#ADE12: Nederlandse dancevloot keert terug na Amerikaanse veroveringen

Nederlandse dj’s hosten massaal hun eigen evenement

Atze de Vrieze ,

Armada. Gewapende vloot. Een imponerende naam: zelfverzekerd, trots, vol van veroveringsdrang. Trance-dj Armin van Buuren noemde zijn eigen bedrijf in 2003 zo, maar de term past ook uitstekend bij de totale verzameling Hollandse dj's die het afgelopen jaar op rooftocht was over de wereld. Tijdens ADE meert de totale vloot - vlaggenschepen, fregatten en sloepjes - trots aan in de haven van Amsterdam. Dat geldt niet alleen voor veteranen die al jaren aan de wereldtop staan, maar ook voor nieuwe sterren als Hardwell en Headhunterz. Hardwell: “Amsterdam Dance Event is voor veel jongens een homecoming. Ze willen laten zien wat ze geleerd hebben en wat ze allemaal klaar hebben staan voor het komende jaar.”

Eerlijk: wat is er overdreven aan al die hysterische verhalen uit Amerika, waar dance doorbreekt en de Nederlanders omarmd worden als supersterren, omringd door oliesjeiks, casino-eigenaren en prachtige dames? "Nou, eigenlijk niets", zegt Robbert van de Corput alias Hardwell. "Het is echt een gekkenhuis in Amerika. Vooral de jonge muziekliefhebbers - categorie 16-25 - is er als een blok voor gevallen. Ze kennen alles, luisteren alleen nog maar naar dance." De 24-jarige Brabander presenteert zichzelf als 'een waar dj-fenomeen' en als 'die andere grootheid uit Breda', een knipoog naar wereldster Tiësto natuurlijk. Dat zelfvertrouwen dankt hij deels aan zijn soepele carrière in Amerika, waar hij regelmatig draait, zelfs op evenementen tot 6.000 bezoekers met enkel zijn hoofd op de flyer. Hardwell organiseert dit jaar een avond van zijn eigen label Revealed in Escape, het glamoureuze kroonjuweel van het Rembrandtplein. "Een van mijn favoriete clubs van Nederland. Er passen 1600 mensen in, we gaan zeker uitverkopen. Vorig jaar had ik mijn avond in club Home, waar zo'n 500 mensen in passen. Ik had het gevoel dat we er toen nog niet klaar voor waren. Nu wel."

Geen zakenman

Hardwell is inderdaad zeker niet de enige die uitpakt op ADE. Armin van Buuren, Sander van Doorn, Afrojack, 2000 and One, Laidback Luke, allemaal hosten ze eigen avonden, meestal rond hun eigen label. Want zo werkt de dance-industrie. In de popwereld tekenen de grootste acts bij major labels als Universal of Warner, in de dance bouwen de toppers een imperium om zichzelf heen, met eigen merchandise, eigen publishing, protegés die onder hun vleugels rijpen. Een soort 360-deals dus, maar dan niet met een externe partij, maar met een zorgvuldig zelf samengesteld team. Zo werkt ook Willem Rebergen alias Headhunterz, de populairste hardstyle dj van de wereld, uit Veenendaal. “Ik heb een ding voor mezelf besloten: ik wil geen zakenman worden. Daarom heb ik een leuk team om me heen verzameld met mensen die allerlei taken voor me uitvoeren. Mijn boekingskantoor, Q-dance, mijn moeder is een soort personal assistent voor me.”

Headhunterz staat op Amsterdam Dance Event in de grootst denkbare zaal: Ziggo Dome, goed voor 17.000 bezoekers, vorig jaar nog in de piepkleine Sugarfactory. De 27-jarige dj is wel wat gewend, maar deze zaal is toch maar liefst drie keer zo groot als de Heineken Music Hall, tot nu toe de grootste zaal die hij onder eigen naam vulde. Maar volgens hem is er het afgelopen jaar dan ook een hoop gebeurd in de hardstyle. “Het is zo populair geworden door een ontwikkeling waar ik zelf erg blij mee was: er is meer emotie in gekomen. Toen ik begon te produceren, moest het vooral hard zijn, goed om los te gaan. Ik ben meer melodie en harmonie toe gaan voegen, het is theatraler geworden, mensen worden er door geraakt. Mensen zeggen wel eens: hardstyle is de nieuwe trance. Het is groots, euforisch, filmisch, maar daarnaast ook nog steeds een bonk energie.”

