Spotify & Facebook: monsterverbond wekt bewondering en irritatie

Nauwe samenwerking moet beide diensten verder helpen

Atze de Vrieze ,

Eind vorige week kondigden muziekdienst Spotify en sociaal medium Facebook aan nauwer te gaan samenwerken. Een paar dagen later is de samenwerking al redelijk zichtbaar. Wat betekent het nu precies, die samenwerking? Voorlopige conclusie: dit zou wel eens veel meer kunnen zijn dan een setje nieuwe functionaliteiten. En daar is lang niet iedereen blij mee.

Nauwe samenwerking moet beide diensten verder helpen

Eind vorige week kondigden muziekdienst Spotify en sociaal medium Facebook aan nauwer te gaan samenwerken. Een paar dagen later is de samenwerking al redelijk zichtbaar. Wat betekent het nu precies, die samenwerking? Voorlopige conclusie: dit zou wel eens veel meer kunnen zijn dan een setje nieuwe functionaliteiten. En daar is lang niet iedereen blij mee.

Oude samenwerking
Praktisch gezien komt het er simpelweg op neer dat Spotify en Facebook dichter naar elkaar toe kruipen. Meer Spotify in Facebook, meer Facebook in Spotify. Eerder al gebruikte Spotify de vriendensite om gebruikers aan elkaar te koppelen. De makkelijkste manier om je vrienden te vinden in de muziekdienst, was Facebook vrienden met ze te worden. Omgekeerd kon je altijd al muziek en playlists delen met je Facebook vrienden.

Like
Dat laatste heeft een flinke upgrade gekregen. Naast de befaamde 'like' button vind je nu ook een 'play' knop. Tracks worden vervolgens afgespeeld in de Spotify player. Facebook houdt exact bij welke muziek zijn gebruikers afspeelt (vergelijkbaar met Last.fm) en selecteert ook 'trending tracks', muziek die door meerdere vrienden gedraaid wordt en dus kennelijk populair is. Deze optie is overigens ook uit te schakelen. Uiteraard is het mogelijk reacties te plaatsen bij muziek van vrienden. De afgespeelde tracks zijn in principe automatisch gekoppeld aan de Facebook van de artiest in kwestie.

Gratis
Er zijn nog fundamentelere veranderingen, die raken aan de kern van het businessmodel: Facebook-leden maken in eerste instantie gratis gebruik van Spotify. Het gratis abonnement met beperkingen (Spotify Open, maximaal 10 uur per maand, maximaal 5 keer dezelfde track) is tijdelijk opgeheven. Pas na een halfjaar gaan de beperkingen weer in. Zo wordt de drempel bewust zo laag mogelijk gemaakt. Een Spotify account aanmaken hoeft ook niet meer. Sterker nog: een Facebook account is genoeg.

Handig
Handig toch? Bijna iedereen heeft toch al een Facebook account. We zijn inmiddels met 800 miljoen. Maar hier wringt de schoen. Zoals elk populaire platform heeft Facebook fanatieke haters. Mensen die site vervelend vinden, mensen die principiële bezwaren hebben tegen de privacy policy van Facebook, of tegen de verplichte 'koppelverkoop' van de twee platforms. Zoals iemand op Twitter opmerkte: "Moet ik straks ook een Facebook account hebben om een afspraak bij de dokter te kunnen maken?" Nog een bezwaar: de Facebook timeline wordt nu overspoeld met Spotify berichten, iets waar niet iedereen op zit te wachten.

Reactie Spotify
Spotify reageerde eerder vandaag op de klachten van gebruikers. Hij zegt: “Voor ons draait dit op het creeren van een wonderlijke wereld van muziekontdekking. Omdat de meeste van onze gebruikers toch al sociaal zijn en verbonden met Facebook, leek het ons logisch de Spotify en Facebook logins aan elkaar te verbinden. […] We proberen continu nieuwe dingen uit, kijken altijd uit naar feedback en luisteren ook altijd naar onze gebruikers. Onze aanpassingen zijn zoveel mogelijk gebaseerd op de feedback van gebruikers.”

Monsterverbond
De twee partijen nemen dus een risico, maar de inzet is dan ook groot. Spotify vs Facebook is een monsterverbond, dat voor beide partijen grote gevolgen heeft. Facebook heeft er praktisch gezien in een klap een muziekplatform bij, zonder het te hoeven kopen. En Spotify verbindt zichzelf aan een platform met een enorm bereik, dat ervoor kan zorgen dat zijn merknaam net zo bekend wordt als YouTube nu. 

Bindende factor tussen de twee is Sean Parker, ooit begonnen bij Napster, nu een prominent persoon bij Facebook. Hij wachtte tien jaar tot er een businessmodel langskwam waarin het delen van muziek wel als iets positiefs ervaren werd. “Dit is waar ik tien jaar geleden al van droomde”, zei Parker vorige week op Facebook’s F8 conferentie over zijn Napster tijd. “We hebben nooit een service willen maken die de muziekindustrie zou vernietigen of artiesten schaden. Het doel was een systeem zonder frictie. We geloofden echt dat we erin zouden slagen deals te sluiten met platenmaatschappijen.”