MusicFromNL lanceert abonnementsdienst MusicFromNL lanceert abonnementsdienst

Muzieksite wil alternatief naast advertentie-inkomsten

, Atze de Vrieze

MusicFromNL lanceert abonnementsdienst

Muzieksite wil alternatief naast advertentie-inkomsten

Atze de Vrieze ,

MusicFromNL lanceert op korte termijn een abonnementdienst. In de loop van oktober moet het nieuwe MusicFromNL+ van start gaan. Voor dertig euro per jaar kun je lid worden van de site, die specifiek gericht is op nieuwe Nederlandse muziek.

Muzieksite wil alternatief naast advertentie-inkomsten

Muziekwebsite MusicFromNL lanceert op korte termijn een abonnementdienst. In de loop van oktober moet het nieuwe MusicFromNL+ van start gaan. Voor dertig euro per jaar kun je lid worden van de site, die specifiek gericht is op nieuwe Nederlandse muziek. Voor dat geld krijg je vier keer per jaar een downloadpakket en kun je op de website hele tracks streamen in plaats van enkel snippets. Daarnaast organiseert de website acties met onder meer podia (o.a. Melkweg, Tivoli, Patronaat en Effenaar), komen er kortingsacties, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief en ben je van alle reclame af. “We hopen op die manier Nederlandse muziek beter te kunnen promoten”, zegt Arjen van de Straaten van MusicFromNL. “En het mooie is dat artiesten er nu ook zelf wat aan kunnen verdienen.”

Al is de kans klein dat de betreffende artiesten stinkend rijk worden van MusicFromNL. Per stream krijgt een artiest 0,0033 euro. Daarnaast gaat een bedrag naar Buma/Stemra. Een artiest die niet bij Buma/Stemra aangesloten is krijgt een hoger bedrag per stream uitgekeerd, namelijk 0,005 euro. Per download gaat 0,06 euro naar de artiest. Volgens Van der Straaten is dat een markconform percentage, in elk geval meer dan Spotify. “Mijn ervaring is dat veel artiesten graag meedoen, labels hebben een iets ander uitgangspunt. Zij kijken toch vooral naar de vergoedingen.” Naast de keiharde eurocenten vergaren artiesten ook speciale MusicFromNL credits, die ze kunnen omzetten in diensten, zoals promotionele mailings en digitale flyers.

Of de site met zo’n abonnementsdienst de concurrentie aankan met internationale megabedrijven als Apple en Spotify is natuurlijk de vraag. Voor een tientje per maand kun je bij Spotify immers beschikken over miljoenen tracks. MusicFromNL heeft op dit moment zo’n 11.000 tracks beschikbaar, met name van onbekende bands. Concurreren met dergelijke platforms is volgens Van der Straaten dan ook niet het doel. “Wel willen wij vanuit onze doelstelling muziek volledig kunnen streamen en daarvoor willen we betalen. Maar streaming muziek is slechts een onderdeel van MusicFromNL+. Wij willen muzikanten de kans geven een geïnteresseerd publiek te bereiken en dat publiek bedienen met goede nieuwe muziek.”

Het nieuwe businessmodel lijkt ook deels ingeslagen uit onvrede over de huidige manier van werken. De advertentiemarkt onder druk. “Ons doel is het promoten van Nederlandse muziek”, zegt Van der Straaten. “Maar op een gegeven moment ben je meer bezig met het plezieren van je adverteerders. We hebben een onderzoek gedaan naar de betalingsbereidheid van onze gebruikers, en die is vrij hoog.”

“In de nieuwe vorm gaat de site wel meer dicht”, zegt Van der Straaten. ‘Gewone’ bezoekers kunnen zoals nu het geval is alleen snippets beluisteren, en ook de nieuwsberichten komen achter een inlog te zitten. “Het is lastig geld te verdienen met journalistiek. Adverteerders vinden het interessant, maar een artikel moet heel vaak aangeklikt worden om de kosten terug te verdienen. Daardoor kun je er als redactie niet de tijd in steken die je wilt. Liever veel korte stukjes dan een lange. Met MusicFromNL+ hopen we weer meer tijd te kunnen gaan besteden aan dieptejournalistiek en achtergronden. Het is misschien voor sommige bezoekers even schrikken, maar ik denk dat het allemaal veel leuker wordt.” 

nu op 3voor12