Eerste half jaar Ziggo Dome doorslaand succes Eerste half jaar Ziggo Dome doorslaand succes

Goed geluid, shows goed bezocht, veel events in 2013

, Atze de Vrieze

Eerste half jaar Ziggo Dome doorslaand succes

Goed geluid, shows goed bezocht, veel events in 2013

Atze de Vrieze ,

Een nieuwe zaal in Amsterdam Zuid-Oost. Capaciteit 17.500. Ongeveer een halfjaar geleden opende de Ziggo Dome pal naast zijn kleine broertje Heineken Music Hall. In de eerste maanden deden onder meer Muse, Radiohead, Madonna, Lady GaGa, George Michael en het Amsterdam Dance Event de zaal aan. Nog voor het eind van het jaar kunnen we de eerste conclusie trekken: de nieuwe popzaal is een groot succes.

Headhunterz in de Ziggo Dome tijdens ADE 2012

“Als je dan toch naar een grote show moet, dan is Ziggo Dome zo vervelend nog niet.” Dat zegt Wilbert Mutsaers, zendermanager van 3FM, die zeker tien shows in de Ziggo Dome bezocht. Het is de strekking van de meeste verhalen die je hoort over de nieuwe popzaal. Het geluid is goed, de sfeer is aangenamer dan in de kleinere HMH. En het belangrijkste: artiesten willen er kennelijk spelen. “Ik bedacht het me toevallig gisteren”, zegt Wilbert Mutsaers. “Hoe lang is die zaal nu helemaal open? Wat je er al hebt kunnen zien is absoluut niet mis. En het gaat gewoon door. Volgend jaar onder meer the Script, Mumford and Sons, The Killers. Het is opmerkelijk: zelfs de grootste zuurpruimen zijn te spreken over deze zaal.”

Ruim dertig evenementen
MOJO Concerts, belangrijkste exploitant van de zaal, kan niet anders dan tevreden zijn. Zij organiseerden het merendeel van de ruim dertig evenementen die sinds eind juni in de zaal plaatsvonden. Dat zijn er twee keer zoveel als in dezelfde periode in 2011 in de Rotterdamse Ahoy. Het tempo blijft hoog. Voor 2013 zijn op dit moment al 21 shows bevestigd. “Vanaf het begin wisten de mensen de zaal te vinden en zitten de meeste concerten vol”, zegt Junior van der Stel van MOJO. “George Michael zei bij zijn show in Ziggo Dome: ‘finally Amsterdam has an arena’. Wel grappig naast de echte ArenA, maar dit type zaal – dat ze in Amerika arena noemen – ontbrak inderdaad in Amsterdam.”

Dat gaat zoals verwacht ten koste van de oude Rotterdamse poptempel, Ahoy. Daar is de agenda voor 2013 nog akelig leeg, op de Vrieden Van Amstel en Night Of The Proms na, twee evenementen waarvoor ongetwijfeld langer lopende contracten gesloten zijn. Ook MOJO-evenement North Sea Jazz blijft voorlopig in Rotterdam. Ahoy-directeur Peter van der Veer zegt niet te wanhopen. Hij denkt – vermoedelijk tegen beter weten in – dat artiesten zijn zaal wel weer zullen herontdekken, als de nieuwigheid van de Ziggo Dome af is. Hij zei in het Algemeen Dagblad: “Ze willen graag ontdekken hoe het is om in een nieuwe ruimte te staan. Dat hadden we ook verwacht toen de komst van de zaal werd aangekondigd. Ahoy heeft een rijke traditie aan popconcerten en is wereldberoemd. We hebben goede contacten en daar gaan we flink in investeren.” Dan is vervolgens nog de vraag welke impact Ziggo Dome heeft op de festivals. Zo staat Neil Young - een act waar Jan Smeets al een eeuwigheid op jaagt - een week voor Pinkpop in Amsterdam Zuid-Oost, en dus naar alle waarschijnlijkheid niet in Landgraaf. Ook voor Lowlands is Ziggo Dome een fikse concurrent.

