CMJ 2011: “De consument wint altijd”

“Als artiest ben je een merk, doe daar nou niet zo zielig of dwars over”

Erik Zwennes ,

In een prachtige kerk nabij Washington Square schalt brute electro door de speakers. Volg de wit-gebleekte haren, de te strak gesneden pakken, lastige brillen, baarden en plastic sandalen om op de plek te komen waar je badge klaar ligt. Nu is CMJ begonnen. Vanavond voor de bands, overdag voor de sprekers.

“Als artiest ben je een merk, doe daar nou niet zo zielig of dwars over”

In een prachtige kerk nabij Washington Square schalt brute electro door de speakers. Volg de wit-gebleekte haren, de te strak gesneden pakken, lastige brillen, baarden en plastic sandalen om op de plek te komen waar je badge klaar ligt. Nu is CMJ begonnen. Vanavond voor de bands, overdag voor de sprekers.

Enkele ‘buzzwords’ die vandaag door de gangen, liften en zalen van de New York University gingen: #Socialmarketing #Cloud #Brand #TheNewLabel #Spotify, #TheVoice #Sonos #Deadmau5 #China #paradigmshift #EMI

Amerikanen zijn goede sprekers. Niet alleen hebben ze hun elevator pitch en oneliners op orde, ze kennen ook allemaal de regels van een goede discussie. In combinatie met een juiste selectie van panelleden, een goede leiding en onderwerpkeuze en een geïnteresseerd publiek levert dat na één dag al een heel goed gevoel over het CMJ dagprogramma op.

Praten over muziek en de muziekindustrie wordt nog wel eens als een contradictie gezien. Muziek moet je ervaren, moet je voelen en gewoon doen. De laatste jaren verandert dat, onder meer omdat die industrie op zijn kop staat door technologische en economische uitdagingen. In Nederland leverde dat de afgelopen jaren en nogal schreeuwerig debat op. Organisaties als de Piratenpartij, Bits of Freedom, Stichting Brein en Buma/Stemra hebben daar een aandeel in gehad. Muziekdownloaders zijn dieven, labels zijn overbodig, auteursrecht moet afgeschaft worden en muziek zal nooit meer de impact hebben als vroegah. Het lijkt misschien wat snel om na één dag te concluderen dat het debat hier in Amerika anders wordt gevoerd, maar feit is dat de broodnodige nuance in de panels vandaag aanwezig is.

Het leukste panel van de dag is There’s A Shark In The Pool waarbij gesproken wordt over wie de huidige ontwikkelingen in de muziekindustrie overleeft. Het gesprek wordt voorafgegaan door een praatje van Vince Bannon van GettyImagesMusic. Ja, de beeldgigant stort zich op de muziekwereld en wil daarin de boel net zo op zijn kop gooien als dat het dat deed in de foto en videowereld. Bannon legt uit hoe beeldlicenties voorheen net zo waren als de muziekwereld nu is: hoge marges en onvriendelijk voor de consument. Iedereen die bang is voor verandering moet volgens hem aan de kant. Piraterij is geen gevaar. In plaats van achter downloaders aan zitten moet je de markt zien te vergroten.

De panelleden erkennen de treurige staat van de industrie op het moment. Iemand noemt het feit dat van de zeventig duizend albums die er jaarlijks in de VS uitkomen zestig duizend daarvan niet meer dan honderd exemplaren verkopen. Maar iedereen is het er over eens dat er een omslagpunt zal komen. Door de online- en technologische ontwikkelingen is de markt enorm diffuus geworden, maar men is het er over eens dat een aantal sterke spelers over zal blijven wat de artiest uiteindelijk ten goede zal komen. Ook wijzen ze er op dat Google en Apple beiden nog niet of nauwelijks zich op het gebied van streaming hebben laten zien. Maar volgens Bannon, die in een eerder leven bij SonyBMG werkte, mag de industrie nog wel even op de blaren zitten. Hij noemt het beleid van de afgelopen decennia dom, statisch en exploitatie. “Sony heeft zes miljoen platen verkocht van iemand die niet kan zingen, nu verkoop Jennifer Lopez auto’s. Of denk je echt dat je de consument voor de gek kunt blijven houden door Rick Rubin hoofd van Columbia te maken, terwijl hij gewoon thuis zit. Dan ga je toch geen geld meer uitgeven aan muziek?”

Hieronder volgen een aantal gethematiseerde uitspraken van vandaag. Soms tegenstrijdig, vaak interessant:

Muziek

  • We luisteren naar muziek, ook als we het niet door hebben.
  • Muziek is wereldwijd belangrijk. Dat gelul over dat mainstream muziek niet meer bestaat of over het verdwijnen van muziekcultuur is bullshit. De culturele grenzen met China gaan nu pas een beetje open, let maar op wat dat zal betekenen.
  • Er zullen altijd sterren opstaan. Nu zijn dat Lady Gaga en Adele.
  • Als je mij een cd geeft, gooi ik hem weg.
  • Om een of andere reden geloven mensen dat vinyl beter klinkt.
  • Mijn zoon van vijf heeft toegang tot vijftien miljoen tracks. Wij hadden The Beatles omdat het ‘die ene band van tv’ was.


