#ADE12: Hoe dj't een dj over tien jaar?

Panel met Pioneer, Native Instruments en dj's

Bas van Duren ,

De tijd van vinyl is voor het gros van de dj's al lang voorbij. Cd's werden met de introductie van Pioneer's CDJ begin 2000 de standaard, maar ook aan die tijd lijkt een eind te komen. Software is de nieuwe standaard. Dj's komen daarnaast ook moeilijk aan de bak als ze geen producer zijn en vice versa. Daardoor wordt dj-software als Traktor, Ableton en Serrato steeds belangrijker en is het maar de vraag hoe de toekomst eruit ziet voor de dj. Een panel bestaande uit vertegenwoordigers van fabrikanten, magazines en dj's nemen een kijkje in de glazen bol.

Onder leiding van dj Dave Clarke zitten dj Chris Liebing, Rik Parkinson van Pioneer, Terry Weerasinghe van Native Instruments (fabrikant van onder andere Traktor), Declan McGlynn van tijdschrift Future Music en Baptiste Mours van softwareleverancier MixVibes in het panel 'Djing - Dawn of a New Era?'. Al snel wordt geconstateerd dat er een kentering gaande is in de dj-wereld. Declan: 'Laatst hielden we een enquete onder onze lezers. Wij zijn een blad voor producers, maar 46 procent van onze abonnees noemt zichzelf een dj. Wat we een tijd terug ook constateerden was het gebruik van een laptop met Ableton tijdens live-sets. Dat programma was daar destijds niet eens voor gemaakt.' 

Declan krijgt bijval van Terry die met Native Instruments het dj-programma Traktor ontwikkelde. 'We begonnen als een tool voor producers om tracks te maken. Gaandeweg zagen we hoe steeds meer opkomende producers ook live-sets gingen doen en daar pasten we onze software op aan. Het gaat niet meer om het mixen van twee nummers aan elkaar, maar om iets compleet nieuws te maken.'

 

Het lijkt al bijna achterhaalde praat: Baptiste Mours, die met MixVibes een van de grootste dj-software distributeurs ter wereld is, heeft het al over mogelijkheden om te dj'en met de iPad. Voor moderator Dave Clarke een verschrikkelijke gedachte: 'Ik moet er niet aan denken dat ik de faders en knoppen niet zou kunnen voelen.' Dj Chris Liebing denkt daar hetzelfde over, maar verwijst naar de nieuwe generatie: 'Mijn dochtertje van drie groeit op met apparaten zonder knoppen. Swipen is voor haar al natuurlijk en zij zal later als ze gaat dj'en niet de behoefte hebben om die knoppen te voelen.'

Clarke stipt aan dat het gebruik van computers en laptop de dj een extra taak heeft gegeven: die van het systeembeheer. Het bijhouden van de pc en updates installeren voor alle programma's. Liebing vindt dat geen probleem, sterker nog: 'Toen ik een platentas had, kostte me dat soms meer werk. Het vervangen van de papiertjes met de tracks erop, de cd's weer terug op volgorde stoppen, schoonhouden. Ik ben blij met hoe mijn liveset nu is. Waar ik vroeger nog wel eens vreemd werd aangekeken met alles wat ik aan moest sluiten, is het nu normaal om een lege tafel te krijgen.'

Over de toekomst zijn de heren het voor het grootste gedeelte eens: er zal een groep dj's zijn die blijft zweren bij de cd-spelers en een groep die alleen nog maar met software wil werken. Achter de schermen zullen fabrikanten vooral naar elkaar gaan kijken. Rik Parkinson van Pioneer: 'We maken CDJ's die twee jaar toonaangevend moeten zijn. Daarna is het weer tijd voor een nieuw model. Daarbij kijken we ook net zo goed naar Native Instruments en als die iets doen wat goed is, dan ga ik naar onze techneuten en gaan we nadenken over hoe we de volgende speler moeten maken.' Chris Liebing sluit af met een mooi punt: 'Ik zou in de toekomst iets willen zien waarmee je nog meer interacteert met het publiek. Bij een band zie je wat er gebeurt op het podium. Ik heb nooit een instrument leren spelen en mensen zien niet wat ik doe. Ik wil dat in de toekomst nog meer overbrengen.'