings na lezing van het Concept Regeerakkoord eind 2010 al aankomen. Hij voorspelde dat podia de stijging van het BTW-tarief op bezoekers én artiesten zouden moeten afwentelen. Schans: "De meeste zalen hebben de BTW niet volledig in de tickets verwerkt." Met prijsverhogingen morrel je volgens de directeur aan een wankel evenwicht. "Het kan het verschil betekenen tussen 48 bezoekers en een uitverkocht huis."

Artiest de dupe
"Het sneue is eigenlijk dat de artiest er de dupe van is. Ik denk dat er minder betaald wordt voor acts, uitgezonderd de grote knallers. Ik denk dan aan aanstormende dj's, Nederlandse acts en ook buitenlandse artiesten in de categorie die op Eurosonic staat." Doornroosje baseert de gage onder meer op het verwachte aantal bezoekers. Meijerink: "Bij een lagere prognose betalen we vaak minder gage. Dus indien er minder bezoekers komen houden we de financiële schade beperkt. We calculeren het dus in en op deze wijze kunnen we toch inhoudelijk interessante acts blijven boeken, zonder dat dit ten koste gaat van de financiën." Daarbij moeten de artiesten soms wel wat inleveren.

De programmering aanpassen weigert Meijerink. Dat is ook niet nodig, meent hij. "Doornroosje programmeert niet minder of meer riskant dan de jaren ervoor. We hebben maandelijkse targets en zolang we deze halen kunnen we af en toe een ingecalculeerd risico nemen. Het is pas een probleem als er minder bezoekers komen, indien we dit niet hebben ingecalculeerd. Ook daarom is 11% minder concertbezoek geen probleem."

Doornroosje overlegt juist goede dance-cijfers
De cijfers in dit artikel betreffen alleen de concerten in Doornroosje. Meijerink: "Dat we 11% minder concertbezoekers ontvangen, komt ook omdat we activiteiten spreiden: sommige bands kun je beter in Merleyn, De Vereeniging of Lux neerzetten." Die bezoekerscijfers zijn niet meegerekend. Verder presteert Doornroosje, naast de Melkweg de enige Nederlandse zaal met een aparte dance-programmeur, op dance-gebied opvallend goed: het aantal betaalde dancebezoeken steeg met 4% en het gemiddelde bezoekersaantal per dance-activiteit zelfs met 21%. Volgens Schans vertoont de landelijke trend sinds 2010 juist een daling. "Het is atypisch dat het bij hen door slim programmeren groeit."

Nieuwbouw
Eind december werd de eerste paal voor het nieuwe Doornroosje geslagen. In het najaar van 2014 moet de Nijmeegse zaal beschikken over een nieuw gebouw met een flexibele grote zaal, waarmee de maximale capaciteit groeit van 400 nu naar 1100. Daar moet in ieder geval het eerste volledige jaar voor een nieuw bezoekersrecord zorgen.

nu op 3voor12