“Mijn vader was verdwenen voor de negen maanden waren verstreken”, rapt Matarr in Op Zoek Naar De Money, de laatste track van De Gang Van Zaken, een mini-album vol verhalen uit zijn eigen leven. En Matarr heeft heel wat van zich af te schrijven. Zijn vader liet hem nog voor de geboorte al in de steek met zijn broer, zus en moeder. Zijn moeder raakte een paar jaar later aan de drugs. “Ik wil dingen afsluiten met deze tracks”, zegt Matarr. “Mijn broer en zus hebben het heel anders ervaren. Zij hebben mijn vader nog thuis meegemaakt, en ze hebben nog meegemaakt dat alles cool was met mijn moeder. Ze zijn goed voor me geweest. Als mijn broer een euro had, kreeg ik zestig cent. Zo heb ik ook altijd geleefd. Als iemand die ik ken in problemen komt, breekt het mij soms ook op. Aan de andere kant krijg ik er ook veel positieve energie van.” Met zijn moeder gaat het inmiddels al weer jaren goed, beter dan ooit zelfs, stelt hij.
Langs de kant
Hoe moeizaam de band met zijn vader ook was, hij heeft toch wat ondernemerschap aan hem overgehouden. Tot Matarr een jaar of tien was organiseerde zijn vader jaarlijks het African Music festival in Delft. “Hij nam soms een gitaar of een keyboard voor me mee, of een Nintendo, maar uiteindelijk heb je daar als kind helemaal niks aan, want zelf was hij er nooit.” Matarr zelf is naar eigen zeggen altijd creatief bezig geweest. “Toen ik een jaar of dertien was, begon ik met breakdancen. Toen al had je gasten die niet mee deden. Ze bleven aan de kant staan en staan tien jaar later nog letterlijk op dezelfde plek. De kracht van de stad Delft is dat iedereen dezelfde kansen heeft, uit welke wijk je ook komt. Het probleem is dat veel jongeren de stad niet uit komen. Een keer in je eentje naar Rotterdam is voor veel van hen al een grote stap, terwijl het vijf minuten reizen is. Veel jongeren kloten maar wat aan.”
Dat levert de nodige problemen op, ook in een kleine stad als Delft. “Iedereen kent elkaar daar, ook de politie. Ik ken hun naam, zij de mijne. En toch gebeurt het me dan regelmatig dat een agent tegen me zegt: hé Matarr, heb je je legitimatie bij je? Wat bedoel je, je weet wie ik ben, toch? En wie zit er even later weer op het bureau wegens belediging van een ambtenaar?” Maar Matarr is vastbesloten het goede pad te volgen en iets zinnigs met zijn tijd te doen. Het had fout kunnen lopen, beseft hij. “In 2009 werd ik aangehouden vanwege een probleem dat me veel tijd had kunnen kosten. Ik was onschuldig, dus ik werd weer vrijgelaten. Toen ik Aiky van Zware Jongenz op tv zag, was ik vastbesloten het anders te gaan doen. Daarna is er niks meer gebeurd.”
Zware Jongenz
Hij had Aiky even daarvoor al ontmoet. De labelbaas van Zware Jongenz records bracht zijn carrière in een stroomversnelling, zegt Matarr. De samenwerking leverde in elk geval alvast miljoenen views op YouTube op. “Toen ik Aiky ontmoette had hij al een heel plan klaar. Hij wist precies wat hij wilde. Hij is Zware Jongenz records begonnen, omdat hij dacht dat er ruimte is voor meer independent hiphoplabels in Nederland.” Veel optredens heeft Matarr nog niet, maar hij is dan ook selectief. “In een discotheek met dronken mensen kan ik mijn verhalen niet overbrengen, dan wordt er niet naar je geluisterd. Mijn optredens zijn meer een soort theatershows. Mijn brood verdien ik vooral met het geven van workshops. Dat gaat heel goed. Ik hoef er niet eens zoveel te geven om de huur te kunnen betalen. En ik kom ook minder in de problemen. Ze zien ook dat jongeren op deze manier wat aan mij hebben. Mij nu drie jaar opsluiten, daar wordt niemand beter van.”
Matarr laat zich niet gek maken door het succes dat hij heeft, een succes dat vooral tot uiting komt in YouTube-views en complimenten. “Ik zie mensen nu al naar me kijken, zo van: ‘jij bent bekend en succesvol’, ze verwachten dingen van me. In hun hoofd rekenen ze mijn salaris al uit. Zo van: ik heb ergens gehoord dat duizend views op YouTube een euro is. Maar zo werkt het niet.” Deze EP is het begin van een solo-carrière, later moet een album volgen. “Dat moet veel muzikaler worden, het moet meer zijn dan alleen rap. Ik wil werken met mensen uit Senegal, uit Frankrijk. Mijn album wordt dynamiet.”
De Gang Van Zaken EP van Matarr verschijnt op Zware Jongenz records.
Matarr: “Mensen rekenen in hun hoofd mijn salaris al uit”
Rapper speelt open kaart met EP op Zware Jongenz records
Matarr Drammeh heeft een Gambiaanse vader en een Russische moeder, maar een groot deel van zijn jeugd moet hij het alleen zien te rooien. Net als veel van zijn vrienden, die de krachten bundelden in Scheme015, een collectief waarin rap, graffiti en andere vormen van creativiteit centraal staan. “Al leggen we ook wel eens een laminaatvloer voor elkaar”, zegt de 22-jarige rapper, die deze week de EP De Gang Van Zaken uitbrengt op Zware Jongenz records.