Ntb: “Buma/Stemra kampt met een fundamenteel communicatieprobleem”

Muzikantenvakbond stelt in nrc.next dat auteursrechtenorganisatie zich op hoofdtaak moet concentreren

Timo Pisart ,

Buma/Stemra kampt met een fundamenteel communicatieprobleem. Dat stelt Erwin Angad-Gaur van de Ntb, de vakbond voor musici, vandaag in nrc.next. Dat probleem uit zich volgens Angad-Gaur in de grote hoeveelheid negatieve publiciteit die de rechtenorganisatie afgelopen jaar heeft getrokken.

Muzikantenvakbond stelt in nrc.next dat auteursrechtenorganisatie zich op hoofdtaak moet concentreren

Buma/Stemra kampt met een fundamenteel communicatieprobleem. Dat stelt secretaris/directeur Erwin Angad-Gaur van de Ntb, de vakbond voor musici, componisten/tekstschrijvers, dansers en acteurs, vandaag in nrc.next. Dat probleem uit zich volgens Angad-Gaur in de grote hoeveelheid negatieve publiciteit die de rechtenorganisatie afgelopen jaar heeft getrokken. Zo verklaarde Radio 538 de oorlog aan Buma/Stemra na bekendmaking van de nieuwe podcasttarieven, waarop Buma weer reageerde door de oorlog te verklaren aan de gratis muziekcultuur, en werd Rob Bolland voor de tweede maal in enkele maanden uit het Buma-kantoor verwijderd.

Angad-Gaur: “Buma/Stemra presenteert zich bij voorkeur als ‘belangenorganisatie voor auteurs’; in politieke discussies en bij introductie van nieuwe tarieven claimt men stelselmatig ‘namens 20.000 componisten en tekstschrijvers’ te spreken.” Dat beeld is echter onvolledig, aldus de secretaris/directeur. “Buma en Stemra zijn geen belangenorganisaties voor auteurs, maar rechtenorganisaties voor de eigenaren van auteursrechten: muziekauteurs en muziekuitgevers. [..] Het stelselmatig ontkennen van die werkelijkheid leidt telkenmale tot ‘onthullingen’ die de evidente waarheid bewijzen.” Zo vermijden de rechtenorganisaties bijvoorbeeld antwoord te geven op de vraag waarom ze niet voor auteur Rob Bolland opkomen: omdat Buma/Stemra ook de belangen behartigt van muziekuitgevers.

“De drang van Buma/Stemra zich, tegen de werkelijkheid en tegen de feiten in, te presenteren als enkelvoudig belangenbehartiger doet op die manier meer en meer schade aan haar imago, maar erger nog: daarmee ook aan de belangen van auteurs en aan het auteursrecht in zijn geheel.”

Angad-Gaur concludeert dat de rechtenorganisatie er goed aan zou doen zich niet langer te pas en te onpas als “woordvoerder van auteurs” te manifesteren en zich te concentreren op zijn hoofdtaak als financieel en administratief uitvoerder. “Het wordt kortom tijd dat Buma/Stemra leert te communiceren.”