Radio

  • Een aantal jaar geleden zeiden we allemaal: radio is ten dode opgeschreven. Maar anno nu is het nog steeds belangrijk. Hoeveel je ook toert en hoeveel geld je ook steekt in digitale marketing, het is nog steeds lastig om die volgende stap te zetten.
  • Muziek zal verdwijnen van de radio, het zal enkel gesproken woord worden.
  • De Dum Dum Girls wisten zonder radiosteun een buzzband van het moment te worden en verkochten onlangs de Bowery Ballroom uit. Ze werken enorm hard en steken geld in goede productie.


Bands

  • More music, feed the fans. Zorg dat je regelmatig van je laat horen. De tijd van drie jaar stilte tussen twee albums is echt voorbij, behalve als je Radiohead bent.
  • Je moet niet alles zelf willen doen, zorg voor een goed team. DIY betekent niet alles in je eentje willen doen. De een is nu eenmaal beter in iets dan de ander.
  • Zijn bands slechter in marketing dan de Kardashians? Blijkbaar. Je kunt alles wat labels doen, zelf doen. Maar zij doen het elke dag. Er is zoiets als ervaring.
  • Veel van het werk dat labels doen is helemaal niet sexy. Wij praten hier over de coole dingen, maar bedenk dat je ook alle administratie en kutklusjes op je neemt.
  • Goede muziek heeft geen strategie nodig.
  • Zorg dat je Google-baar bent. Het is heel leuk om je band Gospel Music of Author te noemen, maar je wil ook gevonden worden. Dat is door de overkill aan informatie anno nu alleen maar lastiger geworden.
  • Denk na over een bandlogo. Veel mensen zijn visueel ingesteld.
  • Als je interesse wekt van verschillende labels, kijk dan eens naar het profiel van de labels. Bij Relapse of Epitaph weet je weer ze voor staan. Veel eclectische labels missen specifieke kennis.
  • Je eigen kanaal op YouTube wordt elke dag belangrijker.
  • Als artiest ben je een merk, doe daar nou niet zo zielig of dwars over: je wil een publiek bereiken.
  • Artiestenmanagers dachten het heel even zonder labels te kunnen of zelf label te kunnen spelen. We merken nu dat ze daar op terugkomen.
  • Tour je de pleuris
  • Bedenk eens als band waar jullie voor staan. Nee, dat hoeft geen wereldvrede te zijn.
  • Wees niet bang voor vergelijkingen met andere bands. Dat duurt maar even. Thao werd in haar eerste jaren Cat Power op cowboylaarzen genoemd. Ze haatte het. Van haar eerste plaat werden tweeentwintigduizend exemplaren verkocht en nu hoor je die vergelijking nooit meer.


Creativiteit

  • De band OK Go krijgt bedrijven zo ver om even ruim honderdduizend dollar in een video te steken. Of dacht je echt dat ze zelf zo handig waren? Ze zijn creatief en dat is essentieel anno nu.
  • Er zijn geen slechte ideeën, behalve de ideeën die je niet uitvoert.
  • Je hoeft je niet te schamen voor het feit dat je Lady Gaga goed vindt. Zij luistert hippere muziek dan jij en gebruikt het op een slimme manier.
  • Geld komt later. Dat is een van de wijze lessen uit het boek waarop de film The Social Network is gebasseerd. Vergeet die onzinfilm, maar lees het boek!
  • Wij geven drie a vier tracks per album gratis weg vóór en rond de release. Het zijn deze tracks die uiteindelijk het best verkopen via iTunes.
  • Ik heb niet de illusie dat je verbinden aan en merk jou als band cool maakt. Het zorgt er voor dat je meer geld hebt, wat voor meer exposure kan zorgen. That’s all.


Social Media

  • Hou het klein, daarmee ben je veel groter. Je kunt een publicist inhuren en een minuut met iemand van Letterman of Carson Daly zitten of een eigen verhaal maken dat mensen aanspreekt en door blogs wordt overgenomen.
  • Plaats, plaats, plaats. Niemand die op zoek is naar muziek houdt van stilte. Gebruik dan ook je twitteraccount en blijf in gesprek met je publiek.
  • Heb je content, deel het dan. Hou het niet vast, dat is leuk voor je kleinkinderen, maar helpt jou niets.
  • ‘Liken’ is belangrijk, maar heel passief. Probeer er meer uit te halen. Probeer mensen te mobiliseren.
  • Wees authentiek.


Industrie

  • De consument heeft gesproken, nu moet de industrie reageren.
  • De consument wint altijd.
  • YouTube wint.
  • Data wordt essentieel. Dat wordt de nieuwe filter na media, labels en verkoopcharts.
  • China en andere nieuwe markten zijn veel interessanter dan dat hele auteursrechtenverhaal.