Salah Edin wil met WOII weer discussie opwekken

Controversiële rapper gisteravond te gast bij 3VOOR12RADIO

Christiaan Walraven ,

De Nederlandse-Marokkaanse rapper Salah Edin stond met zijn eerste album Nederlands Grootste Nachtmerrie al in de schijnwerpers door zich voor de albumhoes te laten fotograferen als Mohammed Bouyeri. Later gebruikte Geert Wilders in zijn film Fitna deze foto per abuis in plaats van de echte foto van Mohammed B. De rapper was gisteravond bij 3VOOR12RADIO aan de telefoon om te vertellen over zijn nieuwe album met de controversiële titel WOII.

Controversiële rapper gisteravond te gast bij 3VOOR12RADIO

De Nederlandse-Marokkaanse rapper Salah Edin stond met zijn eerste album Nederlands Grootste Nachtmerrie al in de schijnwerpers door zich voor de albumhoes te laten fotograferen als Mohammed Bouyeri. Later gebruikte Geert Wilders in zijn film Fitna deze foto per abuis in plaats van de echte foto van Mohammed B. De rapper was gisteravond bij 3VOOR12RADIO aan de telefoon om te vertellen over zijn nieuwe album met de controversiële titel WOII.

Met titels als Mijn Kamp, D-Day, Het Achterhuis en Derde Rijk lijkt de plaat over de Tweede Wereldoorlog te gaan, maar tegen Roosmarijn beweert hij stellig van niet. "Het staat voor 'willen overleven voor de tweede keer', 'werken en ondernemen voor de tweede keer', 'wetenschap en onderzoek voor de tweede keer', 'Willem Oltmans de tweede' en zo kan ik er nog wel een paar noemen. Het is geen tweede wereldoorlog, maar is wel geïnspireerd door gebeurtenissen uit de tweede wereldoorlog, gereflecteerd op mijn eigen leven, het heden en de maatschappelijke kwestie nu. Dus vandaar WOII."

De vijf titels die hij noemt, zijn volgens Edin vijf verschillende dingen waarmee hij te maken heeft gehad bij dit album. "Het gaat over het willen overleven in de muziekindustrie. We hebben keihard gewerkt en veel dingen moeten ondernemen om het album voor elkaar te krijgen. Ik heb mijn boekjes open moeten trekken en wetenschap en onderzoek moeten doen. Je moet weten waar je over praat voordat je iets naar buiten brengt wat niet goed onderbouwd is. Willem Oltmans is een goed voorbeeld van iemand die altijd goed zijn onderzoek deed en toch altijd werd tegengewerkt door de media of door bepaalde instanties. Ik vond het eigenlijk wel een mooie titel om met deze dingen te associeren."

Over Willem Oltmans praat hij nog even door. "Het was iemand die heeft geleefd gedurende de tweede wereldoorlog. Ik vond het een mooi figuur in de entertainmentwereld of in de journalistiek of hoe je het ook wilt noemen. Het was iemand die een verhaal deed en niet altijd serieus werd genomen met wat hij zei, maar uiteindelijk toch gelijk heeft gekregen. Dat geldt ook voor mij. Ik wilde een verhaal vertellen met Nederlands Grootste Nachtmerrie. Daar werd in het begin niet echt naar geluisterd en uiteindelijk wordt er een fout gemaakt door een politicus die zijn huiswerk niet goed heeft gedaan."

Op dat album kwam flink wat ophef en met dit album gaat hij er weer direct met gestrekt been in. "Het is maar net hoe je het ziet. Mensen zullen altijd een oordeel over mij hebben; met of zonder album. Je hoeft eigenlijk heel weinig te doen voordat mensen een oordeel over je vellen, maar ik hou van het creatief proces om een album maatschappijkritisch te maken. Ik wil dat er over gesproken wordt. Dat je album meer draagt dan muziek, maar ook echt wat achterlaat en discussie opwekt. We bespreken op het album weer dingen die nu heel erg relevant zijn. Ik vind het eigenlijk alleen maar mooi om kunst, geschiedenis, de maatschappij van nu en mijzelf daarin te betrekken."

Op 1 oktober presenteert Salah Edin zijn nieuwe album WOII in het MC Theater in Amsterdam. Beluister hier het fragment op 3VOOR12RADIO.