Talenten
Die verschuiving zorgt voor een cross-over, die ook weer deels in Amerika plaatsvindt. In Nederland zijn genres behoorlijk strikt van elkaar gescheiden. Een trance-liefhebber gaat niet naar een hardstyle-feest, en omgekeerd ook niet. In Amerika is dat anders. Daar zijn liefhebbers van alternatieve pop- en rockmuziek ook niet zo bang voor grote mainstream dj’s. Laidback Luke en Afrojack staan er op Coachella rustig naast Radiohead en tUnE-yArDs op de line-up. Ook hardstyle begint langzaam voet aan de grond te krijgen, al is het nog lang niet zo populair als house. “Het afgelopen jaar heb ik een aantal interessante remixen gedaan en kwam ik er achter dat sommige van de populaire house-dj’s mij gewoon kennen, wat ik helemaal niet door had. Skrillex kende mijn werk, Zedd vertelde dat hij al tijden naar mijn podcast Hard With Style luistert. Amerika is dus belangrijk, maar vergeet niet dat alle jongens die daar nu succesvol zijn hun fundament in Nederland hebben gelegd. Wij hebben hier een trouw publiek. Ze supporten een muziekstijl helemaal. En we hebben een goed ontwikkeld clubcircuit en goede festivals. Je kunt dj’s credits geven, maar in ons land heeft Q-dance een enorme hand in het groot worden van hardstyle.”

Het lijkt alsof de Nederlanders precies de juiste balans te pakken hebben. Hun eigen bedrijf, de juiste dingen uitbesteden, zelf kansen grijpen, anderen kansen geven. Hardwell en Headhunterz nemen allebei nieuwe talenten mee in hun kielzog. “Ik neem jongens van mijn eigen label mee, plus een Russische jongen die ik heel erg goed vind”, vertelt Hardwell. “Wat ik teken op mijn label is puur gebaseerd op mijn eigen smaak. En die is best eigenwijs. Het is een beetje progressive, een beetje trance, wat electro, zoveel mogelijk dingen combineren.” Ook Headhunterz neemt onbekendere namen mee naar de avond die volledig op zijn naam drijft. “Voor mij draait een Deense jongen van 15 jaar, die ik ken van het internet, Adrenalize. Nee, ik heb hem nog nooit zien draaien, maar ik wil hem graag de kans geven. Het was nog een heel gedoe om hem hier te krijgen, met de kinderbescherming. Het is heel vet om voor dat soort jongens iets te kunnen betekenen. We hebben ook het slechte voorbeeld gehad van de hardcorescene, waar de oudere dj’s hun plek wilden behouden. Daardoor is de scene in de loop der jaren gewoon vergrijsd. Ik vind het super belangrijk dat nieuwe jongens een kans krijgen.”

Exploiteren
Die gezonde scene gaan de Nederlanders nu exploiteren. Q-dance hostte een eigen podium op megafestival Electric Daisy Carnival (met Headhunterz als grootste trekker) in Las Vegas, ID&T houdt een week na ADE voor het eerst een Sensation in New York. Zowel muzikaal als professioneel hebben Nederlanders op dit moment veel te bieden, denkt ook Richard Zijlma, directeur van Amsterdam Dance Event. Hij reisde onder meer naar Electric Daisy. “De eerste die ik daar tegenkwam was Duncan Stutterheim van ID&T”, zegt hij. “Je ziet dat na de dj’s nu ook de Nederlandse ondernemers naar Amerika gaan, zowel grote als kleine. Overal kom je ze tegen. Dat is natuurlijk niet gek: Amerika is zo’n grote markt, en ze gaan nu met dance om alsof het gloednieuw is. In Las Vegas zat ik bij een taxi-chauffeur van een jaar of 55 in de auto, die sprak over EDM alsof het net uitgevonden was. Wij hebben er al jaren ervaring mee.”

Tijdens ADE zal ook de nodige aandacht zijn voor de kansen in Amerika. Zo zijn er diverse panels, waaronder een geleid door Richie Hawtin. Daarnaast gaat de documentaire Dutch Influence in première, een gelikt geschoten maar toch tamelijk fascinerend portret van de situatie aan de andere kant van de oceaan. “Dit is gewoon het heetste onderwerp op dit moment, zoals dat tien jaar geleden downloaden was.” Onvermijdelijk: dit jaar komen meer Amerikanen naar Amsterdam Dance Event. Zo’n 40% maar liefst, vertelt Richard Zijlma. In het verleden deed hij actief zijn best om ze hierheen te halen, nu komen de managers, agenten en bookers uit zichzelf. Hij zag zijn evenement toch al jaar na jaar groeien in omvang en belang, maar lijkt nu ook te kunnen profiteren van het succes van de Nederlanders in het buitenland. “Voor ons is het van groot belang dat artiesten zichzelf tijdens ADE op internationaal niveau willen promoten. Voor Chuckie’s Dirty Dutch is dit het begin van een wereldtournee, voor Armin van Buuren is ons festival ieder jaar een landmark. Ons doel is een platform te creëren waar artiesten zichzelf willen laten zien. Dat is lang niet altijd vanzelfsprekend geweest.”

Headhunterz staat zaterdag 20 oktober in Ziggo Dome. Hardwell heeft zijn avond in Escape op donderdag 18 oktober.