De flops
Natuurlijk zaten niet alle shows in Ziggo Dome vol. Skunk Anansie bijvoorbeeld trok slechts ongeveer 7.000 bezoekers. Nog niet de helft van de totale capaciteit, maar wel weer 1.500 meer is dan anderhalf jaar eerder in de Heineken Music Hall. Volgens Michiel Boesten van platenmaatschappij V2 was het daardoor geen flop. “Al snel was duidelijk dat de zaal niet uit zou verkopen, maar voor de band was het glas halfvol. Het podium werd naar voren geschoven, de tweede ring gesloten, en daardoor was het zeker niet onaangenaam.” Een concert van Deep Purple werd wegens tegenvallende kaartverkoop verplaatst naar de HMH, de show van Elton John werd na vijf dagen zelfs helemaal uit de verkoop gehaald en gecanceld. Daarbij moet opgemerkt worden dat de bebrilde zanger een deuk in zijn imago heeft opgelopen door de ellende rond het Royal Beach festival, waarbij veel fans het schip in gingen.

Los daarvan verliepen de meeste shows vlekkeloos. En dat mag best opmerkelijk heten. Twee, drie jaar geleden was de trend immers dat steeds minder bands konden doorgroeien naar het grote publiek. Nu spelen acts als Mumford and Sons, Swedish House Mafia, The Script en The Killers hun grootste Nederlandse shows ooit in de Ziggo Dome. En dat terwijl de crisis groter is dan een paar jaar geleden. Speelt de Ziggo Dome daar een rol in? “Dat is lastig te zeggen”, zegt Junior van der Stel. “Ziggo Dome is natuurlijk makkelijk bereikbaar, maar je ziet ook dat de stadions sowieso meer makkelijker gevonden worden. Voor volgend jaar staan in de ArenA shows van Muse, Robbie Williams en Roger Waters op de agenda, Bruce Springsteen in het Goffertpark. Voor grote shows zijn we natuurlijk toch afhankelijk van het aanbod. Als de opnames voor de nieuwe U2 uitlopen, komt er ook geen stadiontour. En dan heb je het jaar erna misschien drie van die grote shows.”

Meer stadionconcerten
Wilbert Mutsaers vindt het wel opmerkelijk dat Ziggo Dome zo goed loopt. “Vooral omdat je aan de andere kant hoort dat het moeizaam gaat in het clubcircuit en de theaters. In het middensegment is de bezettingsgraad gezakt van zeventig, tachtig procent tot soms onder de helft. Dat is zorgwekkend. Dan is het opvallend dat Muse al een half jaar na Ziggo Dome terugkeert naar de ArenA. Ik begrijp dat daar inmiddels al zo’n 30.000 kaarten voor verkocht zijn, dus dat zal goed vol zitten.” Meest opvallend is de show van The Script, die verplaatst werd vanuit de HMH en prompt de drie keer grotere Ziggo Dome uitverkocht. Junior van der Stel: “The Script is een band in opbouw, maar dit heeft ons echt verrast.”

Hoe je het ook bekijkt, de reeks concerten die in Ziggo Dome op de agenda stond en staat is indrukwekkend. Ook bij naamgever Ziggo is geen enkele reden om terughoudend te zijn. “We gaan natuurlijk gewoon door”, zegt Erik van Doeselaar van Ziggo. “De naam Ziggo is helemaal verbonden aan de Dome, en het helpt ons op de weg van kabelboer naar media- en entertainmentbedrijf.” De kabelboer was het wel aan zijn stand verplicht om een goede wifiverbinding aan te leggen voor de concertbezoeker. “Dat is nog bepaald geen ABC’tje in zo’n zaal”, zegt Van Doeselaar. “Het is erg ingewikkeld om dat goed te regelen, onder meer doordat je te maken hebt met allerlei verbindingen die bands zelf willen aanleggen.”

Opname concerten
Ook het multimedia-aspect van de Ziggo-plannen komt nog niet erg uit de verf. In het pand zit een grote studio, die het mogelijk zou moeten maken om elke show daar op te nemen en te exploiteren. Dat gebeurde tot nu toe alleen met Bløf. “Dat werd live uitgezonden op ons eigen evenementenkanaal en op het LED-scherm aan de buitenkant van de Ziggo Dome. Dat was behoorlijk spectaculair.” Dat is nog maar het begin, belooft Van Doeselaar, maar hij geeft toe dat de ambities veel hoger liggen. “De doelstelling is vaker opnemen en uitzenden, maar het is nu eenmaal lastig, omdat je met iedere artiest opnieuw in onderhandeling moet.” Dat zijn uiteraard secundaire doelstellingen, die losstaan van het succes van de zaal zelf. Dat lijkt na amper een half jaar namelijk al een feit.

nu op 3voor12