Met de dalende verkoop van traditionele muziekdragers als CD's en LP's, is het zoeken naar nieuwe inkomstenstromen voor de artiesten steeds belangrijker. Wij spraken met twee Nederlandse bands die recent met hun single op een soundtrack verschenen bij computerspelgigant Electronic Arts (EA).
Als het om cijfers gaat laat de gaming industrie Hollywood inmiddels ver achter zich en breekt het ook komend jaar met 68 miljard dollar alle records. In de strijd om de gameconsument sleuren spelproducenten als Electronic Arts (EA) de muziekindustrie mee in hun kielzog op zoek naar pakkende soundtracks en achtergrondmuziek. En andersom wordt er door de publishers even hard gevochten voor een plekje op de soundtrack van een van de toonaangevende games zoals FIFA, Need for Speed, Grand Theft of de laatste versie van Halo.
Dit voorrecht was tot voor kort enkel voorbehouden aan Amerikaanse en Britse nieuwe bands die hun weg zochten naar een groter publiek. Alleen gevestigde artiesten als Junkie XL werkten eerder samen met EA, zoals het nummer Fantastic Journey Of The Underground Man van De Staat dat in 2009 debuteerde op de soundtrack van EA’s Colin McRae Dirt 2.
Deze zomer blijkt dat ook in de Nederlandse klei actief wordt geploegd naar aanstormend talent om te luisteren vanuit je F1 cockpit, tijdens een potje ijshockey of American Football. De Utrechtse band The Medics beten dit jaar het spits af en verschenen met hun nummer City op de soundtrack van FIFA 2012. Weliswaar niet als titelsong zoals Radiohead, Kings of Leon, Blur en MGMT, maar toch, met drie miljoen verkochtte spellen een gigantische uitgave onder potentieel nieuwe fans. Ricardo, gitarist en de meest fanatieke gamer van The Medics verteld: “We hebben City al in maart dit jaar gepitched bij EA. Daarna was het wachten en wachten, van longlist naar shortlist, een maand geleden stonden we er ineens op.”
Op de vraag op het nog wat oplevert reageert hij enthousiast: “Absoluut, kijk je kan er niet van rondkomen, de rechten worden in een vroeg stadium al afgekocht, maar het levert wel enorm veel exposure op. Sinds de release twee maanden geleden, hebben we ontzettend veel bezoekers en posts uit alle hoeken van de wereld, die ons via de game weten te vinden. Ook in iTunes zien wij onze downloads internationaal sterk groeien.”
Vorige week was het de beurt aan de jonge band Death Letters, die dit jaar via PIAS hun tweede album Post-Historic uitbrachten. Viktor en Duende, die net terug zijn van hun tour door de VS, waarbij ze langs Los Angelos, Portland, Seattle en New York trokken zijn ook enorm verrast door de aandacht die hun track I Wish I Could Steal a Sunset kreeg. “Deze toch wat hardere plaat van ons album, bleek heel geschikt voor het ijshockeyspel NHL12. Wij hebben de game nog niet gezien, maar EA heeft ons wel al een hele mooie trailer gestuurd met onze track.
Death Letters is overigens ook zeer tevreden met het resultaat. “Wij hadden meteen tijdens de tour in Amerika al door dat mensen ons van de track kenden. Het is best gek om te zien dat het publiek zo’n nummer dan ineens kent en kan meezingen. Zo zie je dat zo’n release heel veel kan betekenen voor de distributie van je album voor je op tour gaat.” Of ze door het succes van deze samenwerking zich meer zullen gaan richten op deze industrie antwoord Duende toch ontkennend. “Het is natuurlijk prachtig als een nummer uiteindelijk geschikt is voor zo’n soundtrack, maar wij zouden er bij een volgend album niet specifiek naartoe schrijven. Wij zouden het wel leuk vinden om meer voor film of gaming te schrijven, maar dan niet vanuit Death Letters.”
Death Letters in voetsporen van Guns N' Roses, Foo Fighters en AC/DC
Steeds meer Nederlandse bands vinden hun weg naar soundtracks in de gaming industrie
Met de dalende verkoop van traditionele muziekdragers als CD's en LP's, is het zoeken naar nieuwe inkomstenstromen voor de artiesten steeds belangrijker. Wij spraken met twee Nederlandse bands die recent met hun single op een soundtrack verschenen bij computerspelgigant Electronic Arts (EA).